۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
برنده نوبل اقتصاد در گفتگو با بازار: جامعه عادلانه نیازمند اقتصاد خوب است/ «فقرا» ایده‌های تجاری جدید دارند
فلپس: باورها تأثیر مستقیمی بر نتایج اقتصادی دارند

برنده نوبل اقتصاد در گفتگو با بازار: جامعه عادلانه نیازمند اقتصاد خوب است/ «فقرا» ایده‌های تجاری جدید دارند

پروفسور «ادموند فلپس» معتقد است عملکرد اقتصادی کشورها با درجه پویایی آنها ارتباط تنگاتنگی داشته و باورها و نگرش مردم نشان دهنده میزان پویایی آن کشور است.

بازار؛ گروه بین الملل: «ادموند فلپس» برنده جایزه نوبل اقتصاد استدلال می کند که عملکرد اقتصادی کشورها با درجه پویایی آنها ارتباط تنگاتنگی داشته و باورها و نگرش مردم یک کشور نشان دهنده میزان پویایی آن کشور است. این نگرش ها و باورها باعث نوآوری ، خلاقیت و رشد در محل کار می شود که ارتباط مستقیمی با رشد و توسعه اقتصادی دارد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «پروفسور ادموند فلپس» اقتصاددان امریکایی دانشگاه کلمبیا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

این اقتصاددان امریکایی در سال ۲۰۰۰ به عنوان عضو برجستهٔ انجمن اقتصاد آمریکا انتخاب شد و در سال ۲۰۰۶ به واسطهٔ کار بر روی بده بستان‌های بین دوره‌ای در اقتصاد کلان جایزه نوبل اقتصاد را دریافت نمود.

«پروفسور ادموند فلپس» در گفتگو با خبرنگار بازار و در پاسخ به این سوال که عملکرد اقتصادی اقتصادهای پیشرفته چه ارتباطی با پویایی اقتصادی و فرهنگ آنها دارد گفت: در ابتدا مایل هستم برخی مفاهیم را تعریف کنم. پویایی اقتصادی یک ملت، مشتاق و قادر بودن جمعیت یک کشور جهت دستیابی به نوآوری تجاری است.

یک جامعه عادلانه نیازمند اقتصاد خوب است و اقتصاد خوب نیاز به پویایی بالا و شمول گسترده دارد

وی تأکید کرد: فرهنگ اقتصادی یک ملت نیز اعتقادات و نگرشهایی است که بر اهداف و رفتار فردی در روابط اجتماعی تأثیر می گذارد. ما به دنبال شناسایی مجموعه ای مناسب از اقدامات برای پویایی اقتصادی یک کشور، تعیین رابطه بین پویایی و فرهنگ اقتصادی و نقش آن در عملکرد اقتصادی و رفاه کلی کشور هستیم.

وی افزود: این باورها و نگرش ها می توانند حداقل تا حدی مسئول آنچه ما به عنوان شرایط نوآوری و تمایل به نوآوری توصیف می کنیم، باشند. شرایط نوآوری به محیطی اطلاق می شود که نوآوری در آن اتفاق می افتد. از طرف دیگر، تمایل به نوآوری نشان دهنده تمایل فعالان اقتصادی به فعالیتهایی است که منجر به نوآوری می شود.

استاد دانشگاه کلمبیا در پاسخ به این سوال که فرضیه های اصلی شما در مورد پویایی و نحوه عملکرد اقتصادی چیست گفت: اولین فرضیه ما این است که تفاوت در اندازه گیری پویایی را می توان تا حدی با تفاوت در نگرش ها و اعتقادات فردی توضیح داد که باعث نوآوری، خلاقیت و رشد در محل کار می شود. ما اعتقادات و نگرش های اقتصادی، شرایط و تمایل به نوآوری را از مولفه های تشکیل دهنده پویایی می دانیم.

تفاوت در پویایی به نوبه خود منجر به تفاوت در رضایت شغلی، مشارکت در نیروی کار، بهره وری و رفاه کلی می شود

وی یادآور شد: فرضیه دوم ما این است که تفاوت در پویایی به نوبه خود منجر به تفاوت در رضایت شغلی، مشارکت در نیروی کار، بهره وری و رفاه کلی می شود. باورها و نگرش ها ممکن است تأثیر مستقیمی بر نتایج اقتصادی داشته باشند، مستقل از تأثیر آنها از طریق شرایط نوآوری و تمایل به نوآوری.

ادموند فلپس در ادامه گفت: باید توجه داشت که یک جامعه عادلانه نیازمند اقتصاد خوب است. اقتصاد خوب نیاز به پویایی بالا و شمول گسترده دارد و این ویژگی ها نیاز به ترکیبی از سیاست های اقتصادی دارد که به درستی انتخاب شده اند.

پویایی در یک اقتصاد باعث رشد سریع بهره وری شده و با گذشت زمان منجر به سطح بالاتری از بهره وری می شود

وی در پاسخ به این سوال که منظور شما از پویایی اقتصادی چیست گفت: لازم است یادآوری کنم که من کار با مفهوم پویایی اقتصادی را هنگام تحقیق در مورد اقتصاد ایتالیا در اواخر دهه ۱۹۹۰ آغاز کردم. منظور من از پویایی یک اقتصاد، نوآوری در جهت های تجاری مناسب است.

فلپس در ادامه تأکید کرد: پویایی و رشد دو مفهوم جدا بوده و نرخ رشد معیار پویایی نیست. پویایی - یا فقدان آن - به روش های مختلفی خود را نشان می دهد. پویایی در یک اقتصاد باعث رشد سریع بهره وری شده و با گذشت زمان منجر به سطح بالاتری از بهره وری می شود. همچنین شواهدی وجود دارد که پویایی بالاتر منجر به رضایت شغلی بیشتر می شود.

پویایی و شمولیت نیز باید توجه داشت پویایی شمولیت را افزایش می دهد. پویایی باعث ایجاد شغل و افزایش دستمزد می شود که برای همه - از جمله حاشیه نشینان و محرومان - سودمند است

برنده جایزه نوبل افزود: در ده سال گذشته شاهد اشتباهاتی در سیاست های پولی، اشتباهات نظارتی، ضررهای حیرت انگیز مالی و بحران های مالی در سراسر جهان بوده ایم که نتیجه درک ناقص است. این نوع عدم اطمینان و بی ثباتی ناشی از آن، ایرادی برای اقتصادهای پویا تلقی می شود. اعتراض دیگر به پویایی این است که باعث نابرابری در توزیع ثروت می شود. چه پاسخی می توان به این دو اعتراض داد؟

وی در پاسخ به این پرسش گفت: اقتصاد پویا برخی از نیازهای اساسی ما را برآورده می کند: استفاده از تخیل، لذت بردن از محرک ذهنی تغییر، داشتن یک مجموعه بی پایان از مشکلات جدید برای حل، گسترش توانایی های ما، احساس هیجان کشف و دستیابی به رشد شخصی.

استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در پایان گفت: در مورد ارتباط پویایی و شمولیت نیز باید توجه داشت پویایی شمولیت را افزایش می دهد. پویایی باعث ایجاد شغل و افزایش دستمزد می شود که برای همه - از جمله حاشیه نشینان و محرومان - سودمند است. شمولیت می تواند پویایی را تقویت کند. ورود حاشیه نشینان و محرومان به اقتصاد، تنوع شرکت کنندگان را افزایش می دهد، در نتیجه منابع ایده های جدید تجاری باز می شود. شاید به همین دلیل است که به نظر می رسد افراد خارجی جامعه به طور شگفت انگیزی خلاق تر به نظر می رسند.

کد خبر: ۴۶٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha