۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
صادرات ۴۴۶ هزار تن کالا از گیلان
استاندار گیلان مطرح کرد

صادرات ۴۴۶ هزار تن کالا از گیلان

رشت- استاندار گیلان میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری را ۴۴۶ هزار تن به ارزش ۲۴۶ میلیون دلار اعلام کرد.

به گزارش بازار به نقل از استانداری گیلان، ارسلان زارع در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که نمایندگان شهرستان های آستارا و لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند؛ اظهار داشت: میزان صادرات استان در شش ماه نخست سال جاری، ۴۴۶ هزار تن با ارزش ۲۶۴ میلیون دلار بوده که این دستاورد با وجود شرایط سخت اقتصادی و تشدید تحریم‌ها محقق شده است.

وی با بیان اینکه این میزان صادرات از نظر دلاری ۴۵ درصد و از نظر وزنی ۳۴ درصد بیشتر از میزان مشابه سال گذشته است، افزود: به طور معمول در نیمه دوم سال به دلیل صادرات محصولات کشاورزی شاهد افزایش میزان صادرات کالا هستیم از این‌رو می‌توان امیدوار بود که هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی ۶۰۰ میلیون دلاری از گیلان در سال جاری محقق می شود که البته باید تلاش ها برای انجام این مهم استمرار یابد.

استاندار گیلان بر لزوم گسترش ابزارهای مرتبط با توسعه صادرات در استان از جمله خطوط کشتیرانی تاکید کرد و گفت: شرکت کشتیرانی خزر تلاش های زیادی انجام داده ولی به دلیل فرسودگی ناوگان، با مشکلاتی مواجه است که می توان با بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران بومی، نسبت به نوسازی و افزایش کارکرد آن اقدام کرد.

زارع گیلان را از قطب های بزرگ صنایع سلولزی ایران دانست که در تولید ام دی اف رکورددار کشور است و گفت: جنگل های هیرکانی، سرمایه ای ارزشمند هستند و وارد آمدن آفت به این ثروت ملی غیرقابل جبران است از این رو؛ برنامه زراعت چوب در استان تدوین و دوره زمانی نیز برای آن تعیین شده که البته باید در کنار اهتمام به حفاظت از جنگل، به توسعه صنایع این بخش نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه نیاز صنایع سلولزی گیلان با منابع درون استانی تأمین نمی شود، بر ضرورت انجام همکاری های لازم از سوی جهاد کشاورزی، گمرک، بنادر و دریانوردی برای واردات چوب مطابق با چارچوب های قانونی تأکید کرد.

استاندار گیلان با اشاره به محصولات اختصاصی تولیدی استان همچون چای، بادام زمینی و زیتون، بر لزوم تشکیل میز تخصصی بررسی مشکلات پیش روی این محصولات تأکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به همکاری بانک های دولتی با بخش های مختلف اقتصادی استان اشاره و اضافه کرد: بانک های خصوصی نیز از منابع و سرمایه های مردم استان استفاده می‌کنند و لازم است حداقل ۵۰ درصد منابع جمع آوری شده خود را در راستای تولید و اشتغال اختصاص دهند.

کد خبر: ۴۷٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha