۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
دستان خالی کشاورزان همدانی از تسهیلات کرونا؛ برخی واحدهای صنایع تبدیلی تعطیل شد
بازار گزارش می‌دهد؛

دستان خالی کشاورزان همدانی از تسهیلات کرونا؛ برخی واحدهای صنایع تبدیلی تعطیل شد

همدان- بخش کشاورزی استان همدان دارای ۱۱۷ هزار بهره بردار است با این وجود تنها ۱۴۴ پرونده از این بخش با ۵۱۷ نفر نیروی کار در بخش دریافت تسهیلات کرونا ثبت شده که این امر نشان می‌دهد دست بخش اعظمی از فعالان کشاورزی همدان از تسهیلات کرونا خالی مانده که این واقعیت لزوم برنامه ریزی های مناسب‌تری را گوشزد می‌کند.

بازار؛ گروه استان ها: استان همدان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود که علی رغم داشتن ۱.۲ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی در استان همدان دارای ۱۱۷ هزار بهره بردار، ۶۹۲ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی (۶۱۹ هزار هکتار زراعی و ۷۷.۵ هزار هکتار باغی ) و ۲۹۳ هزار هکتار آیش با تولید سالانه قریب به ۴.۹ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی است و  ۲۹ درصد اشتغال و  ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان و ۴.۵ درصد از تولیدات و ۳.۴ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های دولتی و غیردولتی و مؤسسات اعتباری، مصوبه کارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای شیوع ویروس کرونا مبنی بر اضافه شدن رسته چهاردهم مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا که به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به تصویب این کارگروه رسیده را ابلاغ کرد.

براساس این بخشنامه، بانک‌های عامل در حوزه پرداخت تسهیلات کرونایی، موظف به تسریع در انجام اقدامات لازم برای اعطای تسهیلات به کسب و کارهای حوزه جهاد کشاورزی هستند اما مشاغل رسته چهاردهم شامل واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای، سبزی و صیفی جات صادراتی، مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی‌ و مراکز تولید و عرضه ماهیان زینتی شد و دیگر مشاغل کشاورزی از این تسهیلات سهمی نداشتند.

این روند، اگرچه بارقه های امید را در دل برخی از فعالان حوزه کشاورزی به همراه داشت اما عدم وجود نام برخی از واحدهای خسارت دیده بر اثر کرونا چون واحدهای دامداری، زنبورداری و بخش شیلات در این بین، دیده می شد

این روند، اگرچه بارقه های امید را در دل برخی از فعالان حوزه کشاورزی به همراه داشت اما عدم وجود نام برخی از واحدهای خسارت دیده بر اثر کرونا چون واحدهای دامداری، زنبورداری و بخش شیلات در این بین، دیده می شد.

حال که قریب به هشت ماه از درگیری با  کووید ۱۹ می گذرد، به راستی می توان تاثیرات این ویروس ناشناخته و البته پیچیده را بر بدنه بخش های اقتصادی، صنعتی، گردشگری، فرهنگی و اجتماعی به عینه دید؛ فعالین بخش کشاورزی این روزها را در حالی سپری کردند که از یک سو مشکلات کمبود نهاده ها و گران شدن یکباره کودشیمیایی را شاهد بودند و از سویی تقاضای محصولاتشان کاهش یافته و امکان صادرات نیز برایشان با چالش هایی مواجه بوده است.

در این راستا برآن شدیم تا با احد ظفری رئیس مدیریت بحران و مخاطرات جهاد کشاورزی استان همدان گفتگویی ترتیب دهیم تا وضعیت خسارت های شیوع ویروس کرونا به بخش کشاورزی استان و هم چنین وضعیت استقبال و دریافت تسهیلات کرونایی در مشاغل بخش کشاورزی استان همدان را جویا شویم و در ادامه پای صحبت های زنبورداران و دامداران به عنوان دو گروهی که از تسهیلات کرونا دستانشان خالی مانده است، نشستیم که در ادامه آن ها را می خوانید:

احد ظفری در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: کسب و کارهای کشاورزی آسیب دیده از کرونا با عنوان رسته چهاردهم در خرداد ماه به فهرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت نام در سامانه کارا و به منظور دریافت تسهیلات برای اشخاص بیمه شده و فعال در این واحدهای تولیدی اضافه شد.

وی رسته چهاردهم کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا را شامل واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی جات صادراتی و مراکز تولید عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی معرفی کرد و افزود: تنها این ۵ بخش می توانستند در سامانه کارا ثبت نام و برای دریافت تسهیلات درخواست خود را به ثبت برسانند.

تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی با تنفس ۴ ماهه و بازپرداخت ۲۴ ماهه و البته با سود ۱۲ درصد درنظر گرفته شده است

رئیس مدیریت بحران و مخاطرات جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به این که این نوع تسهیلات در دو نوع ۱۲ میلیونی به تعداد کارگران و فعالان بیمه شده و تسهیلات ۶ میلیون تومانی برای فعالین بخش کشاورزی فاقد بیمه فراهم شده است، عنوان کرد: تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی با تنفس ۴ ماهه و بازپرداخت ۲۴ ماهه و البته با سود ۱۲ درصد درنظر گرفته شده است.

ظفری با بیان این که مدت ثبت نام این تسهیلات به پایان رسیده است، گفت: در استان همدان ۱۴۴ پرونده که شامل ۵۱۷ نفر نیروی کار بوده است، تسهیلاتی بالغ بر شش میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان را درخواست داده اند.

رئیس مدیریت بحران و مخاطرات جهاد کشاورزی استان همدان در این زمینه ادامه داد: پرونده درخواست ۴۶ واحد با یک میلیارد و ۸۷۲ میلیون تومان تسهیلات مورد نیاز به بانک‌های عامل معرفی و تاکنون تسهیلات مورد نیاز آن ها پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت است.

وی با اشاره به اینکه با این تسهیلات می توان شاهد ثبات اشتغال در بخش کشاورزی بود، مطرح کرد: در استان همدان بالغ بر ۱۵۴ نفر از این تسهیلات بهره مند و شاهد ثبات اشتغال آن ها بوده ایم.

ظفری در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: واحدهایی که کارگران و نیروی کار آن ها بیمه نبوده اند، تسهیلات شش میلیون تومانی به ازای هر یک از این نیروها دریافت خواهند کرد که میزان سود این تسهیلات ۱۲ درصد است اما استقبال برای دریافت آن در استان کم بوده است.

رئیس مدیریت بحران و مخاطرات جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از یک طرف سود، بازپرداخت این وام و از سویی دیگر مبلغ پایین دریافتی با سود ۱۲ درصد موجب شده تا تعداد متقاضیان کمی برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کنند.

ظفری با اشاره به این که موعد ثبت نام برای این تسهیلات آخر شهریورماه بوده است، افزود: رسته های مشمول در کارگروه های مربوطه به صورت کشوری مشخص شد و در این زمینه تنها واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی جات صادراتی و مراکز تولید عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی مشمول دریافت تسهیلات شدند.

ظفری در این راستا به خسارت های وارده و عدم امکان صادرات این واحدهای در زمان شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد.

تعطیلی برخی صنایع تبدیلی در استان همدان
در پایان این گفتگو، رئیس مدیریت بحران و مخاطرات جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به این سوال که آیا به سبب خسارت های وارده کرونا به بخش کشاورزی و عدم قرارگیری تمامی بخش های کشاورزی در رسته مربوط به دریافت تسهیلات کرونا، شاهد تعطیلی ادامه دار و عدم بازگشت به کار فعالینی در این بخش شده ایم یا خیر؟ گفت: تعداد این واحدها در استان همدان بسیار کم است و عمده آن ها در بخش صنایع تبدیلی هستند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درخصوص تسهیلات ارائه شده به بخش کشاورزی بیان کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم این تسهیلات به دامداران همدان تعلق نگرفته است.

ابراهیم رستمی با اشاره به اینکه وضعیت دامداران در استان همدان به نحوی شده است که نیاز به حمایت دارند، عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا موجب شده مراسم ها لغو و میزان تقاضا برای خرید گوشت کاهش پیدا کند از سویی، مردم درخواست خرید و مصرف لبنیات و گوشتشان کاهش پیدا کرده است بدین سان شاهدیم که تولیدات دامداران به فروش نمی رود.

خسارت های کرونا به دامداران استان همدان قابل توجه است
مدیرعامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران استان همدان با بیان این که خسارت های کرونا به دامداران استان همدان قابل توجه است، بیان کرد: در صورت ادامه پیدا کردن این روند، ممکن است شاهد تعطیلی برخی از واحدهای دامداری در استان همدان نیز باشیم.

وی اضافه کرد: تعداد ۵۰ هزار نفر زیر پوشش اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران استان همدان فعالیت دارند.

رئیس سابق اتحادیه زنبورداران شهرستان رزن نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میزان تولیداتمان بسیار کاهش یافته است، عنوان کرد: با توجه به این که روزهای تابستان در استان همدان گرم و شبهایش سرد بود، شاهد بودیم که تولید عسل در کندوها مصرف می شد و در حالی که در سال‌های قبل میانگین تولید ما ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم بود، اما امسال میانگین برداشت ما یک کیلوگرم است و این مشکل در استان‌های دیگر نیز وجود دارد.

علیرضا الیاسی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا و اطلاعیه هایی مبنی بر این که خوردن عسل و گرمیجات برای کرونا خوب است، موجب شد که بازار فروشمان نسبت به سابق بهتر شود اما مشکل تولید عسل داریم و از سویی، قیمت تجهیزات و مصالح ساخت کندو نیز روند افزایشی دارد.

تسهیلات حمایتی کرونا به فعالین کشاورزی داده شد اما در این زمینه زنبورداران سهمی نداشتند

این زنبوردار رزنی با تاکید بر اینکه تسهیلات حمایتی کرونا به فعالین کشاورزی داده شد اما در این زمینه زنبورداران سهمی نداشتند، افزود: این تسهیلات می توانست موجب تقویت کارمان شود و جبرانی برای ضررهایمان مبنی بر روند نزولی تولیداتمان داشته باشد.

الیاسی ادامه داد: اگرچه قیمت موم افزایشی نبوده اما احتمالاً در ماه آینده روند افزایشی داشته باشد و هم اکنون نیز مصابح ساخت کندوی عسل نسبت به سابق رشد قیمت سه برابری داشته است.

وی عنوان کرد: قیمت جعبه خالی و طبق مورد استفاده در زنبورداری نیز در حال افزایش است.

1.JPG

با این تفاسیر شاهدیم علی رغم این که بخش کشاورزی در استان همدان دارای ۱۱۷ هزار بهره بردار است اما تعداد افرادی که برای دریافت تسهیلات کرونایی در بخش کشاورزی همدان در خواست داده اند کم است که این امر نشان می دهد  دست بخش اعظمی از فعالین بخش کشاورزی همدان از تسهیلات کرونا خالی مانده است .

فعالین بخش کشاورزی در استان حدود ۳۰ درصد اشتغال استان همدان را تشکیل داده اند که با تعطیلی یا نیمه فعال شدن این واحدها با سیل عظیمی از جمعیت بیکار مواجه هستیم و به بدنه تولیدات کشاورزی و اقتصاد کشاورزی همدان آسیب جدی وارد شده است.

بر همین اساس زمان آن رسیده تا حمایت ها از این بخش را به سمت و سوی دیگری ببریم و بدانیم وام و تسهیلات با سود ۱۲ درصد گره ای دیگر بر سر راه فعالین این عرصه خواهد انداخت اما حال در این وضعیت که یک وام می تواند بخشی از مشکلات را کاهش دهد، چرا باید در رسته ها و بخش هایی که از تسهیلات بهره مند می شوند، جای دامداری ها، زنبورداران، شیلات (به جز بخش ماهیان زینتی) و واحدهایی از این دست خالی باشد؟

آنچه مسلم است با برنامه ریزی های مناسب و البته منعطف با شرایط شیوع ویروس کرونا و با درپیش گرفتن حمایت ها از بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان همدان، قدم نهادن در مسیر بسته بندی های مناسب و مطابق با پروتکل های بهداشتی و در نتیجه، مهیّا نمودن بازار فروش محصولات و صادرات آن و هم چنین، قدم نهادن در مسیر گردشگری کشاورزی می توان بخشی از مشکلات در این عرصه ها را کاهش داد و مانع از لنگیدن چرخ اقتصاد کشاورزی در استان همدان آن هم در سال جهش تولید شد.

کد خبر: ۴۷٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha