۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
بی توجهی مسئولان به نوسان قیمت کالاهای اساسی
گزارش خبری؛

بی توجهی مسئولان به نوسان قیمت کالاهای اساسی

زنجان- استاندار زنجان امروز در حالی به اخلاگران بازار هشدار داد که در صورت تداوم وضعیت موجود با این افراد برخورد جدی خواهد کرد که بازار زنجان طی روزهای اخیر شدیدترین نوسان را تجربه کرده و برخی از مسئولان مرتبط هیچ توجهی به این امر نداشته اند.

بازار؛ گروه استان ها: قیمت مرغ گرم  در زنجان ۱۶ هزار تومان بوده و نسبت به خیلی از استانها قیمت مرغ در استان خوب است، طی سال گذشته بیش از ۲۴۸ هزار تن انواع محصولات دام و طیور در استان تولید شده است که ۱.۵ درصد تولیدات کشور را دارد و  در بخش گوشت سفید هم بیش از ۵۴ هزار تن در استان تولید شده که ۲ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

۲۴۶ مرغداری گوشتی در استان با ظرفیت ۷ میلیون و ۱۱۷ هزار قطعه در هر دوره فعالیت می‌کنند و طی سال گذشته بیش از ۴۵ درصد مازاد بر تولید در استان زنجان داشتیم.

در استان ۱۷ واحد تخم گذار وجود دارد و ۹۱۸ هزار قطعه ظرفیت تولید دارد و ۱۴و احد مرغ مادر گوشتی در استان فعال است و ظرفیت تولید بیش از ۸۸۶ هزار قطعه و پرورش بوقلمون هم ۳۰ واحد بوده و تولید ۲۰۰ هزار قطعه تولید دارد و در حال حاضر استان زنجان در تولید طیور مشکلی نیست و واحدهای مرغداری در این استان نیاز گوشت مرغ و تخم مرغ را تامین می کنند.

استاندار زنجان ظهر یکشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار در محل استانداری زنجان با بیان اینکه باید نظارت بر بازار به صورت هدفمند، موثر و عملیاتی باشد، گفت: اگر این سه فاکتور را در بحث نظارت مد نظر قرار دهیم دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه باید نظارت بر بازار به صورت هدفمند، موثر و عملیاتی باشد، ابراز داشت: اگر این سه فاکتور را در بحث نظارت مد نظر قرار دهیم دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: برای دو روز تعطیلات هفته گذشته ۲۰ تن تخم مرغ برای استان زنجان اختصاص داده شد اما مباشرین برای دریافت و توزیع آنها اقدام نکردند و این قابل قبول نیست که به تامین مایحتاج مردم توجهی نمی کنند و اگر توان ندارند کنار بروند.

استاندار زنجان با بیان اینکه برای اینکه توزیع اقلام اساسی در بازار عادلانه باشد، افزود: اگر سوخت به صورت عادلانه به دست مردم برسد یعنی توانستیم به وظایف خود عمل کنیم.

حقیقی با بیان اینکه هر اقلامی که وارد استان زنجان می‌شود باید کنترل شده و توزیع آن با نظارت دقیق انجام شود، ابراز داشت: مردم هشت ماه است که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و وضعیت معیشت مردم سخت شده است و دیگر نباید مشکل مرغ و تخم مرغ داشته باشند.

اصناف خود کنترلی را مد نظر قرار دهد
وی افزود: باید کنترل در بازار افزایش یابد و اصناف باید در شرایط جنگ اقتصادی دشمن خود کنترلی  را مد نظر قرار دهند.

استاندار زنجان، با بیان اینکه مصوبات ستاد تنظیم بازار باید ضمانت اجرایی داشته باشدو  ضمانت اجرایی آن نیز بحث کنترل بازاراست.

حقیقی بر لزوم نظارت جدی تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت از بازار تاکید کرد و افزود: اقلام اساسی در بازار عادلانه توزیع شود و اگر سوخت به صورت عادلانه به دست مردم برسد.

وی با بیان اینکه هر اقلامی که وارد استان زنجان می‌شود باید کنترل شده و توزیع آن با نظارت دقیق انجام شود، ابراز کرد: قیمت اقلام ضروری مردم در یک جدول تهیه شده و هر روز روند قیمت‌ها بررسی و کنترل شود تا مشکلی در بازار رخ ندهد. 

برخورد شدید با مخلان امنیت بازار
استاندار زنجان، گفت: اگر کسی در بازار توزیع اقلام اساسی اخلال ایجاد کند به شدت و برابر قانون برخورد خواهد شد.

حقیقی به مشکل توزیع نفت سفید و گاز مایع در استان زنجان اشاره کرد و گفت: بخش پالایش تدابیر لازم را مد نظر قرار دهد تا در فصل سرما در توزیع نفت سفید و کپسول گاز به هیچ وجه مشکل نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه قیمت اقلام ضروری مردم در یک جدول تهیه شده و هر روز روند قیمت‌ها بررسی و کنترل شود تا مشکلی در بازار نداشته باشیم، گفت: مردم باید در آرامش زندگی کنند.

استاندار زنجان در خصوص مرغ و تخم مرغ، گفت: امروز مشکل تخم مرغ و مرغ به نحوی شده که باید برطرف شود و جهادکشاورزی، سازمان صمت و شرکت پشتیبانی امور دام استان باید این مورد رسیدگی کرده و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را مد نظر قرار دهد.

حقیقی افزود: اگر کسی در بازار توزیع اقلام اساسی اخلال ایجاد کند به شدت برخوردمی شود.

رئیس جهادکشاورزی  استان زنجان نیز در این خصوص گفت: مصوبات کارگروه ستاد تنظیم بازار فصل‌الخطاب برای جهادکشاورزی بوده و بدون اغماض همه مصوبات این ستاد را عملیاتی خواهیم کرد.

جواد تاراسی ابراز کرد: ستاد پشتیبانی امور دام نیز نسبت به تامین مرغ یخ زده بسیار خوب عمل کرده  و از ابتدای امسال تا به امروز ۱۰ هزار و ۵۵۸ قطعه جوجه ریزی انجام شده که نسبت به سال گذشته که حدود ۱۲ میلیون و ۸۵۷ هزار قطعه بود ۱۸ درصد کاهش دارد.

افت شدید جوجه ریزی در استان زنجان
وی افزود: در مهر ماه شاهد کاهش شدید جوجه ریزی  بودیم و میزان جوجه‌ریزی در مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد کاهش یافته و  به دلیل عدم دسترسی تولید کنندگان به کنجاله سویا و ذرت باعث شده افت بالایی در تولید مرغ داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، به میزان نهاده‌های تخصیص یافته به مرغداری‌های استان زنجان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا به امروز ۲۱ هزار و ۲۴۸ تن سویا از طریق سامانه بازرگاه به مرغداریهای استان زنجان تخصیص یافته و از مجموع نهاده‌های تخصیص یافته ۱۶ هزار و ۹۱۸ تن به بخش طیور اختصاص یافته و در این بخش ۶ هزار و ۳۶۷ تن سویا کمبود داشتیم و در واقع حدود ۵۶ درصد نیاز مرغداریها تامین شده است.

تاراسی افزود: امسال ۳۳ هزار و ۳۸۴ تن نیز ذرت از طریق بازرگاه به مرغداریهای استان تخصیص داده شده  و در ۶ ماهه سالجاری هم ۲۴ هزار ۶۳ تن ذرت کمبود داشتیم و تنها ۳۲ درصد نیاز مرغداریهای استان به ذرت تامین شده است.

فرماندار زنجان ، گفت: مقرر شد روزانه ۱۰ تن تخم مرغ در زنجان توزیع شود ولی در چهار روز گذشته  تنها  ۱۵ تن تخم مرغ توزیع شد و اتحادیه نیز عرضه تخم مرغ را با قیمت مصوب پذیرفته است.

کد خبر: ۴۶٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha