۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
دولت نظام عرضه و تقاضا در بازار سرمایه را به هم زد
تحلیلگر بازار سرمایه:

دولت نظام عرضه و تقاضا در بازار سرمایه را به هم زد

مشکانی، تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: نوع سیاست‌گذاری‌های دولت، نظام عرضه و تقاضا در بازار سرمایه را به هم ریخته است.

به گزارش بازار، عبدالله مشکانی، تحلیلگر و مدرس اقتصادی در حوزه بازار سرمایه اظهار کرد: اصل بر این است که دولت در اقتصاد و بازار مداخله نکند، اما آیا دولت در اقتصادِ در حال گذار هم نباید مداخله کند و در مقابل، آیا دولت برای این حجم از مداخله در بورس اختیارات کافی داشته که نهایتاً زندگی این حجم از مردم درگیر شود یا خیر!؟

وی ارزیابی شرکت‌ها را از دو معیار دارایی و سود دهی قابل بررسی دانست و گفت: شاید خیلی از شرکت‌ها سودآوری نداشته باشند، اما ماشین آلات و تجهیزات آن‌ها ارزش اقتصادی دارد و عدم سوددهی آن‌ها الزاماً به این معنا نیست که ارزش خود را از دست داده باشند ضمن اینکه خیلی از شرکت‌ها توسط دولت به مرحله زیان‌دهی می‌رسند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: نوع سیاست‌گذاری‌های دولت نظام عرضه و تقاضا در بازار سرمایه را به هم ریخته است؛ از طرفی فشار ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از فروش سهام عدالت به بازار سرمایه و از طرف دیگر، فشار به شرکت‌های دولتی برای فروش سهامشان و سهام فروشی دولت عملاً نظام عرضه و تقاضا را به هم می‌زند.

مشکانی گفت: مسئولان مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار بورس دعوت کردند اما با رفتارهای نامناسب، این اعتماد شکل گرفته را از بین بردند.

وی ضمن مخالفت با تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه گفت: دولت در قیمت‌های بالا سهامش را فروخته و از طرف دیگر نرخ سود بانکی را بالا برده تا با قیمت پایین از مردم سهام بخرد، اما پول ندارد و بهترین راه هم وارد کردن پول‌های صندوق توسعه به بازار سرمایه است تا قیمت همان سهام را افزایش دهد و یک بار دیگر به صندوق توسعه بفروشد، اما در نهایت هم پول صندوق به جیب مردم نخواهد رفت.

مشکانی با بیان اینکه وضعیت بازار سرمایه برای دولت و حقوقی‌ها بحرانی نیست گفت: این بحران برای حقیقی‌هاست که در تیر و مردادماه امسال سهام خریدند و الان با ۷۰ درصد سوخت سرمایه مواجه شده‌اند.

تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: درست نیست که در این شرایط اقتصادی، شعار «حمایت از بازار سرمایه» را سر دهیم، اما در عین حال با افزایش نرخ بهره بانکی دوباره زیر پای این بازار را خالی کنیم.

کد خبر: ۴۶٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha