۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
 پرداخت وام ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای خرید محصولات کشاورزی
دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران خبر داد

پرداخت وام ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای خرید محصولات کشاورزی

خان محمدی، دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران بیان کرد: بابت محصولاتی مانند زعفران، زرشک و محصولات باغی قرار است وامی به مبلغ حدودا ۱۰هزار میلیارد ریال پرداخت شود.

به گزارش بازار، علی خان‌محمدی دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان چهار هزار تومان است، گفت: در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم همین مقدار و باید منتظر ماند اگر شورای نگهبان طرح دو فوریتی مجلس شورای اسلامی را تصویب کند این نرخ تغییر می‌کند افزایش می‌یابد.

وی افزود: ما به عنوان کشاورز، کشت محصولات کشاورزی را به عنوان یک وظیفه مهم انجام می‌دهیم و نمی‌توانیم به وعده‌هایی که داده می‌شود دل‌خوش کنیم. دولتمردان و نمایندگان باید با عمل به وظایف خود، شرایط اقتصادی کشاورزان را ارتقا بدهند تا کشاورزی که تمام تلاش خود را برای بهبود کشت انجام می‌دهد از بین نرود.

دبیر بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به خرید گندم ایرانی توسط دولت عراق در حالی که نیاز داخل تامین نشده است، تصریح کرد: تا زمانی که تفکرات دولت نسبت به هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح نشود، وضعیت به همین منوال خواهد بود.

گندم سوژه‌ای جذاب برای قاچاقچیان
وی اظهار کرد: مردم نان باگت را دانه‌ای دو هزار و ۵۰۰ تومان می‌گیرند، در حالی که برای هر کیلو گندم ۳۰ هزار تومان هزینه می‌شود. یارانه‌ای که برای گندم پرداخت می‌شود سبب شده است گندم به سوژه‌ای جذاب برای قاچاقچیان تبدیل شود.

خان‌محمدی توضیح داد: باید یارانه را به حساب مردم ریخت، اما قیمت نان را واقعی کرد تا هم از قاچاق گندم جلوگیری کنیم و هم نان باکیفیت به سفره مردم ببریم. در این شرایط نه کشاورز متضرر می‌شود و نه تولید پایدار دچار خدشه خواهد شد، همچنین می‌توانیم با کشورهای همسایه تجارت داشته باشیم.

وی در مورد پرداخت وام به سازمان تعاون روستایی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی توضیح داد و بیان کرد: بابت محصولاتی مانند زعفران، زرشک و محصولات باغی قرار است وامی به مبلغ حدودا ۱۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شود.

پول واردات گندم را به کشاورزان خودمان بدهید
ولی الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت هر کیلو گندم با دلار ۲۵ تومانی پنج هزار تومان است، گفت: این قیمت با انبارداری گندم به هفت هزار تومان می رسد، اما دولت سه هزار تومان و وزیر جهاد کشاورزی حدود پنج هزار تومان را برای خرید تضمینی گندم پیشنهاد داد.

وی با انتقاد از این قیمت گذاری عنوان کرد: این قیمت ها سبب می شود حجم زیادی از گندم به کشورهای دیگر همچون افغانستان قاچاق شود. ما به دولت پیشنهاد دادیم نیازی نیست برای خرید گندم یارانه ای پرداخت شود و پولی که برای واردات گندم از کشورهای دیگر صرف می کنید را به کشاورزان خودمان بدهید. این کار سبب می شود هم گندم قاچاق نشود و هم بازدهی کشاورزان بسیار بیشتر خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از مصوب کردن این طرح در مجلس برای خرید گندم به نرخ واقعی و عدم واردات گفت و اظهار کرد: این مصوبه در شورای نگهبان با اصلاح رو به رو شده است و مجلس باید این اصلاحات را رفع کند و متاسفانه این مصوبه برای خرید گندم در شرایط موجود نرسید.

وی از پیگیری این طرح گفت و عنوان کرد: همان زمان که دولت قیمت چهار هزار تومان را برای خرید گندم اعلام کرد، مخالفت خودمان را اعلام کردیم و گفتیم قابل قبول نیست. اگر دولت اجازه دهد شورای جدیدی که در طرح مجلس تعیین شده است اقدام به قیمت گذاری کند، قطعا قیمت را بالای شش هزار تومان تعیین می کنیم.

اعظمی تصریح کرد: شورای موجود که قیمت خرید گندم را تعیین می کند قابل قبول نیست و به همین جهت شورای جدید را مجلس ایجاد خواهد کرد. در این شورا قرار است حداقل سه کشاورز حضور داشته باشند و در کنار آن ها دو تشکل کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی و دو نماینده مجلس به عنوان ناظر حاضر هستند تا خود کشاورزان تصمیم گیرنده باشند. مطمئن هستم اگر دولت اجازه دهد شورای جدید قیمت گذاری کند، قطعا یک قیمت منصفانه برای خرید گندم تعیین می شود که به نفع کشاورزان و کشور خواهد بود.

کد خبر: ۴۷٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha