۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
دسترسی به بازار ۳۵ میلیون تنی در حوزه ترانزیت با تکمیل زیرساخت‌های ریلی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن خبر داد

دسترسی به بازار ۳۵ میلیون تنی در حوزه ترانزیت با تکمیل زیرساخت‌های ریلی

رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: با تکمیل زیرساخت‌هایی نظیر خط ریلی خواف-هرات، به بازار ۳۵ میلیون تنی در حوزه ترانزیت دست پیدا می‌کنیم.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن یکی از امتیازات اساسی و منحصربه‌فرد ایران را موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیکی دانست که کشور را به شاهراهی حیاتی برای معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل کرده است و گفت: باید از این موهبت و ظرفیت، حداکثر استفاده را ببریم.

او افزود: با زیرساخت‌های موجود، امروز، ظرفیت ۱۸ میلیون تن ترانزیت در منطقه وجود دارد که اکنون بخش زیادی از آن از طریق دریا جابه‌جا می‌شود و ما در تلاشیم تا سهم بیشتری را به ریل اختصاص دهیم. با گسترش زیرساخت‌ها از جمله، پروژه‌های ریلی خواف-هرات، چابهار-زاهدان و شلمچه-بصره، ما به یک بازار ۳۵ میلیون تنی در منطقه دست پیدا می‌کنیم و باید تلاشمان را برای افزایش سهم ریلی، بیشتر کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: محور خواف-هرات از پتانسیل نزدیک به دو میلیون تن ترانزیت برخوردار است؛  البته ما بیش از سه میلیون تن بار داخلی داریم که از طریق کامیون حمل می‌شود و این میزان نیز می‌تواند به شبکه ریلی جذب شود. با گسترش شبکه ریلی در افغانستان، قطعا این ظرفیت به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد و ما می‌توانیم به بازارهای بسیار بزرگتری در مبادله بار دست پیدا کنیم. به‌خصوص با توجه به اینکه بزرگ‌ترین معادن افغانستان در قسمت غربی این کشور قرار دارد و برای صادرات می‌توانند از ظرفیت خط ریلی خواف-هرات استفاده کنند و بارهای صادراتی و معدنی خود را به خلیج فارس و یا بندر اقیانوسی چابهار برسانند.

او گفت: در ارتباط با بخش مسافری نیز مراوده دو ملت ایران و افغانستان زیاد است و اکنون به صورت هفتگی دو پرواز بین هرات و مشهد برقرار است و مسافران زیادی نیز از طریق شبکه جاده‌ای به دو کشور تردد می‌کنند. مسوولان افغانستان نیز بر ظرفیت بالای مسافر در این بخش تاکید دارند و ابراز امیدوارند با راه‌اندازی خط جدید ریلی، این ظرفیت به بخش ریلی جذب شود.

کد خبر: ۴۶٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha