۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
نقدینگی در چه شرایطی به سمت سیستم بانکی می‌رود؟
کارشناس بازارهای مالی پاسخ داد

نقدینگی در چه شرایطی به سمت سیستم بانکی می‌رود؟

صادقین، کارشناس بازارهای مالی معتقد است اگر نرخ سود بانکی بالا برود، به طور قطع شاهد بازگشت سرمایه‌ها از بازارهای موازی به سیستم بانکی خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، علی صادقین کارشناس بازارهای مالی گفت: معنا و دلیل افزایش ۳۸درصدی مانده سپرده ها در بازه زمانی یکساله منتهی به تیرماه ۹۹ رشد نقدینگی بوده است. باتوجه به اینکه روزانه با بیش از ۲هزار میلیارد تومان ایجاد نقدینگی روبرو هستیم، لاجرم بخش قابل توجهی از آن وارد سیستم بانکی می شود.

صادقین تصریح کرد: آمارهای بهار و تابستان بانک مرکزی نیز نشان می دهد رشد نقدینگی به طور متوسط بالای ۲۷ درصد بوده که در حال حاضر رقم این شاخص به دو هزار و ۸۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه بازارها معلول نقدینگی هستند نه علت آن، تاکید کرد: رشد نقدینگی هیچ ارتباطی به بازارها ندارد، بلکه رشد نقدینگی در اقتصاد از دو کانال پایه پولی یا ضریب فزاینده پول انجام می شود که به طور قطع هر دو کانال با نظارت بانک مرکزی است؛ بنابراین هیچ بازاری ایجادکننده نقدینگی نیست.

صادقین ادامه داد: این در حالی است که اگر نرخ سود بانکی بالا برود به طور قطع شاهد بازگشت سرمایه ها از بازارهای موازی به سیستم بانکی خواهیم بود. این کارشناس بازارهای مالی معتقد است: سیر سود در بازارهای موازی یا ترس از نوسانات شدید در آن بازارها باعث شده که پول به سمت بازار پول یا سیستم بانکی بازگردد.

صادقین بازگشت نقدینگی از بورس به سیستم بانکی را اتفاق خوبی ندانست و گفت: صعود و فرود بازار سرمایه به معنای سیگنال رکود  است و باعث کاهش سرعت گردش پول در مشاغل مختلف و همچنین افت شدید بازار سرمایه و نگرانی از قهر کردن برخی سهامداران نسبت به وضعیت بازار خواهد شد.

وی افزود: معمولا زمانی که نرخ سود بانکی و سیاست انقباضی پولی اجرایی می شود؛ اقتصاد ما از منظر حجم معاملات گردش پول، کسب و کارها و بازار سرمایه خوشایند نیست اما می توان گفت می شود تا حدودی تورم و جهش قیمت ها را کنترل کرد، چون این امر باعث فریز شدن پول در سیستم بانکی می شود.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه فعلا وضعیت بازارهای موازی به جز مسکن با توجه به نوسانات دلار، انتخابات آمریکا و مبهم بودن نتایج آن دچار صعود و فرودهایی است، اظهار کرد: در شرایط کنونی و با توجه به اینکه احتمال کاهش نرخ ارز برای چند هزار تومان وجود دارد و به دنبال آن می تواند بازار طلا و خودرو و حتی بازار سرمایه تا حدودی روندی کاهشی به خود بگیرد اما این متقن نیست. اگر نرخ ارز کاهش یابد و اگر تنظیم بازار به سمت نرخ های متعادل تری در بازار ارز برود به جز مسکن می توانیم یک اصلاح ولو جزئی در بازارهای دیگر داشته باشیم.

صادقین با توجه به نگرانی از نوسانات ناشی از نرخ ارز که باعث می شود نتوان پیش بینی های دقیقی از بازارهای دیگر داشت، گفت: بهترین راه، نگهداری ریال است و تا فرصت بعدی که ببینیم نتیجه انتخابات چه می شود و سیاست ها به سمت کدام بازار می چرخد و وضعیت اقتصاد و تمایل ورود نقدینگی به سمت کدام بازار است. آن زمان ترجیح این است که بخشی از این پول در قالب سپرده ها باشد، آن هم بیشتر کوتاه مدت تا بلندمدت.

وی ادامه داد: بنابراین یک روند منطقی را شاهد هستیم و در حقیقت بازارهای موازی بازار پول ایجاب کرده که بخشی از پول به سمت بانک ها برگردد، اما اگر نرخ سود بدون ریسک چه در بازار پول یعنی سیستم بانکی و چه از طریق بازار اوراق یعنی بازار بدهی اعمال شود روندی که شاهد آن هستیم شدت خواهد گرفت؛ به ویژه اگر آقای بایدن پیروز انتخابات آمریکا باشد و به دنبال آن به سمت برقراری مجدد روابط بین المللی و برگشت به برجام برویم. در این زمان نرخ سودها می تواند بالاتر برود و مانند سال ۹۳ و ۹۴ شاهد ورود پول بیشتری در قالب سپرده ها باشیم.  

کد خبر: ۴۶٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha