۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
بازار مسکن از «افتخارات آخوندی» رنج می‌برد
نماینده مجلس شورای اسلامی:

بازار مسکن از «افتخارات آخوندی» رنج می‌برد

یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز دچار مشکل مسکن هستیم، چون در شش سال مدیریت آخوندی، افتخار وزیر این بود که در حوزه مدیریت خود حتی یک واحد مسکن هم نساخته است.

به گزارش بازار، مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ارتباط ۱۷۶ شغل به بازار مسکن گفت: اگر در حوزه مسکن رونق صورت گیرد، اقتصاد جهش خواهد کرد و کمک می کند از رکود فاصله بگیریم.

وی با بیان این مطلب به تشریح طرح جهش تولید مسکن پرداخت و گفت: اولویت مجلس یازدهم ورود به موضوعاتی بود که برای مردم در بعد اقتصادی دغدغه بود.

یوسفی با اشاره به اینکه رهن و اجاره مسکن برای گروهی از مردم آرزو شده است، خاطرنشان کرد: اگر قرار است طرحی دو فوریتی برای ریل گذاری حوزه اجرای دولت ها به تصویب برسانیم، اگر در حوزه مسکن و معیشت نباشد، پس کدام حوزه را باید پوشش دهد!؟

وی با بیان اینکه روال معمول تصویب طرح ها ۷ ماه به طول می انجامد، گفت: این طرح ها برای اجرا مشکل مردم را در کوتاه مدت حل و فصل نمی کند. پس اگر امروز دچار مشکل مسکن هستیم، یک دلیل اینست که در شش سال مدیریتِ وزارتخانه، افتخار آخوندی این بود که در حوزه مدیریت خود حتی یک واحد مسکن هم نساخته است.

یوسفی با بیان اینکه مسئولان درباره مسکن اجتماعی و صندوق ذخیره یکم به مردم گزارش ندادند که نتیجه چه شده است، تصریح کرد: ما در طرح جهش تولید مسکن منابع مالی و تسهیل ساخت و ساز و فرایندهای رفع سفته بازی را در نظر گرفته ایم.

همچنین مرتضی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو طرح جهش تولید مسکن را فاقد چارچوب محتوایی و منسجم دانست و تصریح کرد: این طرح مسیر ما را در بخش مسکن مشخص نمی کند.

وی افزود: شب قبلی که این طرح قرار بود در مجلس تصویب شود، عده ای از کارشناسان اقتصادی نامه ای آماده کردند. همان شب با تعدادی از این کارشناسان صحبت کردم و نکته جالب توجه این بود که این طرح بزرگ ترین طرح اقتصادی در دهه اخیر است، چرا که حجم بالایی از منابع را تزریق خواهد کرد ولی کسی از آن اطلاعی نداشت.

زمانیان با اشاره به اینکه این طرح فاقد پشتوانه کارشناسی است و جامعه اقتصادی کشور از وجود آن بی اطلاع است، خاطرنشان کرد: حرف ها باید شنیده شود تا شاید ایده های بهتر بدست آید.

این کارشناس اقتصادی افزود: این طرح نظام بانکی را به شکل دستوری مجبور می کند ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع را تزریق کند و وزارت صمت نیز به صورت دستوری باید مصالح را در اختیار قرار دهد و از طرفی سازمان های دولتی نیز باید زمین برای این طرح مهیا سازند.

زمانیان با بیان اینکه حل و فصل معضل مسکن نیازمند تدبیر است، تصریح کرد: این طرح صرفا با رویکردی آمرانه و دستوری عمل می کند و اتفاقا بخش عظیمی از مفاسد قیمت گذاری را عاید بازار مسکن خواهد کرد.

وی ادامه داد: شخصا با تامین مالی توسط نظام بانکی مشکلی ندارم ولی این طرح را فاقد استاندارد می دانم.

زمانیان همچنین قیمت گذاری دستوری را موجب شکل گیری مجموعه ای از مفاسد خواند و تصریح کرد: اگر مدیریتت مصالح در کشور اتفاق افتاده است؛ گرچه تعادلی دردناک پدید می آورد ولی حجم عظیمی از مصالح برابر با ساخت یک میلیون واحد مسکن را با قیمتی ارزان تر از بازار به کار می گیرد.

کد خبر: ۴۷٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha