۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
همدان رکورددار نرخ تورم اجاره بها/ بی‌خانمان‌ها همچنان چشم انتظار اقدام ملی مسکن
بازار گزارش می‌دهد؛

همدان رکورددار نرخ تورم اجاره بها/ بی‌خانمان‌ها همچنان چشم انتظار اقدام ملی مسکن

همدان- همدان با رشد ۳۷ درصدی نرخ اجاره بها نسبت به سال گذشته رکورددار نرخ تورم در این مسیر شده؛ موضوعی که اجرای مناسب و سریع تر طرح اقدام ملی مسکن را گوشزد می کند تا شاید مرهمی بر این درد باشد.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که به فصل سرد سال نزدیک می شویم و روند ساخت و سازها در این ایام روبه افول خواهد بود؛ پروژه اقدام ملی مسکن با سر زبان افتادن ها چشم انتظاری بسیاری از جوانان همدانی برای رسیدن به رویای خانه دار شدن را در پی قوت بخشیده است.

طرح اقدام ملی مسکن در جهت خانه دار کردن افراد بدون مسکن ساکن در شهرهای کشور آغاز به کار کرد و در چند مرحله ثبت نام از متقاضیان در پیش گرفته شد؛ به گفته مسئول مربوطه در استان همدان ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و این درحالی است که قیمت ملک و زمین در این استان به سمت و سویی رفته که برای خیلی از جوانان همدانی این روزها، نه تنها خانه دار شدن بلکه اجاره یک ملک با قیمت مناسب هم رویا شده است.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر همدان در این تب و تاب های قیمت مسکن در همدان عنوان کرده قیمت مسکن در همدان حتی با پایتخت هم برابری می‌کند و شاهد افزایش بی رویه قیمت آن هستیم.

کامران گردان اضافه کرده است: برای تامین نیاز مسکن خانواده‌های همدانی هم اکنون نیاز به ۱۰ هزار واحد مسکونی است ضمن اینکه سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع پروانه بهره برداری مسکن در همدان صادر شده است.

وی کمبود زمین در همدان را مشکل ساز دانسته و افزوده است: در شمال شهر زمین برای ساخت مسکن وجود دارد اما به دلیل اینکه جاذبه‌های لازم را ندارد، سرمایه گذاران رغبت کمتری برای ورود به این حوزه ساخت و ساز دارند که باید مورد توجه برای حل موانع قرار بگیرد.

اما آیا به راستی با اجرای طرح اقدام ملی مسکن می توان بخشی از این مصیبت ها را کاهش داد و به همدانِ رکوردار نرخ تورم اجاره بها در کشور کمکی کرد؟یا پیش روی کند این طرح، از سوی دیگری موجب می شود باز هم ناامیدی و چشم انتظاری ها به نسل جوان همدان تزریق شود.

 استان همدان در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته با نرخ رشد اجاره بهای ۳۷ درصدی پیش از استان های چهارمحال و بختیاری با ۳۶.۸ درصد رشد و استان تهران با ۳۶.۷ درصد رشد قرار گرفته است

 استان همدان، در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته با نرخ رشد اجاره بهای ۳۷ درصدی پیش از استان های چهارمحال و بختیاری با ۳۶.۸ درصد رشد و استان تهران با ۳۶.۷ درصد رشد قرار گرفته در حالی که این روزها از سوی دیگر با پدیده حاشیه نشینی به ویژه در مرکز این استان روبرو است.

احمد رضوانی یکی از همین جوان های همدانی است که دو سالی می شود ازدواج کرده و مشکل نداشتن مسکن به دغدغه وی تبدیل شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قبل از ازدواجم مقداری پس انداز داشتم و قرار بود با آن در سال اول ازدواجمان خانه ای بخریم، گفت: متاسفانه قیمت ملک در همدان به حدی افزایشی است که نه تنها با آن پول نتوانستیم خانه ای بخریم بلکه بخشی از آن را هم در طول این دوسال برای اجاره خانه استفاده کرده ایم.

این جوان ۳۳ ساله همدانی با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن نیز ثبت نام کرده ام، مطرح کرد: در حالی که خیلی از شهرهای کشور اجرای پروژه را شاهد هستند اما گویی در همدان هنوز قرار نیست به صورت شفاف در این زمینه صحبت شود.

وی ادامه داد: متاسفانه از تیرماه مبلغی را برای این طرح واریز کرده ایم اما مداوم زمان پرداخت این هزینه اولیه تمدید شد درحالی که ما این هزینه را در اوایل تیرماه واریز کرده ایم که البته طبق قول مسئولین مربوطه امیدوارم که به سبب واریز زودتر این مبلغ در تخصیص واحدهای ساخته شده نیز، در اولویت باشیم.

این جوان همدانی ضمن گلایه مندی از اجرای کند طرح اقدام ملی مسکن مطرح کرد: امیدوارم  این طرح هرچه زودتر روند اجرایی خود را طی کند تا بتوانیم آن طور که پیش بینی شده نهایتاً با ۴۰۰ -۵۰۰ میلیون تومان به واحدهایمان برسیم نه این که آنقدر این روند ادامه دار شود که در دولت جدید، روند ساخت این واحدها کندتر شده و مداوم از رویای خانه دار شدنمان دورتر و دورتر شویم.

رضوانی یادآور شد: باورکنید این روزها تمام چشمم به سایت است تا ببینم وضعیت ادامه کار در اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان همدان به کجا می رسد چراکه با وضعیت اقتصادی پیش رو، تنها امیدمان به خانه دار شدن همین طرح است.

وی تاکید کرد: مسئولین استان همدان می توانند با نظارت ها و قوانین خاصی مانع از رشد سرسام آور قیمت ملک و زمین و البته اجاره بها شوند، بسیاری از افراد در همدان مجبور شده اند به خانه های پدرانشان بروند و حتی زوجین جدای از هم و هر یک در منزل پدری شان اسکان پیدا کرده اند و برخی نیز به حاشیه شهرها و یا روستاها برگشته اند و این امر، نیاز به برنامه ریزی های مناسب تری در بخش مسکن به ویژه در شهر همدان دارد اما گویی قرار نیست صدای جوانان به جایی برسد.

در حالی که به فصل سرد سال نزدیک می شویم و روند ساخت و سازها در این ایام روبه افول خواهد بود؛ پروژه اقدام ملی مسکن با خود، چشم انتظاری بسیاری از جوانان همدانی برای رسیدن به رویای خانه دار شدن را در پی دارد؛ بدین سان برآن شدیم تا پای صحبت های مسئولین مربوطه (داریوش حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان و حسن ظفری، مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان) بنشینیم تا وضعیت اجرای این پروژه در  همدان را جویا شویم.

ثبت نام ۱۸ هزار همدانی در طرح اقدام ملی مسکن
داریوش حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن بیان کرد: از آن‌جا که عرصه کمی در سطح استان همدان داریم باید برنامه‌ریزی برای آن دسته از اراضی دولتی که قابلیت استفاده و الحاق به محدوده را دارند، مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در تشریح شروط ثبت نام در این طرح نیز گفت: از شرایط ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن می‌توان به تأهل، خانم‌های بالای ۳۵ سال خودسرپرست، نداشتن سابقه استفاده از تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال ۱۳۸۴ تاکنون، سابقه سکونت پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، نداشتن منع قانونی برای تسهیلات چون چک برگشتی و تسهیلات معوقه، توانایی تأمین هزینه مسکن، مازاد بر تسهیلاتی که به آن‌ها داده می‌شود، توانایی پرداخت اقساط تسهیلات و تأمین آورده مورد نیاز برای پروژه و همچنین عدم دریافت تسهیلات و یا املاک دولتی از سال ۱۳۵۸ به بعد و یا اصطلاحاً سبز بودن فرم (ج) اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در ادامه درخصوص مکان قطعی زمین اجرای طرح اقدام ملی مسکن در  همدان نیز مطرح کرد: زمین‌های تامین شده برای این طرح در شهر همدان در مناطق شهرک بهشتی و شهرک فرهنگیان قرار دارد.

اگر مردم در پرداخت های نوبتی خود پای کار باشند، یک ساله این مساکن ساخته خواهد شد

حسینی در ادامه گفتگو با بیان اینکه برای این طرح ۱۸ هزار نفر ثبت‌نام کردند که پس از پالایش‌های به عمل آمده با توجه به شرایط، ۱۶ هزار نفر به تایید نهایی رسیده‌اند، گفت: اگر مردم در پرداخت های نوبتی خود پای کار باشند، یک ساله این مساکن ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مساکن مهر تکمیل شده‌ای که خالی و بدون متقاضی بوده‌اند شناسایی شده‌اند، ادامه داد: در استان همدان در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر موردی در این زمینه نداشتیم اما واحدهای مساکن مهر خالی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در استان همدان که بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ واحد و در شهرستان‌هایی چون ملایر، فامنین و کبودراهنگ قرار دارند در اختیار متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص وضعیت اجرای این طرح در  همدان نیز گفت: هم اکنون اجرای این طرح توسط ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مسکن استان همدان در مجموعه های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ واحدی در شهرستان همدان آغاز به کار کرده است.

آغاز ساخت ۱۲۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن در همدان
حسن ظفری نیز در ادامه به خبرنگار بازار  گفت: در حال حاضر بخشی از ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان همدان به ما سپرده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه هم اکنون ساخت ۱۲۰ واحد در شهرک بهشتی همدان در راستای اجرای این طرح آغاز شده است، عنوان کرد: درحال حاضر، پی کنی این واحدها نیز شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه زمان پایان ساخت این واحدها بستگی به همکاری های متقاضیان آن دارد، عنوان کرد: در پیش روی این طرح، تامین منابع مالی مهمترین موضوع است که قرار شده که این موضوع، با کمک تسهیلات بانکی و از بخش آورده های متقاضیان به انجام برسد.

ظفری عنوان کرد: اگر متقاضیان آورده های خود را به موقع واریز نکنند کار پیش روی و ساخت واحدهای مسکونی آن ها با مشکلاتی مواجه خواهد شد بدین سان امیدواریم  با همکاری های متقاضیان این طرح شاهد پیش روی مناسب و البته به موقع ساخت واحدهای مسکونی در طی طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان همدان باشیم.

استقبال ۱۸ هزار نفری از ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن در استان همدان خبر از مشکلات عدیده در این مسیر دارد؛ رویای خانه دار شدن این روزها گریبانگیر بسیاری از همدانی ها است و این معضل، این روزها در شهرستان همدان خود را با افزایش حاشیه نشینی نیز نشان می دهد به نوعی که فرماندار شهرستان همدان چندی پیش نیز مطرح کرد که در هر ماه از سال تعداد ۲۲۰ خانوار در حاشیه‌های شهر همدان ساکن می‌شوند که ادامه این روند در سال‌های آینده آمار سکونت در حاشیههای شهر همدان را شدت خواهد داد

اما به راستی رویای خانه دار شدن در شهرستان همدان چه زمانی به واقعیت تبدیل خواهد شد؟ و آیا مَسکن همدان که این روزها چشم انتظار مُسکنی است تا بتواند به روالی حداقل در سطح متعادل در این زمینه بازگردد روزگار خوش را خواهد دید.

همدان رکوردار نرخ تورم اجاره بها در تابستان سال جاری به نسبت تابستان سال گذشته اعلام شد و درحالی که متوسط این نرخ رشد در کل کشور برابر ۲۹ درصد است و استان هایی در این نرخ، ۸ درصد و ۱۵ درصد را تجربه می کنند  استان همدان با رشد ۳۷ درصدی در صدر افزایش نرخ اجاره بها قرار گرفته است

این درحالی است که از سوی دیگر، همدان رکوردار نرخ تورم اجاره بها در تابستان سال جاری به نسبت تابستان سال گذشته اعلام و درحالی که متوسط این نرخ رشد در کل کشور برابر ۲۹ درصد است و استان هایی در این نرخ، ۸ درصد و ۱۵ درصد را تجربه می کنند اما استان همدان با رشد ۳۷ درصدی در صدر افزایش نرخ اجاره بها قرار گرفته است.

با این حال امید است  اجرای هرچه مناسب تر و هرچه سریع تر طرح اقدام ملی مسکن بتواند بخش کوچکی از مشکلات و کمبودهای این حوزه را جبران کند، گرچه به نظر می‌رسد که نسبت سهمیه استان همدان برای ساخت این واحدهای مسکونی جوابگوی این حجم از درخواست‌های مسکن همدان نخواهد بود اما شاید بتوان آن را مرهمی بر زخم این حوزه دانست.

کد خبر: ۴۶٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha