۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
تحریم‌های بانکی روند نخ‌نما شده و مایه ننگ آمریکاست
نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

تحریم‌های بانکی روند نخ‌نما شده و مایه ننگ آمریکاست

مقتدایی، نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا سعی دارد با جنگ رسانه‌ای و ایجاد اضطراب، اهداف خود را پیش ببرد و این یک روند نخ‌نما شده‌ای است که برای آمریکا مصرف داخلی دارد.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته ۱۸ بانک ایرانی را تحت تحریم قرار داد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده که این وزارت‌خانه طی رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است؛ فهرستی که بخش زیادی از آن را اسامی بانک‌های خصوصی در بر می‌گیرد.

هرچند پیش از این، کارشناسان اعلام کرده بودند که این اقدام ممکن است کانال‌هایی را که ایران از آن برای واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده می‌کند مسدود کند. اما بر اساس اعلام کارشناسان،  هدف اصلی این تحریم‌ها، بی‌اثر کردن وعده «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر است.

عباس مقتدایی خوراسگانی، نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره این اقدام از سوی ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: آمریکا در طول سالیان گذشته بیشترین حد تحریم را در مورد جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده و کنون دیگر تحریم باقی مانده‌ای ندارد، اما ایران به روندهای خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: اگرچه مشکلات بسیاری به وجود آمده اما آمریکا هم از طرف دیگر به اهداف خود نرسیده و این یک نقطه ننگ برای آمریکا است که تمام توان خود را به کار گرفته، اما به هدف اصلی خود دست نیافته است.

نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین در این بیانیه کاخ سفید، دولت ترامپ صرفاً به دنبال ایجاد جنگ روانی است و این امر بیش از آنکه فشارهای عملی بر ایران داشته باشد، برد رسانه‌ای برای برای ایالات متحده آمریکا دارد.

وی خاطرنشان کرد: این بانک‌هایی که اکنون تحریم شده‌اند ‌قبل‌تر هم تحت تحریم و محدودیت‌های زیادی بوده‌اند، بنابراین واقعیت امر این است که آمریکا که به بخش عمده اهداف خود دست نیافته است سعی دارد با جنگ رسانه‌ای و ایجاد اضطراب رسانه‌ای، اهداف خود را پیش ببرد و این یک روند نخ‌نما شده‌ای است که برای آمریکایی‌ها مصرف داخلی دارد و  در داخل کشور ما اثر چندانی نخواهد داشت.

مقتدایی خوراسگانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید با اتکا به منافع جمعی خود و با اتکا به توانمندی‌های منطقه‌ای از جمله ظرفیت‌های آسیایی کارهای خود را پیش ببرد و واقعیت هم آن است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از ظرفیت‌هایی که دارد به نحو شایسته استفاده کند.

وی یادآور شد: از اینرو، مراودات با کشورهای همسایه و برخی از مبادلات دو یا چند جانبه‌ای که بدون دلار انجام می‌شوند مثل استفاده از رمز ارزها، استفاده از پیام‌رسان‌های مالی که به غرب متکی نیست و استراتژی‌هایی از این قبیل، از جمله مواردی است که می‌تواند در دستور کار ایران قرار گیرد و عملا جمهوری اسلامی ایران را از نفوذ غرب رها کند.

نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سپس به رسالت بانک مرکزی در این دوران اشاره و اظهار کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید به رسالت اساسی خود بازگردد و دولت نباید بانک مرکزی را به عنوان یک بخش زیر مجموعه خود نگاه کند. بلکه بانک مرکزی نقش راهبری و هدایت و استقلال در تصمیم‌گیری دارد، بنابراین، روندهای به نسبت اشتباهی که در ادوار گذشته اعمال شده باید در این دوره تصحیح شود و بار دیگر با بازگرداندن بانک مرکزی به جایگاه اصلی خود، رسالتی که قانون برای آن تعیین کرده در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر: ۴۷٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha