۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
اوج بلاتکلیفی در کارخانه ماشین سازی تبریز/ یکی پس نمی‌دهد و آن یکی پس نمی‌گیرد!
بازار گزارش می‌دهد؛

اوج بلاتکلیفی در کارخانه ماشین سازی تبریز/ یکی پس نمی‌دهد و آن یکی پس نمی‌گیرد!

تبریز- کارخانه ماشین سازی تبریز به عنوان صنعت مادر شمال غرب کشور در وضعیت عجیبی به سر می برد و در اوج بلاتکلیفی است چراکه صندوق بازنشستگی فولاد مالکیت را پس نمی دهد، سازمان گسترش و نوسازی نیز پس نمی گیرد!

بازار؛ گروه استان ها: کارخانه ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از بزرگترین و پیشرو ترین و با سابقه ترین مجموعه های صنعتی کشور چندین و چند سال است که در دامان مشکلات پیچیده اداری و غیر اداری و فساد و احمال برخی مسئولین گرفتار شده و دست و پا می زند.

کارگران این مجموعه از عدم ثبات و آرامش در مدیریت کارخانه و تعیین و تکلیف نهایی آن گله مندند که البته این گله ها و اعتراضات سال های دراز است که به نتیجه ای نرسیده است.

هر چه از واگذاری های ناکام در سال های ابتدایی خصوص سازی یا تحت مالکیت قرار گرفتن مش قربانعلی، متهم اخلال در نظام اقتصادی نوشته شود تا به امروز که کارخانه بزرگ ماشین سازی، نماد صنعت آذربایجان، درگیر نامه های مختلف اداری و عدم تمکین نهاد های دولتی به قانون است، مشکلات و مصائب این مجموعه تمامی نخواهد داشت. حل مسئله ماشین سازی تبریز، به یک ماراتن تبدیل شده است.

پیشنهاد ما واگذاری به شستا بود
محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت کارخانه ماشین سازی تبریز گفت: متاسفانه اتفاقاتی که پس از واگذاری کارخانه ماشین سازی به سازمان ایدرو به وقوع پیوست و اختلافات حقوقی که با صندوق بازنسشتگی فولاد ایجاد شد، هنوز هم روند بلاتکلیفی این مجموعه ادامه دارد و مشکلات آن حل نشده است.

کارخانه ماشین سازی تبریز باید در چارچوب تهاتر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، به شستا واگذار شود

وی ادامه داد: بنده و جمعی از نمایندگان استان آذربایجان شرقی با توجه به شرایط موجود و نیز بدهی که دولت به سازمان تامین اجتماعی دارد، مذاکراتی را به صورت حضوری و مکتوب با آقای امیری، معاون امور مجلس ریاست جمهوری انجام دادیم تا هماهنگی های لازم با وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، کار ، تعاون و امور اجتماعی و نیز وزارت خانه اقتصاد و امور دارایی انجام شود و کارخانه ماشین سازی تبریز در چارچوب تهاتر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، به شستا واگذار شود.

فرهنگی افزود: این واگذاری با توجه به سود ده بودن کارخانه ماشین سازی به نفع شستا بوده و می توانست مورد قبول باشد، با این حال برخی دیگر از همکاران در مجلس شورای اسلامی، معتقد به واگذاری کارخانه به اشخاص حقیقی و حقوقی و از طریق بورس هستند.

واگذاری به شستا غیرقانونی و منتفی است
در شرایطی که این روزها، بورس جایگاه خوبی در بین مردم کشور پیدا کرده و چندین میلیون سهامدار جدید به این بازار اضافه شده اند، شاید عرضه سهام کارخانه ماشین سازی به مردم و نیز سهامداران حقوقی راه حل قابل تاملی باشد .

احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در خصوص پیشنهاد واگذاری کارخانه ماشین سازی به شستا، به خبرنگار بازار گفت: دلایلی وجود دارد که عملا واگذاری ماشین سازی به شستا را منتفی می کند. از جمله اینکه مطابق با ابلاغیه مقام معظم رهبری، خصوصی سازی ها باید به گونه ای صورت بگیرند که مانع ایجاد انحصار شود. حال آنکه اکثر تولیدات کارخانه ماشین سازی انحصاری محسوب می شوند، به همین دلیل از همان ابتدا قرار گرفتن نام این کارخانه در لیست واگذاری ها اشتباه و مخالف با سیاست های کلی اصل ۴۴ بوده است. نکته دیگر اینکه به موجب تبصره ۴ ماده ۶ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، دولت نمی تواند برای تسویه بدهی های خود، اموال خود را تهاتر کند.

مشکل و مسئله ای که امروز وجود دارد، تصمیمات مدیران صندوق بازنشستگی فولاد است که از دی ماه ۹۸، برخلاف تصمیم سازمان خصوصی سازی، از تحویل مالکیت کارخانه ماشین سازی دست نکشیده و مرتکب تصرف غیرقانونی در اموال دولتی شده اند

وی ادامه داد: مشکل و مسئله ای که امروز وجود دارد، تصمیمات مدیران صندوق بازنشستگی فولاد است که از دی ماه ۹۸، برخلاف تصمیم سازمان خصوصی سازی، از تحویل مالکیت کارخانه ماشین سازی دست نکشیده و مرتکب تصرف غیرقانونی در اموال دولتی شده اند. حکم هیات داوری در این خصوص مبنی بر عدم مالکیت صندوق فولاد کاملا صریح است، اما آنان همچنان به تصرف غیرقانونی خود ادامه می دهند و با تجری، قانون را به تحدی می طلبند.

بیگی افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با وجود اینکه بر اساس رای هیات عالی، مالک کارخانه ماشین سازی شده است، اقدام جدی در راستای این رای انجام نداده و به دلیل اهمال در نگهداری اموال دولت در مظان اتهام بوده و از این باب نظیر مدیران منصوبه صندوق فولاد به علت تصرف غیرقانونی در امول دولت، مشمول ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی خواهند بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: لازم است وزیر رفاه بهانه های موجود در خصوص بدهی های کارخانه ماشین سازی نیز رفع کند تا دیگر بهانه ای برای انتقال هر چه سریعتر و رفع بلاتکلیفی کارخانه ماشین سازی در سال جهش تولید باقی نماند.

مخالف واگذاری به شستا هستیم
حسین اسلامی، از کارکنان با سابقه و عضو شورای اسلامی کار شرکت ماشین سازی تبریز در خصوص وضعیت فعلی کارخانه و نظر کارکنان در خصوص واگذاری های اخیر نیز به خبرنگار بازار گفت:خوشبختانه اخیرا تصمیم بسیار خوبی گرفته شد و هیات داوری رای به واگذاری کارخانه به ایدرو را صادر کرد. ما طی سال های اخیر همین امر را مطالبه کرده ایم و اعتقاد داریم ماشین سازی به عنوان تولید کننده محصولات استراتژیک، نباید متعلق به اشخاص باشد.

وی ادامه داد: مسئله بزرگی که در این میان وجود دارد، عدم تمکین مدیران صندوق بازنشستگی فولاد به رای قطعی هیات داوری است، به طوریکه آن ها ۶۰ نفر نیروی کار بدون تخصص و سابقه را در سمت های رده بالا به کارخانه تحمیل کرده اند. حقیقت این است که از زمان مالکیت قربانعلی فرخزاد تا صندوق بازنشستگی فولاد، نه تنها تغییر مثبتی شکل نگرفته، بلکه تولید با افت و کاهش هم مواجه بوده است.

متاسفانه مدیریت فعلی در طول یک سالی که مالکیت را بر عهده گرفته، انبار را خالی کرده و تعهدات را نیز افزایش داده است

اسلامی افزود: متاسفانه مدیریت فعلی در طول یک سالی که مالکیت را بر عهده گرفته، انبار را خالی کرده و تعهدات را نیز افزایش داده است، یعنی هر چه بوده فروخته اند، در کنار آن آینده ما را هم پیش فروش کرده اند و نقدا پول آن را دریافت کرده اند.

عضو شورای اسلامی کار شرکت ماشین سازی در خاتمه افزود: ما مخالف واگذاری کارخانه به شستا هستیم، چرا که اعتقاد داریم شستا همان صندوق بازنشستگی فولاد اما در مقیاسی بزرگ تر است و تفاوتی در حال  و روز کارخانه ایجاد نخواهند کرد. خواسته ما بازگشت شرکت به جایگاه اصلی خود و تملک ایدرو است.

تعلل در انتقال ماشین سازی به ایدرو جایز نیست
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز در این خصوص گفت: طرح موضوع واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز به شستا فقط در حد یک پیشنهاد بود و حال که رای قطعی هیات داوری صادر شده تعلل در انتقال شرکت به ایدرو جایز نیست.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی اظهار کرد: بعد از حکم قطعی هیات داوری مبنی بر تملک سازمان گسترش و نوسازی صنایع(ایدور) بر شرکت ماشین‌سازی تبریز، موقعیت این شرکت هر چه سریعتر باید تثبیت شود.

وی افزود: بعد از تثبیت لازم است با یک روند صحیح و مناسب نسبت به واگذاری و انتقال شرکت به ایدرو اقدام شود و این شرایط بلاتکلیفی شرکت به پایان رسد تا خللی در اداره شرکت بوجود نیاید.

باید مدیریت و نحوه اداره شرکت ماشین‌سازی هم تعیین تکلیف و هیات مدیره در اسرع وقت انتخاب شود تا شرکت در وضعیت بلاتکلیفی باقی نماند

میرتاج الدینی در عین حال خاطرنشان کرد: باید مدیریت و نحوه اداره شرکت ماشین‌سازی هم تعیین تکلیف و هیات مدیره در اسرع وقت انتخاب شود تا شرکت در وضعیت بلاتکلیفی باقی نماند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در ارتباط با طرح موضوع واگذاری ماشین‌سازی به شستا از سوی تعدادی از نمایندگان ابراز داشت: زمانی که شرکت هنوز تعیین تکلیف نشده بود ما این موضوع را به عنوان یک پیشنهاد مطرح کردیم.

وی اضافه کرد: به هرحال شستا هم که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است همانند ایدور که متعلق به وزارت صمت است، جزویی از دولت محسوب می‌شود؛ ولی قضیه واگذاری به شستا فقط در حد یک پیشنهاد بود.

میرتاج الدینی ادامه داد: وقتی تعیین تکلیف نهایی صورت گرفته و رای قطعی مبنی بر مالکیت ایدرو و وزارت صمت صادر شده، باید از تعلل و ایجاد خلل در انتقال و اداره  شرکت و تعیین هیات مدیره جلوگیری و هیات مدیره شرکت هرچه سریع تر معرفی شود.

با تمام این اوصاف این روزها ماشین سازی که یک زمانی به عنوان یکی از قطب های بزرگ صنعت کشور به شمار می رود وضعیت جالبی نداشته و کارکنان و کارگران مشغول در آن نیز به شدت نگران وضعیت موجود در کارخانه هستند.

کد خبر: ۴۷٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha