۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
کرونا و اقتصاد عوامل تعیین کننده در انتخابات آمریکا هستند/ «الکترال کالج» می‌تواند محاسبات را به هم بزند
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

کرونا و اقتصاد عوامل تعیین کننده در انتخابات آمریکا هستند/ «الکترال کالج» می‌تواند محاسبات را به هم بزند

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است با سیستم غیر دموکراتیک کالج انتخاباتی امریکا، بایدن می تواند در انتخابات شکست بخورد حتی اگر آرای مردم به او بیشتر از ترامپ باشد.

بازار؛ انتخابات امسال، پنجاه‌ونُهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و نتیجه‌ی آن می‌تواند تمدید دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواهان و چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، یا انتخاب «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها، به عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا به دلایل زیادی «تاریخی» و «مهم» توصیف شده است. برخی از این دلایل به عوامل خارجی مربوط می‌شود؛ مثلاً برگزاری انتخابات در شرایط خاص با توجه به شیوع ویروس کرونا. اما بعضی از این دلایل مربوط به شرایط داخلی آمریکا می‌شود؛ مثلاً این‌که مردم این کشور باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند دونالد ترامپ چهار سال دیگر رئیس‌جمهورشان باشد یا نه.

برخی آمارها نشان می‌دهد شمار آرای سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها، آسیایی‌تبارها، اقلیت‌های نژادی دیگر، و «سفیدپوستان دارای مدرک دانشگاهی» در انتخابات امسال افزایش خواهد داشت که می‌تواند به نفع بایدن تمام شود، اما در عین حال، دور از انتظار نیست که ترامپ، حتی در صورت شکست در به دست آوردن رأی اکثریت مردم آمریکا، باز هم به لطف آرای الکترال، پیروز انتخابات امسال شود.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا پرداخته که در ادامه می آید.

*مهمترین موضوع تأثیرگذار بر انتخابات آمریکا چیست (اقتصاد؛ سیاست خارجی؛ سیاست داخلی)؟

در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا، مسائل داخلی بیش از هر چیز نتیجه رقابت ریاست جمهوری را تعیین می کند. مطمئناً سیاست خارجی نقش خواهد داشت، اما نقش آن در مقابل نقشی که مسائل بی شمار داخلی بازی می کنند، فرعی و فرعی خواهد بود.

*مهمترین موضوع سیاست خارجی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست(چین؛ روسیه؛ کره شمالی؛ ایران؛ اتحادیه اروپا؛ غیره)؟

روابط ایالات متحده و چین مهمترین مسئله سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر در ایالات متحده خواهد بود. ترامپ قطعاً مقابله با چین را به عنوان ستون مهم سیاست خارجی خود قرار داده است و مبارزات انتخاباتی ترامپ همچنان موضع جو بایدن را «نرم» نسبت به چین می داند. اما تیم بایدن سیاست دولت ترامپ در روسیه و به طور خاص روابط ترامپ با پوتین را به چالش می کشد.

*مهمترین موضوع داخلی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (بهداشت(کرونا)؛ مالیات؛ بیمه؛ حقوق و دستمزد؛ اشتغال؛ مسائل نژادی؛ سایر موارد)؟

بهداشت و درمان در طی بحران کرونا و دوران پس از بیماری همه گیر کووید ۱۹ قطعاً یک مسئله اصلی داخلی خواهد بود که بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا تأثیر می گذارد. به همان اندازه  مسائل اقتصادی  و به میزان کمتری، روابط نژادی در آمریکا مهم خواهد بود.

*شانس پیروزی کدام نامزد بیشتر است؟

بر اساس نظرسنجی ها و افکار عمومی، جو بایدن را باید در این زمان محبوب دانست تا ماه آینده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود. به دلیل سیستم دارای انحراف و منسوخ شده - می توان گفت سیستم غیر دموکراتیک کالج انتخاباتی، بایدن می تواند در انتخابات شکست بخورد حتی اگر آرای مردم به او بیشتر از ترامپ باشد.

بایدن نمی تواند در چنین ایالتهایی مانند پنسیلوانیا، اوهایو، ویسکانسین، مینه سوتا و میشیگان شکست بخورد. اگر ترامپ بتواند در بیشتر ایالات نوسانی (مانند سال ۲۰۱۶)(ایالتهایی که رأی آن بین دموکراتها و جمهوریخواهان در نوسان است) پیروز شود، می تواند در نوامبر امسال دوباره انتخاب شود.

کد خبر: ۴۶٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha