۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
مایه کوبی ۳۷ میلیون نوبت سر دام علیه انواع بیماری‌ها در استان همدان
مدیرکل دامپزشکی استان همدان عنوان کرد:

مایه کوبی ۳۷ میلیون نوبت سر دام علیه انواع بیماری‌ها در استان همدان

همدان - رسولی؛ مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: امسال بیش از ۳۷ میلیون نوبت سر دام در استان همدان علیه انواع بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان مایه کوبی شده اند.

محمودرضا رسولی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دامپزشکی در تحقق پیشگیری بر درمان نقش اساسی دارد؛ گفت: برنامه ریزی برای ارائه خدمات مطلوب به تولید کنندگان دام و طیور از جمله برنامه‌های اصلی است.

وی با اشاره به میزان مایه کوبی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال دام به انسان گفت: در این زمینه و امسال بیش از ۳۷ میلیون نوبت سر دام در استان همدان علیه انواع بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان مایه کوبی شده اند که این بیماری‌ها شامل آبله، شاربن، تب برفکی، آنتروتوکسمی، بروسلوز (تب مالت) قانقرایا، آگالاکسی و هاری است.

۱۳ هزار راس گاو و گوساله در زمینه تشخیص بیماری‌های سل مورد تست توبرکولین قرار گرفته و در زمینه شناسایی دام‌های آلوده به بیماری‌های بروسلوز نیز ۱۱ هزار ۸۸۹ راس گاو تست شده اند

مدیرکل دامپزشکی با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۳ هزار راس گاو و گوساله در زمینه تشخیص بیماری‌های سل مورد تست توبرکولین قرار گرفته و در زمینه شناسایی دام‌های آلوده به بیماری‌های بروسلوز نیز ۱۱ هزار ۸۸۹ راس گاو تست شده اند.

وی یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را بیماری تب همولوژیک کریمه کنگو دانست و با بیان اینکه این بیماری یک بیماری ویروسی مشترک و بسیار خطرناک برای انسان است، گفت: کار زیربنایی دامپزشکی استان همدان در پیشگیری از این بیماری تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی در استان و ترویج کشتارگاهای صنعتی و استفاده از پیش سرد در کشتارگاه‌ها بوده است.

رسولی اضافه کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۹۲ هزار ۱۱۱ راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های استان همدان ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرارگرفته اند که وزن تقریبی آنها چهارهزار تن بوده است.

ضبط و معدوم سازی بیش از ۳۶ تن گوشت غیربهداشتی
وی گفت: بازرسان دامپزشکی در کشتارگاه‌های استان همدان ضبط و معدوم سازی بیش از ۳۶ تن گوشت غیربهداشتی را نیز انجام داده اند.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان در زمینه کشتار طیور در سطح استان همدان نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در کشتارگاه صنعتی طیور استان همدان بیش از هفت میلیون قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته که از این تعداد بیش از ۱۵۰ هزار قطعه به دلایل بهداشتی از چرخه مصرف انسانی خارج و ضبط و معدوم شده است.

کد خبر: ۴۶٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha