۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تداوم تعطیلی کارخانه قند ورامین و سرگردانی ۵۰۰ کارگر بیکار شده
بازار گزارش می‌دهد؛

تداوم تعطیلی کارخانه قند ورامین و سرگردانی ۵۰۰ کارگر بیکار شده

ورامین- کارخانه قند ۸۵ ساله ورامین در حالی بیش از ۱۵ سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد، که حاصل این واگذاری چیزی جز رکود و تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران نبوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: رشد تولید و اقتصاد در جوامع بشری آن‌چنان اهمیت دارد، که دولت‌ها همواره سعی در ایجاد اشتغال، افزایش میزان تولید دارند و موفقیت آن‌ها در این عرصه سبب سربلندی و معیاری برای عملکرد مناسب دولت‌های گوناگون است.

افزایش اشتغال نه‌تنها سبب رشد اقتصادی شده که به ثبات و پایداری خانواده‌ها و نیز امنیت اجتماعی نیز منجر می‌شود و یکی از مهم‌ترین راه‌های ایجاد اشتغال مولد در جوامع، رشد تولید و نیز راه‌اندازی و بالندگی مراکز تولیدی و کارخانه‌ها است.

سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام سال « جهش تولید» نام‌گذاری شده است، اما در بسیاری از عرصه‌ها آن‌طور که باید و انتظار می‌رفت، تحرکاتی از سوی مسئولان در ایجاد تمهیدات برای جهش تولید دیده نمی‌شود و بسیاری از مراکز تولید و کارخانه‌ها نه‌تنها در این سال‌های اخیر با رشد و پویایی مواجه نبوده‌اند، که برخی نیز با افت تولید و ایجاد مشکلات متعدد و نهایتاً تعطیلی دست‌به‌گریبان بوده‌اند، که یکی از این کارخانه‌ها، کارخانه قند ورامین با نزدیک به ۹ دهه قدمت است.

این کارخانه که تأسیس آن به سال ۱۳۱۳ بازمی‌گردد و اهمیت آن در ایجاد ارتزاق ورامینی‌ها تا حدی بود، که محله‌ای از شهر ورامین به نام محله « کارخانه قند» نام‌گذاری شده و بسیاری از کارگران اسبق آن و فرزندان و نوه‌هایشان از سال‌های قبل در این محل زیسته‌اند، اما این کارخانه باعظمت یکی دو دهه است، که هرروز کوچک‌تر شده و سرانجام پس از نزدیک به ۹ دهه فعالیت با مشکل قطع زنجیره تولید مواجه و تعطیل شد.

انتقال کارخانه به چرم شهر؛ بهانه‌ای برای تعدیل بی‌سروصدا
یکی از کارگران بیکار شده این کارخانه در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که مدیران کارخانه قند با بهانه انتقال این کارخانه به شهرک صنعتی چرم شهر به‌تدریج به تعدیل کارگران پرداختند، ادامه داد: به بسیاری از کارگران گفتند، پس‌از انتقال به چرم شهر با شما تماس می‌گیریم و با همین وعده آن‌ها را تعدیل کردند، اما امروز که از ۵۰۰ کارگر این کارخانه تعداد اندکی نگهبان بیشتر نمانده است، خبری از تماس و انتقال به چرم شهر هم نیست.

وی گفت: البته هنوز هم‌ زمانی که با کارگزینی تماس می‌گیریم، وعده بازگشت به کار و انتقال و صبر را می‌دهند، اما کسی نمی‌گوید، سفره و جیب خالی کارگران در این مدت انتقال از چه طریقی پر خواهد شد.

این کارگر قدیمی کارخانه قند که امروز به یک جویای کار تبدیل‌شده است، بابیان این‌که واگذاری کارخانه به بخش خصوصی در سال ۱۳۸۳ با شرط تداوم چرخه تولید و عدم تعدیل کارگران انجام‌شده است، می‌گوید: به نظر می‌رسد، مالکان این کارخانه حالا قراردادهای پیشین را فراموش کرده و در پی ساخت‌وساز در زمین‌های اطراف کارخانه قند هستند.

درخواست از دستگاه قضایی برای ورود به پرونده واگذاری کارخانه قند
رئیس سابق شورای کارگری کارخانه قند که اکنون بازنشسته شده است نیز در این خصوص به خبرنگار بازار ضمن شبهه دار خواندن نحوه واگذاری کارخانه قند ورامین به بخش خصوصی در سال ۱۳۸۳ می‌گوید: درخواست دلسوزان این کارخانه و بخش تولید ورامین پیگیری قضایی نحوه واگذاری کارخانه قند است.

زمانی که با کارگزینی تماس می‌گیریم، وعده بازگشت به کار و انتقال و صبر را می‌دهند، اما کسی نمی‌گوید، سفره و جیب خالی کارگران در این مدت انتقال از چه طریقی پر خواهد شد

رضا خلیلی واگذاری کارخانه به بهانه عدم سودآوری به بخش خصوصی را مورداشاره قرارداد و گفت: چند سالی است، که رونقی در تولید کارخانه قند نیست، اما تولید این کارخانه دو سال است، که به‌طور کامل متوقف و کارگران آن بیکار شده‌اند، مسئولان شهرستان و استان به‌طور دقیق در جریان مشکلات این مرکز تولیدی باسابقه هستند، اما اقدام مؤثر و عملی که منجر به چرخش دوباره چرخ تولید شود، نمی‌بینیم.

وی با اشاره به نقش کارخانه قند در توسعه شهری ورامین خواستار پیگیری و تلاش مسئولان و راه‌اندازی مجدد آن شد.

تشکیل کارگروهی برای پیگیری مشکلات کارخانه قند و راه‌اندازی مجدد آن
این انتقادات در حالی انجام می‌شود، که به گفته بسیاری از کارشناسان، کارخانه قند ورامین در دهه ۸۰ و با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته، مرغوب‌ترین شکر دنیا را تصفیه و به بازار روانه می‌کرده است، اما امروز خبری از این شکر مرغوب نیست و پس‌ازآن که چند سال پیش‌حمل مواد اولیه از جنوب کشور به این کارخانه متوقف شد، رونق نیز از این مرکز تولیدی باسابقه و محل کار ۵۰۰ کارگر رخت بربست.

درعین‌حال نماینده عالی دولت در ورامین از برگزاری جلساتی با مالکان کارخانه قند در راستای فعالیت مجدد آن خبر داد و گفت: پیگیر ایجاد شرایطی برای فعالیت مجدد این مرکز تولیدی هستیم، اما واقعیت این است، که حاصل جلساتی که با مالکان داشتیم، رضایت‌بخش نیست.

حسین کاغذلو عدم تأمین مواد اولیه را علت اصلی تعطیلی کارخانه قند دانست و گفت: اگر مواد اولیه تأمین و زمینه فعالیت این کارخانه ایجاد شود، شاهد ایجاد اشتغال برای بیش از ۶۰۰ نفر خواهیم بود و به همین دلیل کارگروهی ویژه برای پیگیری راه‌اندازی این کارخانه از طریق وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان مرتبط هستیم.

شهرک‌سازی دلیل تعطیلی کارخانه قند
درحالی‌که فرماندار ورامین عدم تأمین مواد اولیه را از مهم‌ترین موانع راه‌اندازی مجدد این کارخانه می‌داند، یک فرد مطلع که خواست نامش ذکر نشود، قرارگیری کارخانه قند ورامین در مرکز این شهر و قیمت گرفتن زمین‌های آن و نیز فقدان عزم کافی توسط مالکان برای فعالیت مجدد کارخانه را مهم‌ترین دلیل تعطیلی آن دانست و گفت: به نظر می‌رسد، مالکان در حال فراهم کردن شرایطی برای احداث شهرک مسکونی در زمین این کارخانه و کسب سودهای مضاعف و چند برابری از آن هستند.

وی گفت: مالکان تمایلی برای راه‌اندازی کارخانه ندارند و اصولاً واگذاری این کارخانه در سال ۱۳۸۳ ناعادلانه و دارای شبهه بوده است، که می‌بایست پیگیری قضایی شود و علاوه بر آن شرط تداوم فعالیت و نیز حفظ کارگران کارخانه قند که در قرارداد فروش آن است، توسط مالکان رعایت نشده است و در این قضیه انتظار می‌رود، استاندار تهران به‌عنوان رئیس کارگروه اشتغال استان ورود کرده و زمینه فعالیت دوباره کارخانه قند را فراهم کند.

به‌هرتقدیر، دلیل تعطیلی کارخانه قند ورامین شهرک‌سازی و یا عدم تأمین مواد اولیه و یا هر دلیل دیگری باشد، نباید از کنار تعطیلی یکی از مهم‌ترین مراکز اشتغال و هویت منطقه‌ای اصیل و دیرین به‌سادگی گذشت و با کارشناسی و عزمی جدی در راستای قانون زمینه فعالیت مجدد این کارخانه را فراهم کرد.

کد خبر: ۴۷٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha