۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
بازارها به سناریوهای پیش روی انتخابات آمریکا چه عکس العملی نشان خواهند داد؟
بازار گزارش می‌دهد؛

بازارها به سناریوهای پیش روی انتخابات آمریکا چه عکس العملی نشان خواهند داد؟

اقتصاد امریکا تحت تاثیر رییس جمهور منتخب و سیاستهای او تغییر خواهند کرد. ارزش دلار، بازار سهام و قیمت طلا در بازار جهانی تحولات زیادی را تجربه می کنند و روابط اقتصادی و سیاسی امریکا با دیگر کشورها هم تغییر خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: بیست و سه روز تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده است و گمانه زنی در مورد پیروز این میدان ادامه دارد. این انتخابات را می توان یکی از پرحاشیه ترین انتخابات در تاریخ امریکا دانست.

انتخاباتی در سالی بحرانی با کاندیداهایی که حمله به یکدیگر را ابزاری برای تایید هویت خود می دانند. تاکنون گزارشهای زیادی در مورد تاثیر این انتخابات روی سیاست خارجی و داخلی امریکا ارایه شده است ولی تاثیر آن روی اقتصاد، ارزش دلار و بازار طلا را می توان در گزارشی مجزا بررسی کرد.

مرکز مطالعاتی بروکینگز سه سناریو برای انتخابات پیش روی امریکا در نظر گرفته است. در سناریوی اول جو بایدن به عنوان رییس جمهوری امریکا انتخاب می شود و سپس کنترل کنگره و سنا هم به دموکراتها داده خواهد شد. دومین سناریو این است که بایدن رییس جمهوری امریکا می شود ولی دموکراتها نمی توانند کنترل سنای امریکا را بر عهده بگیرند و سومین سناریو این است که بایدن شکست بخورد و ترامپ بتواند برای چهار سال دیگر در کاخ سفید حکمرانی کند. در این سناریو چیدمان نیروها در سنا و کنگره هم  تغییری نخواهد کرد. حال سوال این است که در تحت هر یک از این سناریو ها  اقتصاد کشور امریکا چه وضعی خواهد داشت؟

سناریوی اول؛ کنترل کامل کاخ سفید، سنا و کنگره توسط دموکراتها
در سناریوی اول که بایدن در انتخابات پیروز می شود و حزب دموکرات کنترل سنا و کنگره را نیز بر عهده می گیرد. او یکی از طرفداران اقتصاد سبز است و حامی صنعت معدن در این کشور نیست.

انتظار می رود بایدن تغییرات زیادی در نظام قانونی کشور ایجاد کند و بالغ بر ۱.۷ هزار میلیارد دلار برای تغییر سیاستهای مربوط به محیط زیست و ۱.۳ هزار میلیارد دلار برای اجرای طرح های توسعه زیر ساختی سرمایه گذاری کند. این سیاستها برای توسعه اقتصادی این کشور در سالهای آتی بسیار مفید است ولی در کوتاه مدت مزایای زیادی را نصیب اقتصاد آمریکا نمی کند.

در این سناریو افزایش نرخ مالیات بر درآمد شرکتها و وضع قوانین سخت گیرانه تر برای صنایع آلاینده محتمل است. انتظار می رود در صورتیکه کنترل کامل کشور به دست دموکراتها بیفتد، ارزش دلار در بازار جهانی تنزل پیدا کند و تا پایان دوره ریاست جمهوری بایدن در همین سطح باقی بماند. افت ارزش دلار خبر بدی برای بازارهای سهام این کشور خواهد بود و تنزل ارزش سهام را نیز به همراه می آورد ولی افزایش قیمت طلا در بازار جهانی را به دنبال خواهد داشت.

سناریوی دوم؛ انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور و کنترل سنا توسط جمهوری خواهان
در دومین سناریو بایدن به عنوان رییس جمهور انتخاب می شود ولی سنا همچنان در کنترل جمهوری خواهان خواهد بود. در این سناریو رژیم مالیاتی ترامپ باقی می ماند و دست بایدن در تغییر نظام مالیاتی کشور بسته می شود.

در این وضعیت بازارهای مالی و اقتصادی در امریکا وضعیت با ثبات تری خواهند داشت و بی ثباتی در فضای اقتصادی امریکا کمتر می شود. در سناریو تنش های ناشی از جنگ تجاری بین امریکا و چین کمتر می شود و بسیاری از تحریم های وضع شده در دوره ریاست جمهوری ترامپ علیه کشورهای مختلف لغو می شود.

در این سناریو بازار مالی امریکا شرایط پر رونقی را تجربه می کند و اوضاع اقتصادی کشور با ثبات تر می شود. ارزش دلار تقویت می شود و قیمت طلا در بازار جهانی تنزل می یابد. دلیل افت ارزش دلار در دنیا هم  بازگشت ثبات به فضای اقتصادی و سیاسی امریکا و اصلاح روابط اقتصادی خارجی امریکا خواهد بود و دیگر نیازی به سرمایه گذاری مردم در طلا برای حفظ ارزش دارایی ها وجود ندارد.

سناریوی سوم؛ باقی ماندن ترامپ در کاخ سفید برای چهار سال دیگر
در این سناریو سیاستهای اجرا شده در چهار سال گذشته ادامه پیدا می کند. نرخ بهره بانکی در سطح پایینی حفظ می شود و این وضعیت حداقل تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا می کند. این سیاست به عنوان سیاستی برای حمایت از رشد اقتصادی در امریکا و افزایش نرخ اشتغال در کشور  اجرا خواهد شد. در صورت انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور طی دو سال اول ریاست جمهوری او ارزش دلار در بازار جهانی پایین خواهد بود. نوسان در بازارهای مالی و احتمال تداوم نوسان در بازار طلا در این سناریو بسیار زیاد است.

اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد چه می شود؟
یک احتمال دیگر هم وجود دارد که برای آمریکا مطلوبیتی ندارد. در این سناریو قیمت طلا در بازار جهانی با بالاترین نرخ رشد می کند و ارزش دلار با بالاترین شدت کاهش پیدا می کند. این مسایل در شرایطی اتفاق می افتد که یا آرای هر دو کاندیدا در انتخابات سوم نوامبر مساوی باشد و برنده ای برای این انتخابات وجود نداشته باشد که باعث برگزاری مجدد انتخابات در روز ۳ ژانویه سال ۲۰۲۱ می شود یا اینکه ترامپ با تکرار ادعای تقلب در انتخابات از پذیرش شکست امتناع کند و ارزیابی نتیجه انتخابات را به دادگاه عالی امریکا بکشاند. او تا کنون دو بار در مورد احتمال ایجاد این وضعیت صحبت کرده است در حالیکه مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور با جدیت با آن سخنان مخالفت کرده اند.

 در هر دو وضعیت تنش در اقتصاد داخلی کشور بیشتر می شود و بازارهای مالی و اقتصادی هم در این وضعیت تنش بی ثباتی را تجربه می کنند.

کد خبر: ۴۶٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha