۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
نقشی که صنایع کوچک در توسعه استانی ایفا می‌کند؛ لزوم ارتباط تنگاتنگ سیستمی بین دانشگاه و صنعت
گزارش خبری؛

نقشی که صنایع کوچک در توسعه استانی ایفا می‌کند؛ لزوم ارتباط تنگاتنگ سیستمی بین دانشگاه و صنعت

اردبیل- صنایع کوچک را می‌توان روزنه‌ای روشن به سمت تحولات اساسی در بخش صنایع کلان عنوان کرد که نیازمند تلاش و حمایت‌های همه‌جانبه و ایجاد ارتباط سیستمی بین دانشگاه‌ها با صنعت است.

زهرا رضازاده؛ بازارصنایع کوچک هرچند در نواحی و شهرک‌های صنعتی احداث و رشد می‌کنند اما کمک‌کننده و تکمیل دهنده فعالیت‌های صنایع بزرگ در استان‌ها هستند به‌طوری‌که صنایع کوچک احیاکننده واحدهای بزرگ صنعتی محسوب می‌شود و با توجه به این‌که در استان اردبیل جایی برای صنایع بزرگ به آن شکل وجود ندارد باید به شکل‌گیری صنایع خرد و کوچک اهمیت گمارده شود.

با توجه به ظرفیت‌هایی که استان اردبیل دارد نیازمند شهرک‌های صنعتی با رویکرد صنایع کوچک هستیم چراکه ادامه حرکت چرخ‌های توسعه نیازمند تحقق شعار سال مبنی برجهش تولید است که باید با شتاب‌دهی در استان‌ به این مسئله، به اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.

علی‌رغم این‌که ورود ویروس کرونا و تحریم‌ها بسیاری از کسب‌وکارها را مختل کرده است اما در حوزه عمرانی و اقتصادی می‌توان با تلاش بخش دولتی و خصوصی شاخص‌های اقتصادی و صنعت و معدن را رونق بخشید و شاهد رشد و شکوفایی کشور در آینده‌ای نزدیک شد.

اهمیت به رفع کاستی‌های زیرساختی، رونق تولید و رفع مشکلات موفقیت‌های خوبی را حاصل کرده و نیاز است برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر برای قطع وابستگی به خارج، اعتماد به سرمایه‌گذار و بکارگیری نیروی انسانی داخل، تقویت ارتباط حوزه صنعت با دانشگاه‌ها را توسعه بخشیم چراکه دانشگاه‌ها می‌توانند با انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی کمک ویژه‌ای به صنایع کوچک و بزرگ در استان کنند.

ارائه تسهیلات حمایتی و نیز کاهش بروکراسی‌های اداری امید را به صنایع خرد و کوچک بازمی‌گرداند و نیاز است با توجه به گستردگی و شمار زیاد واحدهای صنعتی، واحدهای خرد و کوچک را متناسب با نیاز استان شکل دهیم که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

ظرفیت دانشگاه‌ها در توسعه صنایع خرد استفاده شود
دراین‌باره محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد کشور در سفر اخیر خود به اردبیل در جمع خبرنگاران در محل دانشگاه آزاد اردبیل اظهار داشت: اهمیت به توسعه کسب‌وکارهای روستایی در صنایع خرد در طرح‌های اقتصادی نیاز به آموزش در دانشگاه‌ها و حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان دارد.

وی بیان کرد: فعالیت‌های اقتصادی را باید در شأن دانشگاه‌ها توسعه دهیم و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یک اولویت اساسی و مهم مبنای کار است که باید موردتوجه واقع شود و در راستای شکوفایی صنعت و معدن باید از ظرفیت دانشگاه‌ها به نحو احسن استفاده شود.

۲۵ میلیون دلار صادرات صنایع کوچ در اردبیل محقق شد
محمد اهلی مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اردبیل نیز دراین‌باره در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صادرات ۲۵ میلیون دلاری صنایع کوچک استان به کشورهای هدف در ۶ ماهه سال گذشته محقق شده که در این زمینه ۳۰ واحد تولیدی دخیل بوده‌اند.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته میزان صادرات کمتر از ۲۰ میلیون دلار بود بیان کرد: امسال با تحقق ۱۲۰ درصدی حجم صادرات نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم و در این زمینه باوجود مشکلات شاهد تحقق اهداف موردنظر هستیم که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

اهلی ادامه داد: در راستای توسعه صادرات برنامه‌ریزی‌شده تا با حمایت مسئولین استانی اجرای خوشه‌های صنعتی  حمایت از تشکیل شرکت‌های مدیریت استانی محقق شود تا بتوانیم با جهت‌گیری مناسب صادرات محصولات تولیدی کوچک را عملی کنیم.

وی اظهار کرد: حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی صادرات‌محور در استان اردبیل به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی است که شهرک‌های صنعتی اردبیل به دنبال دارد و در این زمینه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌یافته به دنبال تحقق اهداف موردنظر در این زمینه هستیم.

اهلی بیان کرد: با توجه به این‌که صنایع خرد بازده سریع‌تری دارند به همین منظور نیاز است در این زمینه در استان اردبیل اقدامات لازم و اساسی مبنای کار قرار گیرد تا بتوانیم به اهداف خود در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم.

چه خوب است که در سال رونق تولید از ظرفیت‌های داخلی هر منطقه برای شکوفایی صنعت و معدن بیشتر بهره گرفته شود و با حرفه‌آموزی در صنایع کوچک ضمن اشتغال به شکوفایی صنعت کمک شایانی شود و مشکل بیکاری تا حد قابل‌توجهی برطرف شود.

کد خبر: ۴۶٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha