۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
بهار دلار در خزان تهران؛ ورود به حباب ۳۱ هزار تومانی!
ادامه رکوردزنی های طلا و ارز در بازار؛

بهار دلار در خزان تهران؛ ورود به حباب ۳۱ هزار تومانی!

رکورد زنی قیمت ها در بازار ارز و سکه درحالی ادامه دارد که نرخ این کالاها با وجود برخورداری از حباب قیمتی اما همچنان در حال افزایش است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت سکه و ارز امروز نیز در بازار افزایش یافت تا جایی که دلار با عبور از مرز روانی ۳۰ هزار تومان اکنون به ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان و بهای سکه به ۱۵ میلیون ۹۵۰ تومان رسیده است.

این افزایش قیمت که ناشی از نقدشوندگی بازار و رشد میزان تقاضا به کالاهاست، موجب شده است تا سرمایه گذاران از این بازار پرسود نهایت استفاده لازم را ببرند. بازاری که نظارتی در آن به چشم نمی خورد و بانک مرکزی نیز نظاره گر این افزایش قیمت است.

روزه سکوت بانک مرکزی با افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه
بانک مرکزی که قبلا با افزیش نرخ ارز در بازار اقداماتی چون عرضه ارز به بازار را داشت و یا حداقل با برخی اظهارات هشدارهای لازم را به سرمایه گذاران می داد، اما اکنون روزه سکوت گرفته است در این شرایط فعالان بازار نیز از موقعیت سواستفاده کرده و مادامی که می بینند دخالتی از سوی بانک مرکزی در بازار ارز وجود ندارد اقدام به افزایش قیمتها دراین بازار می کنند. افزایش قیمتی که به نفع سرمایه گذاران بوده ولی حلقه محاصره اقتصادی را بر خانوارها و قشر متوسط و کم درآمد و ضعیف جامعه تنگ تر می کند.

رشد قیمت ارز دربازار برای مردم آنقدر عادی شده است که دیگر کسی نمی گوید؛ چرا قیمت ها در بازار افزایش یافته است، افزایش قیمتی که ارزش دارایی ثروتمندان را روز به روز بالا برده و در مقابل قشر ضعیف و کم درآمد جامعه را در گذران زندگی با چالش جدی مواجه می کند.

کنترل بازار از دست انک مرکزی خارج شده است
مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با «بازار» درباره علت آشفته بازارقیمت ارز و سکه و بی توجی بانک مرکزی و نهادهای ناظرنسبت به کنترل این بازار مهم اقتصادی اظهارداشت: تصور این است یا خود دولت عمدا بازار را به حال خود رها کرده است و یا واقعا کنترل این بازار از دست دولت و بانک مرکزی خارج شده است که البته گزینه دوم  شاید درست تر باشد.

وی با بیان اینکه امیدی به ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور از سوی دولت همچنین سیاست گذاری بانک مرکزی در تعدیل قیمت ها در بازار ارز و سکه نیست، افزود:‌ بانک مرکزی در این شرایط که قیمت دلار به ۳۱ هزار تومان و بهای سکه به حدود ۱۶ میلیون رسیده است نمی تواند اقدامی انجام دهد جای سئوال است.   البته عدم مداخله بانک مرکزی به بازار شاید به این علت باشد که این بانک ذخایر ارزی را برای روزهای سخت و بحرانی نگه داشته است.

سودآنی و نقدشوندگی امتیاز بازار ارز و سکه برای سرمایه گذاران
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بازا ارز و سکه به دلیل وجود نقدشوندگی، نبود هزینه انبارداری برای سرمایه گذاران همچنین سودآوری آنی بازار جذابی است افزود: اگر بانک مرکزی اقدام قاطعی برای کاهش قیمت این کالاها در بازار به کار نگیرد این بازار متاسفانه جای افزایش قیمت بیش از این رقم را نیز دارد.

وی به بی توجهی بانک مرکزی در جلوگیری از رشد بی منطق سکه و ارز در بازار اشاره کرد و اظهارداشت:‌به نظر می رسد قیمت ارز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دار باشد چرا که گویا بانک مرکزی برنامه ریزی ساماندهی نرخ ارز را به روزهای پس از انتخابات گذاشته است.

رشد ادامه دار قیمت ها در بازار
افقه تصریح کرد:‌روی آوری سرمایه گذاران به بازار سکه و ارز ادامه دار خواهد بود زیرا این بازار بازای جذاب برای سرمایه گذاران است و از آنجایی که بانک مرکزی چنین بازاری را رها کرده است نابراین قیمت ارز این روزها به دست خود فعالان بازار افتاده است.

بنا به این گزارش، رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز ادامه دارد و هر روز شاهد رکورد قیمتی در این بازار هستیم. طوری کهامروزدر بازار آزاد قیمت دلار ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان، یورو ۳۷ هزار تومان شده است. البته با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت.

افزایش قیمت دلار در صرافی بانک ها
قیمت دلار برای اولین بار در صرافی‌های بانکی وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که ۱۸ بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد. با این وجود قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۳۱ هزار و ۵۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان درج شده است.  همچنین قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۵ هزار و ۵۵۰ تومان تعیین شده است.

سکه و طلا بازهم گران شدند
با افزایش قیمت دلار نرخ سکه و طلا نیز امروز در بازار ازاد گرانتر از دیروز شد طوری که  قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شده است.  علاوه بر این، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.  همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۴۳۷ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۹۱۹ هزار تومان و هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

آینده نامعلوم قیمت ها در بازار ارز
شایان ذکر است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های  هزار تومان و نرخ سکه به حدود مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی ۳۰ هزار تومان عبور کند. بنا به این گزارش، بازار سکه و ارز این روزها جولانگاه سوداگران شده است. آنهایی که برای کسب سود وارد چنین بازار پرریسکی شده اند حال از آنجایی که معلوم نیست چه اتفاقی بر سر بازار ارز خواهد آمد، بنابراین سرمایه گذاران در این بازار باید منتظر روزهایی باشند که به احتمال زیاد قیمت ها تعدیل و آنها در این بین دچار زیان شدید شوند چرا که قیمت ها در این بازار غیر واقعی افزایش یافته است.

کد خبر: ۴۶٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha