۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
۲۰ روزِ باقی مانده تا انتخابات آمریکا، حائز اهمیت است/ کرونا و اقتصاد ۲ موضوع مهم برای رأی دهندگان
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

۲۰ روزِ باقی مانده تا انتخابات آمریکا، حائز اهمیت است/ کرونا و اقتصاد ۲ موضوع مهم برای رأی دهندگان

«شیرین هانتر» معتقد است که بیماری همه گیر کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا و معیشت مردم در انتخابات پیش رو برجسته خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات امسال، پنجاه ‌ونُهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و نتیجه‌ آن می‌تواند تمدید دوره‌ ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواهان و چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، یا انتخاب «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها، به عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا به دلایل زیادی «تاریخی» و «مهم» توصیف شده است. برخی از این دلایل به عوامل خارجی مربوط می‌شود؛ مثلاً برگزاری انتخابات در شرایط خاص با توجه به شیوع ویروس کرونا. اما بعضی از این دلایل مربوط به شرایط داخلی آمریکا می‌شود؛ مثلاً این‌که مردم این کشور باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند دونالد ترامپ چهار سال دیگر رئیس‌جمهورشان باشد یا نه.

برخی آمارها نشان می‌دهد شمار آرای سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها، آسیایی‌تبارها، اقلیت‌های نژادی دیگر، و «سفیدپوستان دارای مدرک دانشگاهی» در انتخابات امسال افزایش خواهد داشت که می‌تواند به نفع بایدن تمام شود، اما در عین حال، دور از انتظار نیست که ترامپ، حتی در صورت شکست در به دست آوردن رأی اکثریت مردم آمریکا، باز هم به لطف آرای الکترال، پیروز انتخابات امسال شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*مهمترین موضوع تأثیرگذار بر انتخابات آمریکا چیست (اقتصاد؛ سیاست خارجی؛ سیاست داخلی)؟
بیماری همه گیر کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا و معیشت مردم در انتخابات پیش رو برجسته خواهد شد. رأی دهندگان درباره عملکرد رئیس جمهور ترامپ در جلوگیری از شیوع ویروس و مدیریت اقتصادی وی قضاوت خواهند کرد. با این حال، قضاوت رأی دهندگان در مورد عملکرد ترامپ نیز به این بستگی دارد که به دلایل دیگر چقدر از وی حمایت می کنند.

*مهمترین موضوع سیاست خارجی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (چین؛ روسیه؛ کره شمالی؛ ایران؛ اتحادیه اروپا؛ غیره)؟
به طور کلی، سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چندان مهم نیست. اکنون که ایالات متحده آمریکا به طور فعال درگیر هیچ جنگ منطقه ای نیست و برخی از نیروهای آمریکایی به خانه بازگردانده شده اند، بعید است که مسائل سیاست خارجی تاثیر زیادی بر نتیجه انتخابات داشته باشند.

تا آنجا که به مسائل سیاست خارجی مربوط می شود می توان به روابط واشنگتن با روسیه و به ویژه چین و چگونگی برنامه ریزی ایالات متحده آمریکا برای مدیریت روابط با چین در حال رشد اشاره نمود. تا زمانی که سورپرایز اکتبر اتفاق نیفتد، ایران نقش زیادی در این انتخابات نخواهد داشت.

*مهمترین موضوع داخلی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (بهداشت(کرونا)؛ مالیات؛ بیمه؛ حقوق و دستمزد؛ اشتغال؛ مسائل نژادی؛ سایر موارد)؟
مدیریت کرونا، احیای مجدد اقتصاد و ایجاد مشاغل به علاوه یک سیستم مراقبت های بهداشتی مناسب، عمده ترین خواسته رای دهندگان است. با این حال، مسائل قانون و نظم و همچنین عدالت نژادی نیز برای بسیاری از رای دهندگان مهم است.

*شانس پیروزی کدام نامزد بیشتر است (ترامپ یا بایدن)؟
به نظر می رسد در حال حاضر «جو بایدن» در نظرسنجی ها پیشتاز است. اما در عرض سه هفته خیلی تغییرات ممکن است ایجاد شود. اما اگر نظرسنجی ها به همین طریق ادامه دهند و بایدن اشتباه مهمی مرتکب نشود احتمال پیروزی او تا حدی بیشتر از ترامپ است. اما نباید پیروزی ترامپ را منتفی دانست.

کد خبر: ۴۷٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha