۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
صنایع پایین دستی فولاد در انتظار تامین مواد اولیه/ رشد نرخ ارز وسوسه‌ای برای صادرات
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

صنایع پایین دستی فولاد در انتظار تامین مواد اولیه/ رشد نرخ ارز وسوسه‌ای برای صادرات

دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حضور مافیا موجب شده مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین دستی فولاد و مس تامین نشود می‌گوید در حوزه آهن برخی تولیدکنندگان، شمش را با هدف ارزآوری صادر کردند و این امر موجب افزایش چشم گیر قیمت شمش به دلیل کمبود عرضه شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، الهویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معادن همچون سایر بخش‌ها از سوءمدیریت مسئولان در امان نمانده‌اند، گفت: در حال حاضر کشور با پدیده‌ای به نام دلالی و خام فروشی در صنایع معدنی و فلزی روبه رو است؛ به طور مثال زنجیره مس و فولاد به دلیل گرانی ارز و سیاست‌های نادرست به کار گرفته شده با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، برخی برای کسب سود بیشتر، بدون توجه به نیازِ حلقه‌های بعدی زنجیره تولید، محصولات خود را، صادر می‌کنند.

کمبود عرضه، شمش آهن را گران کرد
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه آهن برخی تولیدکنندگان شمش را با هدف ارزآوری صادر کردند و این امر موجب افزایش چشم گیر قیمت شمش به دلیل کمبود عرضه شد، حتی در برخی مراحل شمش در ایران از خارج کشور نیز گرانتر شد.

نوسانات ارزی تولیدکنندگان را به صادرات مواد معدنی و فلزی ترغیب کرد
وی نوسانات ارزی را دلیل تمایل تولیدکنندگان به صادرات مواد معدنی دانست و اضافه کرد: هرچند قیمت جهانی شمش آهن افزایش نیافته اما کاهش ارزش پول ملی و رشد نرخ دلار موجب تشویق افراد به صادرات شده است در نتیجه برخی تولیدکنندگان به جای عرضه محصولات معدنی و فلزی در بورس درصدد صادرات هستند.

انحصار و مافیای موجود در صنایع فلزی و معدنی
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به انحصار و مافیای موجود در صنایع فلزی و معدنی، ادامه داد: حضور مافیا موجب شده مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین دستی فولاد، مس و... تامین نشده و مشکلات به تولید نهایی کالا برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در صنایع فلزی محصولاتی مانند کاتود، کنستانتره، شمش، سنگ آهن، کنداله و... و. برای زنجیره‌های بعدی مواد اولیه محسوب می‌شود، تصریح کرد: باید با هدف خلق ثروت، ارزش افزوده و اشتغالزایی مواد موردنیاز حلقه آخر صنایع فلزی و معدنی را تامین کرده و از صادرات آن‌ها به صورت خام جلوگیری کنیم.

کد خبر: ۴۷٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha