۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
چه کسی رئیس جمهور امریکا خواهد شد؟/ پیشتازی بایدن در ۳ ایالت کلیدی
۲۳ روز تا انتخابات امریکا؛

چه کسی رئیس جمهور امریکا خواهد شد؟/ پیشتازی بایدن در ۳ ایالت کلیدی

با وجود اینکه نمی توان پیروزی یا شکست کاندیداها در رقابتهای انتخاباتی را به درستی پیش بینی کرد ولی ارزیابی های اولیه نشان می دهد جو بایدن شانس بالاتری دارد. از طرف دیگر تلاشهای ترامپ برای بازگشت سریعتر به کارزار رقابتهای انتخاباتی پیش از طی شدن ۱۴ روز از شروع بیماری اش، نشان می دهد که او هم نگران شکست احتمالی است.

بازار؛ گروه بین الملل: از روز شنبه ۱۰ اکتبر سال ۲۰۲۰ ، دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا می تواند برای پیگیری رقابتهای انتخاباتی خود به جامعه بازگردد. دکتر شون کانلی پزشک کاخ سفید در بیانیه ای رسمی اعلام کرد رییس جمهور به داروها بسیار خوب پاسخ داده است و از زمانیکه از بیمارستان مرخص شده در وضعیت با ثباتی قرار دارد. او هیچ نشانه ای از پیشرفت بیماری را نشان نداده است و از روز شنبه که دهمین روز بعد از شروع بیماری او است، ورودش  به اجتماع بالا مانع است.

این خبر در شرایطی ارایه شده است که تاکنون بالغ بر ۲۰ نفر از کارکنان کاخ سفید و اطرافیان رییس جمهوری به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پزشک کاخ سفید روز چهارشنبه هشتم اکتبر رسما اعلام کرده بود برای تصمیم گیری در مورد وضعیت رییس جمهوری زود است و باید تا روز دوشنبه ۱۲ اکتبر برای ارزیابی وضعیت سلامتی رییس جمهور صبر کرد. نکته دیگر این است که در این بیانیه گفته نشده است که از رییس جمهوری امریکا تست کرونا گرفته شده است و جواب این تست منفی است. در حالیکه در تمامی بیماران کرونایی منفی شدن جواب تست کرونا بعد از گذشت حداقل دو هفته از شروع بیماری برای بازگشت آنها به جامعه ضروری است.

سی ان بی سی در مورد این بیانیه تازه کاخ سفید نوشت: «به نظر می رسد دلیل ارایه این بیانیه بازهم تلاش ترامپ برای از سر گیری رقابتهای انتخاباتی به خصوص شرکت در دومین مناظره با جو بایدن در روز ۱۵ اکتبر است. او مناظره آنلاین را رد کرده است و در نظر دارد مناظره ای حضوری با بایدن داشته باشد. کارشناسان بر این باورند ترامپ بیش از بایدن به این مناظره نیاز دارد و تلاش می کند تا بعد از شکست در اولین مناظره، در این مناظره پیروز ظاهر شود و شاید بتواند آرای بیشتری را به خود جذب کند.»

چه کسی شانس بیشتری دارد
با وجود اینکه نمی توان نتیجه انتخابات امریکا را به درستی پیش بینی کرد ولی بررسی آمارهای ارایه شده توسط مراکز افکارسنجی امریکا نشان می دهد بایدن شانس بالاتری برای پیروزی دارد و حتی شانس بردن در ایالتهایی را دارد که پیشتر آرای آنها به جمهوری خواهان تعلق داشت.

گاردین نوشت: «انتقادات زیادی به دونالد ترامپ وجود دارد که همه باعث از بین رفتن شانس او در انتخابات شده است. از یک طرف عدم پرداخت مالیات توسط ترامپ در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، بدهی چند صد میلیون دلاری ترامپ و شرکتهای زیر مجموعه شرکت ترامپ، شکست او در اولین مناظره انتخاباتی در روز ۲۹ سپتامبر و در نهایت شکست او در مدیریت همه گیری ویروس کرونا در کشور و تبدیل شدن امریکا به اولین قربانی این ویروس در دنیا همه باعث شده است تا این رییس جمهوری ۷۴ ساله امریکایی محبوبیت خود را در میان مردم از دست بدهد.»

 نظرسنجی های انجام شده در روز ۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ توسط رویترز نشان می دهد که در سطح ملی آرای بایدن بیش از ترامپ است. در این نظر سنجی اعلام شده است ۵۱.۶ درصد از مردم به بایدن رای می دهند در حالیکه تنها۴۱.۹ درصد طرفدار ترامپ هستند. سی ان ان نوشت: «طی دو ماه گذشته همواره شانس بایدن از ترامپ برای پیروزی در انتخابات بیشتر بوده است و این فاصله در مرز ۹ تا ۱۰ درصد بوده است. بعد از اولین مناظره انتخاباتی این فاصله به اوج رسید و ابتلای ترامپ به ویروس کرونا هم باعث شد تا شانس بایدن همچنان بیش از ترامپ باشد.»

مساله دیگر تایید رییس جمهوری امریکا و سیاستهای او توسط مردم  است که در یک سال اخیر به شدت کاهش یافته است. رویترز در گزارش خود نوشت: «در ماه ژوین سال جاری نرخ عدم تایید ترامپ در امریکا برابر با ۵۶.۲ درصد بود که بالاترین نرخ عدم تایید روسای جمهوری در تاریخ امریکا است. در این زمان دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور مورد تایید  تنها ۴۱ درصد از امریکایی ها معرفی شده بود. اما در روز هفتم اکتبر همین سال وضعیت اندکی تغییر کرد. در اکتبر  امسال نرخ تایید ترامپ در میان مردم امریکا به ۴۴.۴ درصد رسید درحالیکه نرخ عدم تایید او و سیاستهایش  به مرز ۵۳.۶ درصد رسید.»

آیا می توان پیش بینی کرد چه کسی پیروز می شود؟
به دلیل سیستم الکترال در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، نمی توان با استناد به شمار آرای مردمی هر کاندیدا در انتخابات در مورد پیروز این میدان پیش بینی کرد. به عنوان مثال در انتخابات سال ۲۰۱۶، آرای هیلاری کلینتون سه میلیون نفر بیشتر از دونالد ترامپ بود ولی باز هم او نتوانست آرای الکترال را به دست آورد و ریاست جمهوری را به ترامپ واگذار کرد. 

مطالعات تاریخی انجام شده توسط مرکز مطالعاتی اس اس آر نشان می دهد اغلب ایالتهای امریکا در تمامی انتخاباتهای ریاست جمهوری به طور یکسان رای داده اند و مشخص است که آرای الکترال هر ایالت به کدام حزب اختصاص دارد. تنها چند ایالت هستند که نقش کلیدی دارند و در هر دوره تعیین می کنند که نماینده کدام حزب می تواند وارد کاخ سفید شود.

 از جمله این ایالتها می توان به میشیگان و ویسکانسین و پنسیلوانیا اشاره کرد. طبق برآوردهای انجام شده در این سه ایالت جو بایدن با فاصله  زیادی پیروز رقابت با ترامپ است در حالیکه هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ میلادی آرای الکترال هر سه ایالت را از دست داده بود.

حتی در فلوریدا که همیشه کاندیداهای حزب جمهوری خواه پیروز می شوند، این بار شانس پیروزی بایدن بالا است و اگر تا روز انتخابات همین  وضعیت حاکم شد، می توان اطمینان داشت بایدن پیروز انتخابات خواهد بود. اما اگر در بیست و چهار روز باقی مانده ترامپ بتواند ورق انتخابات را برگرداند، او دوباره می تواند پست ریاست جمهوری امریکا را برای چهار سال دیگر در اختیار داشته باشد.

کد خبر: ۴۶٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha