۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
بازار سرمایه در اکثر سهم ها به ارزندگی رسیده است
تحلیلگر بازار سرمایه:

بازار سرمایه در اکثر سهم ها به ارزندگی رسیده است

صابری، تحلیل گر بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه با هیجان و شتاب فزاینده ای که در ابتدای سال همراه بود دیگر حرکت نخواهد کرد، چرا که آن رشد پرشتاب در نتیجه جذاب سازی این بازار و تشویق های مستمر دولت برای حضور اقشار مختلف در بورس بود.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، علی صابری تحلیل گر بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه در هفته جاری می تواند با حمایت سهامداران حقیقی و حقوقی روند متعادلی را سپری کند؛ گزارش های ۶ ماهه به بازار مخابره شده و خوشبختانه سهام داران نسبت به گزارش ها حساس تر شده اند.

وی  روند معاملات در هفته گذشته را نوید بخش روزهای بهتر و متعادل تر در بازار سرمایه دانست و هفته جاری را هفته ای تعیین کننده در تثبیت این روند توصیف کرد.

صابری در خصوص وضعیت بورس در هفته گذشته اظهار داشت: هفته گذشته شاهد نشانه های خیلی خوبی برای بازگشت بازار سرمایه به روند مثبت و متعادل بودیم به نحوی که میانگین معاملات خرد نسبت به هفته پیش تر افزایش داشت و شاهد ورود پول تازه نفس حقیقی به بازار بودیم. همچنین بازار سرمایه به حمایت معتبر در حدود شاخص یک میلیون و پانصد هزار واحدی واکنش نشان داد و شاخص کل این حمایت را از دست نداد.

این تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: از نظر بنیادی بازار سرمایه در اکثر سهم ها به سطح ارزندگی و جذابیت رسیده است و در مقایسه با بازارهای موازی، سهام یک دارایی کم ریسک و ارزان محسوب می شود؛ در هفته قبل هم در مجموع با بازده ۲.۴ درصدی از بازارهای رقیب خود یعنی طلا، ارز و سکه پیشی گرفت.

صابری گفت: آنچه مسلم است بازار سرمایه با هیجان و شتاب فزاینده ای که در ابتدای سال همراه بود دیگر حرکت نخواهد کرد، چرا که آن رشد پرشتاب در نتیجه جذاب سازی این بازار و تشویق های مستمر دولت برای حضور اقشار مختلف در بورس بود.

وی افزود: حالا ما با یک بازار سرمایه بزرگ تر با طیف وسیع تری از مخاطبان و فعالان مواجهیم که هم طعم شیرین فرازها را چشیده اند و هم تلخی روزهای نشیب را. این موضوع به ارزندگی بازار و امید به تعادل معاملات در روزها و ماه های آتی می افزاید و می توانیم خوش بین باشیم فارغ از رخدادهای سیاسی و برون زا، یک عامل درون زای بنیادی یعنی منطق و بینش سرمایه گذاری در بورس به بازار قوام می دهد.

وی در خصوص بازار بورس در هفته جاری نیز گفت: این هفته هم بازار می تواند با حمایت سهامداران حقیقی و حقوقی روند متعادلی را سپری کند، گزارش های ۶ ماهه به بازار مخابره شده و خوشبختانه می بینیم سهام داران نسبت به گزارش ها حساس تر شده اند. نرخ جدید تسعیر ارز به بانک ها ابلاغ شده، گروه سیمانی به بخشی از خواسته خود درباره افزایش قیمت محصولات رسیده، بسیاری از شرکت ها بازارگردان سهام خود را انتخاب و معرفی کرده اند و ده ها خبر خوب دیگر که از گوشه و کنار بازار به گوش می رسد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد:  همه این ها می تواند برای بازار امید بخش باشد؛ در واقع لازم نیست برای رشد بازار سرمایه منتظر اخباری نظیر افزایش نرخ دلار یا حمایت دولت و ... بود، بازار سرمایه این ظرفیت را دارد که با جذب نقدینگی های خرد و کلان، با ارزش آفرینی در شرکت ها و سودسازی به مسیر مثبت خود ادامه دهد.

صابری ادامه داد: گره زدن شرایط بازار به یک یا دو گروه و سهم اساساً کار صحیحی نیست اما واقعیت آن است که نگاه بازار به وِیژه سهام داران حقیقی و خرد به چند نماد بزرگ یا شاخص ساز است که هفته گذشته وضعیت معاملاتی خوبی داشتند و اگر فرض کنیم این فضا برای آن ها تداوم یابد بازهم شاهد افزایش جرات و شهامت ورود پول حقیقی به بازار خواهیم بود. یکی دو نماد شاخص ساز متوقف هم می توانند به بهتر شدن فضا دامن بزنند چرا که با اخبار خوبی که از گزارش ها و مجامع آن ها رسیده، نگرانی درباره فشار فروش کاهش پیدا کرده است.

این تحلیل گر بازار سرمایه به سهام داران توصیه کرد، برای یادگیری مفاهیم اساسی بازار سرمایه زمان اختصاص دهند و ضمن اشراف به اخبار و فضای سیاسی و کسب و کارها، به گزارش های ماهانه شرکت ها و فاکتورهای عملکردی کلیدی آنان توجه کنند چرا که در مسیر بازگشت بازار به مدار صعودی شاهد بودیم همه سهم ها مشابه نبودند.

صابری در پاسخ به این سوال که آیا تحریم های جدید آمریکا در مورد ۱۸ بانک ایرانی تاثیری بر بازار بورس دارد نیز اظهار داشت: اساساً بازار سرمایه در سال های اخیر نسبت به اخبار سیاسی و به ویژه تحریم ها واکنش زیادی نشان نمی دهد، اما فراموش نکنیم بورس یک بازار پویا و فوق العاده حساس به رخدادهای بیرونی است و هر واقعه و خبری می تواند بر تصمیمات سرمایه گذاران آثاری هرچند اندک داشته باشد.

کد خبر: ۴۶٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha