۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
قاچاق پسته ایران به ترکیه
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

قاچاق پسته ایران به ترکیه

اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی در الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز بصورت نیمایی گفت: این عامل باعث شده مقدار زیادی از پسته ایران به ترکیه قاچاق می‌شود.

به گزارش بازار، ذبیح الله اعظمی با اشاره به عملکرد ضعیف بازار پسته کشور گفت: ۱۰۰ هزار تن پسته سال گذشته در انبارها مانده بود و مجمع نمایندگان استان کرمان دو میز برای پسته برگزار کرد که به وزارت صمت و وزارت امور خارجه متعلق بود.

وی با بیان این مطلب افزود: این دو میز کمک کرد پسته صد در صد رشد قیمتی داشته باشد ولی از دیگر سو بانک مرکزی پیمان سپاری ارزی را حذف نکرد.

اعظمی ادامه داد: بانک مرکزی می‌گوید ارز باید به صورت نیمایی بازگردد و این عامل باعث شده مقدار زیادی از پسته ایران به ترکیه قاچاق می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: در این صورت در هر تن ۲۵ میلیون تومان تفاوت قیمتی ایجاد می‌شود و نه تنها ارزی به کشور باز نمی‌گردد، بلکه پسته ایران به نام کشور دیگر تمام می‌شود.

اعظمی افزود: از تجار درخواست می‌کنیم ارز حاصل از پسته به کشور بازگردد.

وی گفت: وقتی بانک مرکزی درخواست ارز می‌کند، به قاچاق دامن می‌زند و حتی بازارهای اروپایی را هم از دست می‌دهیم.

همچنین حمید حسینی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اختلال آفرینی کرونا در بازار صادراتی پسته ایران به چین و هند و اروپا اظهار کرد: کرونا پسته امریکا را نیز دچار مشکل کرده است.

وی همچنین ۵ سال اخیر سال شرایطی نامساعد برای پسته کشور دانست و افزود: بخشی از بازار صادراتی را هم بدلیل مشکلات داخلی از دست دادیم ولی از ۸ ماه نخست سالجاری حدود ۱۱۳ هزار تن صادرات داشتیم که رقمی قابل قبول است.

حسینی گفت: صادرکنندگان و تولیدکنندگان پسته از هیچ یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند ولی بانک مرکزی اجازه داد ارز صادرکنندگان پسته به واردکنندگان موبایل انتقال یابد.

این عضو انجمن پسته خاطرنشان کرد: این رویه تا سه ماه بسیار به ما کمک کرد و تا شهریور ماه وضعیت صادراتی پسته مساعد بود.

حسینی با بیان اینکه همراهی بانک مرکزی تا حدی موجب رونق بازار پسته شد، افزود: بانک مرکزی مجدد این رویه را منتفی کرد که موجب گلایه صادرکنندگان پسته است.

کد خبر: ۴۶٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha