۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
نهایی شدن بیش از ۴ هزار استخدام جامعه پرستاری
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد

نهایی شدن بیش از ۴ هزار استخدام جامعه پرستاری

درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از نهایی شدن چهار هزار و ۴۳ مورد استخدام جامعه پرستاری و به کارگیری پرستاران با اولویت فعالان ایام شیوع ویروس کرونا، خبر داد.

به گزارش بازار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان بازرسی به چالش‌های حوزه بهداشت و درمان ورود کرده است؟ گفت: سازمان بازرسی از جمله مهم‌ترین دستگاه‌های نظارتی کشور است که زیر نظر ریاست قوه قضاییه مسئولیت نظارت بر اجرای صحیح همه قوانین و حسن جریان امور را در دستگاه‌های اجرایی بر عهده دارد.

اقدامات سازمان بازرسی در حوزه مقابله با کرونا
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: ما در همه زمینه‌ها چه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اقدامات و عملکرد قابل قبولی در یک سال و نیم اخیر داشته ایم که از جمله اقدامات در حوزه مقابله با بیماری کروناست.

وی بیان کرد: از همان روزهای اولی که موضوع شیوع این ویروس مطرح شد و حتی قبل از اسفند، سازمان بازرسی وارد عمل شد و برای تامین تب سنج‌ها در فرودگاه‌ها و در مبادی ورود کشور اقدام و پیگیری کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در ادامه خاطرنشان کرد: در کل کشور همه همکاران ما در بازرسی‌های استان‌ها موضوع کمک به کادر درمانی و کسانی که در حوزه سلامت و در جبهه مقابله با این بیماری تلاش و جهاد شبانه روزی می‌کنند، قرار گرفتند و حتی در تعطیلات نوروز هم بازرسی‌های ویژه‌ای را داشتیم و گروه‌هایی از همکاران ما به صورت ویژه و شبانه روزی در ایام تعطیلات نوروز هم بازرسی‌های ویژه‌ای را داشته ایم و گروه‌هایی از همکاران ما به صورت ویژه و شبانه روزی در ایام تعطیلات نوروز فعال بودند.

پرداخت سه هزار میلیارد تومان از مطالبات وزارت بهداشت با پیگیری‌های سازمان بازرسی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: ما اقدامات موثری را پیگیری کردیم که از جمله آن رفع مشکلاتی هم در حوزه و تحقیقات و تولید داروهای مرتبط با کرونا، کمک به رفع مشکل برخی فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه کرونا مانند تحقیقات واکسن، دارو و ایمنی درمانی، پیگیری منجر به تخصیص و پرداخت سه هزار میلیارد تومان از مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی، مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی شرکت ها، جلوگیری از آزمایش‌های غیرضروری و سفارشی ویروس کرونا و پیگیری در تولید و توزیع اقلام بهداشتی و سایر مواردی که اگر بخواهیم توضیح دهیم فرصت بیشتری را می‌طلبد.

نهایی شدن بیش از چهار هزار استخدام جامعه پرستاری با ورود سازمان بازرسی
وی در ادامه بیان کرد: چند ماه پیش ریاست قوه قضاییه ماموریتی را در خصوص بررسی مشکلات نظام پرستاری به سازمان بازرسی محول کردند که از همان روز اول همکاران ما پیگیری کردند و هیاتی را تشکیل دادیم و بازرسی مفصلی را در خصوص شناسایی آسیب‌ها و مشکلات حوزه پرستاری انجام گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان بیان کرد: گزارش تفصیلی آن هم به حوزه وزارت بهداشت و درمان و هم به بخش‌های مربوطه مانند بخش مربوط به تامین اعتبار به کارگیری و استخدام ۱۰ هزار نفر در وزارت بهداشت بوده که خوشبختانه اقداماتی در رابطه با صدور مجوز تامین اعتبار به کارگیری این ۱۰ هزار نفر صادر شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به نهایی شدن چهار هزار و ۴۳ مورد استخدام جامعه پرستاری و تسهیل فرایند گزینش و به کارگیری پرستاران با اولویت فعالان ایام شیوع ویروس کرونا گفت: تسهیل و تسریع دسترسی کارکنان درمانی از جمله پرستاران در محیط کار به وسایل حفاظت فردی با پیگیری سازمان بازرسی، برقراری فوق العاده ویژه کارکنان درگیر در مقابله با ویروس کرونا و ابلاغ تخصیص دو هزار میلیارد تومان برای پرداخت معوقات و مطالبات کارکنان بخش سلامت در شهریور ۹۹ از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات جامعه پرستاری فراتر از این هاست، گفت: این مشکلات بعضا نیازمند به برخی اصلاحات ساختاری و تامین اعتبارات بیشتر به ویژه در این وضعیتی که شاهد افزایش ابتلا به ویروس کرونا هستیم که واقعا کادر درمان علی رغم همه ایثارگری‌هایی که می‌کنند واقعا بخشی از آن‌ها خسته شدند و باید حتما نیروی کمکی به این‌ها اضافه شود و مشکلات آن‌ها به ویژه مشکلات تامین نیازها و اعتباری آن‌ها دنبال شود و ما مرتب پیگیر رفع این مشکلات هستیم و امیدواریم مسئولان محترم دولتی نیز توجه ویژه و بیشتری به جامعه پرستاری و کادر درمانی داشته باشند.

سند تحول نظام جامعه آموزش و پرورش یکی از اولویت‌های نظارتی سازمان بازرسی
حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در ادامه و در پاسخ به این سئوال که قانون مادر و سند راهبردی تحول در آموزش و پرورش به خصوص در ایام کرونا به ویژه در حوزه تربیت چگونه اجرا می‌شود؟ بیان کرد: سند تحول نظام جامعه آموزش و پرورش یکی از اولویت‌های نظارتی ما در سال جاری بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: در همه ابعاد آن همکاران ما ورود کردند و نتایجی هم داشته است از جمله یکی از مشکلاتی که ما در کشور در حوزه اشتغال داریم بحث نداشتن مهارت لازم دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی است که ما پیشنهاد تشکیل سازمان ملی مهارت را متشکل از سازمان فنی حرفه ای، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی و کاربردی دادیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: باید گزارش تحقق میزان سند تحول به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود که ما پیگیری کردیم تا این کار انجام گیرد.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی قاعدتا اهدافی که در سند تحول نظام جامع آموزش و پرورش پیش بینی شده است به دلیل ویروس کرونا امکان تحقق همه آن اهداف در وضعیت فعلی به ویژه بحث پرورشی و تربیتی که به دلیل اینکه عدم حضور اکثر قریب به اتفاق دانش آموزان در محل مدارس اتفاق نمی‌افتد خیلی کمرنگ شده است و حتی تاثیر قابل توجهی در کیفیت آموزش هم این فضای مجازی داشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین درویشیان بیان داشت: ضمن اینکه مشکلاتی هم در ارتباط دانش آموزان از طریق فضای مجازی شاهد هستیم؛ همه دانش آموزان امکان این برقراری را ندارند و البته وزارت آموزش و پرورش تلاش‌هایی کرده است که این ارتباط برقرار باشد، اما همچنان مشکلاتی را شاهد هستیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بسیاری از دانش آموزان هم در کلاس حضور پیدا نمی‌کنند و به صورت مجازی آموزش می‌بینند که حتی همان حضور فیزیکی هم با توجه به حاکم بودن وضعیت روانی این شیوع بیماری به وضعیت عادی امکان تعلیم و تربیت وجود ندارد که امیدواریم هرچه زودتر این ویروس از بین رود تا در شرایط عادی هم ما بتوانیم اهداف سند را دنبال کنیم و هم کیفیت آموزش ارتقا یابد.

ورود سازمان بازرسی به معضل وابستگی در واردات جوجه اجداد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کار مرغ لاین به کجا رسیده است؟ گفت: یکی از موضوع‌های مغفول مانده در کشور موضوع مرغ لاین آرین است؛ علی رغم اینکه ما یکی از ۶ کشور صاحب فناوری مرغ لاین در کشور هستیم از دهه ۸۰ تاکنون متاسفانه وابستگی ما سال به سال به واردات جوجه اجداد که پایه تولید تخم مرغ و مرغ در کشور است اضافه و بیشتر شد به گونه‌ای که صد درصد به واردات جوجه اجداد وابسته شدیم درحالی که ما این فناوری را داشتیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یک مجتمعی که قبلا در بابلکنار فعال بود تعطیل و رها شد و با ورود و پیگیری‌های انجام شده این مجتمع فعال گردید و به ما قول دادند که با راه اندازی این پروژه تا پایان سال جاری ۵۰ درصد واردات جوجه اجداد را کاهش می‌دهیم و تا پایان سال ۱۴۰۰ صد درصد این وابستگی ما قطع خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: یکی از آثار آن سالانه صرفه جویی یک میلیارد دلار ارز که فقط در یک بخش آن است خواهد بود؛ این موضوع یکی از اقداماتی است که واقعا مغفول مانده بود چرا که گردش مالی صنعت مرغ زیاد است از سویی دیگر در حوزه نهادهای دامی نیز پیگیری‌هایی انجام دادیم و میزان نهادهایی که در گمرکات وجود داشته است بخشی از آن آزاد شده و امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود.

پیگیری‌ها پیرامون فساد در حوزه ورزش
حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان در پاسخ به سوالی درخصوص پیگیری‌ها پیرامون فساد در حوزه ورزش، اظهار داشت: در سازمان بازرسی کل کشور یک اداره کل تحت عنوان بازرسی امور ورزش و جوانان وجود دارد که مخصوص حوزه ورزش و جوانان بویژه حوزه ورزش ممحض شده است و بازرسی‌ها و نظارت‌های منظم در حوره ورزش دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: قراردادهای متعددی چه در فوتبال و ... فوتبال مورد بررسی قرار گرفته است؛ اخیراً نیز بحث فدراسیون بیلیارد مطرح شد که گزارش مربوط به آن را ما سال گذشته ارائه کردیم. به طور کلی، مشکلی که در حوزه ورزش داریم، اشکالات ساختاری است؛ باید ساختار نظارت وزرات ورزش اصلاح شود و بر روی قراردادهای منعقده نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در بحث ویلموتس سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال، ما کاری به بحث ورود مربی خارجی نداشتیم؛ ما به فسادی که در این حوزه متوجه مسئولین مربوطه بوده ورود پیدا کردیم؛ یعنی در خود فیفا هم اگر فسادی کشف شود و مسئولی به فساد متهم شود، آن‌ها هم برنمی‌تابند؛ بنابراین ورود ما از باب دخالت حاکمیت در حوزه ورزش نبوده بلکه فسادی بود و از باب فساد ما پرونده تشکیل دادیم و تخلفات را به مرجع قضایی منعکس کردیم.

پیگیری ارزهای بازگردانده نشده
حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص پیگیری ارزهای بازگردانده نشده به کشور از جمله مورد ۱۶ میلیارد دلار و مورد ۱۰ میلیار دلار بازنگشته، گفت: این دو مورد را ما پیگیری کردیم؛ این عددی که شما می‌گویید، بیشتر از این عدد هست؛ ما از طریق بانک مرکزی آمار افرادی که تعهد ارزی داشتند چه صادرکننده‌ها، چه وارد کننده‌ها پیگیری کردیم؛ ۵۰۰ موردش را ما به تعزیرات اعلام کردیم که در صلاحیت سازمان تعزیرات بوده و ۱۴۰۰ و خرده‌ای مورد هم به دادستانی تهران منعکس کردیم که پیگیری بکنند.

وی ادامه داد: تعدادی از آن‌ها در همین فاصله تعهداتشان را ایفا کردند؛ تعدادی دیگر از این‌ها بخش کمی از تعهداتشان را ایفا کردند؛ تعدادی ممکن است ۸۰ درصد تعهداتشان را ایفا کرده باشند یک درصد مانده باشد یا ده درصد مانده باشد؛ بعضی از این‌ها مشکلاتی دارند در واقع ایفای این تعهداتشان به دلیل تحریم‌ها و عدم انتقال ارز متوقف شده است؛ این‌ها قرار شد که در واقع تفکیک بشود آن‌هایی که واقعا تعمدا و بدون هیچ توجیهی و دلیلی ایفا نکردند برخورد قانونی صورت گیرد و آن‌هایی که مشکلاتی دارند این‌ها وضعشان تفکیک بشود و جدا بشود از آن‌هایی که می‌توانستند بیاورند و نیاورند. این تقریبا روزانه دارد دنبال می‌شود هم ما به عنوان مرجع قضایی دنبال می‌کنیم و خود بانک مرکزی هم پیگیری می‌کند و ما مستمر رصد می‌کنیم.

سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت، گفت: مقوله جمعیت واقعا از موضوعات بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است؛ بعضا ما متوجه شدیم که اقداماتی برخلاف سیاست‌های کلی جمعیت اتفاق می‌افتد؛ با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و البته همکاری مناسب وزارت بهداشت و درمان، مخصوصا شخص وزیر محترم، دستورالعمل غربالگری سندروم داون اصلاح شد و رویه توزیع رایگان اقلام پیشگیری از بارداری نیز اصلاح شد.

وی تصریح کرد: قبلاً اقلام پیشگیری رایگان توزیع می‌شد؛ این برخلاف سیاست جمعیتی است؛ ارز یارانه‌ای اقلام سقط جنین را حذف کردند و توزیع آن را را ممنوع کردند؛ با پیگیری‌هایی که با مرکز ملی فضای مجازی صورت گرفت در جهت جلوگیری و پیگیری تبلیغات سقط‌های غیر قانونی در فضای مجازی اقدام شد؛ در بعضی از سایت‌ها سقط جنین تبلیغ می‌شد که جلوی این رویه نیز گرفته شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان بیان داشت: همچنین هماهنگی با پلیس فتا برای شناسایی مراکز سقط غیر قانونی جنین انجام گرفت؛ علاوه بر این‌ها یک بسته عملیاتی را هم ما طراحی کردیم که با دستگاه‌های اجرایی اعم از وزرات بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش و وزرات علوم و دستگاه‌های دیگر تا برای اصلاح وضعیت اسفناک جمعیت، گام‌های موثری را برداریم.

وی خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه موضوع جمعیت نیاز به اصلاح قانون داشته باشد یا خیر، ما بسته عملیاتی فوق‌الذکر را پیش می‌بریم؛ البته در رابطه با جمعیت یک طرحی هم در مجلس مطرح هست؛ ما نظرمان را در این زمینه به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دادیم؛ معتقدیم که با همین ظرفیت فعلی قوانین، دستگاه‌ها می‌توانند اقداماتی را در جهت تحقق سیاست‌های کلی جمعیت انجام بدهند.

کد خبر: ۴۷٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha