۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
سیاست های اشتباه دولت به اقتصاد ضربه زد/ «ناترازی بانکی» متهم درجه اول
تشریح اوضاع اقتصادی کشور از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛

سیاست های اشتباه دولت به اقتصاد ضربه زد/ «ناترازی بانکی» متهم درجه اول

کرمان- پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس «ناترازی نظام بانکی» و «ناترازی بودجه» را دو عامل تاثیرگذار در اقتصاد کشور دانست و گفت: سیاست های اشتباه دولت به اقتصاد ضربه زده است که باید اصلاح شوند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وضعیت کشور در بحث سیاست های ارزی به چند مورد مربوط است که بخش عمده آن ربط به وضعیت درونی کشور دارد.

وی ادامه داد: ناترازی نظام بانکی و ناترازی بودجه (کسری بودجه) دو عامل مهم تاثیرگذار در کاهش ارزش پول ملی است که با مدیریت آنها کاهش ارزش پول ملی و شوک های ارزی در داخل کنترل خواهد شد و دولت باید در این زمینه اقدام کند. یکی از دلایل شوک ارزی کسری بودجه در نظام اقتصادی کشور است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: با کشیدن مهار این دو عامل و تصمیم گیری در این زمینه قطعا می توانیم مشکلات ناشی از کاهش ارزش پول ملی کشور را مدیریت کنیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه تورم در کشور به واسطه این ناترازی ها به صورت افسار گسیخته بالا می رود، افزود: تورم باعث کاهش ارزش پول ملی می شود.

بررسی برنامه جامع سیاست های ارزی در کمیسیون اقتصادی مجلس
نماینده مردم کرمان و راور ریشه تورم را در افزایش حجم نقدینگی دانست و ذکر کرد: اقداماتی که همتی (رئیس بانک مرکزی) اخیر در بحث ساماندهی ناترازی نظام بانکی انجام داد (که البته بخشی از آن انجام شده است) باعث کنترل بخشی از نقدینگی در کشور شده است.

وی گفت: تحریم ها و تراز تجاری عواملی هستند که از بیرون بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته اند که البته سهم آنها بسیار اندکی است و اگر در داخل کشور قوی کار کنیم می توانیم بر این عوامل فائق آییم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه بهبود شرایط اقتصادی کشور امکان پذیر است و فقط باید اراده کرد، بیان کرد: در حوزه بحث سیاست های ارزی یک برنامه جامع در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال انجام است که چندین سر فصل در دستور کار کار قرار دارد.

اولین مورد پی گیری تعیین تکلیف ارز ناشی از صادرات می باشد که به کشور بازنگشته است که خوشبختانه در آخرین خبر حدود ۱۰ میلیارد دلار به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است

بازگشت ۱۰ میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد کشور
وی گفت: اولین مورد پی گیری تعیین تکلیف ارز ناشی از صادرات می باشد که به کشور بازنگشته است که خوشبختانه در آخرین خبر حدود ۱۰ میلیارد دلار به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است.

نماینده مردم کرمان و راور دومین سر فصل را تعیین تکلیف ۲۶ میلیارد دلار تخصیص ارزی است که برای کالای اساسی و غیر اساسی اختصاص یافته است اما تا امروز نه کالا به کشور وارد شده و نه ارز آن تسویه شده است، گفت: گزارش کامل در این خصوص در حال آماده شدن است.

پورابراهیمی سومین مورد را پی گیری مطالبات کشور در خصوص مطالبات ارزی دانست و گفت: امروز بخش عمده ای از مطالبات کشور ما که حق این مردم است در منابع بانکی کشورهای خارجی بابت فروش نفت و سایر مطالبات بلوکه شده است.

وی ادامه داد: میزان این مطالبات عددی بسیار بالاست که اگر معادل ۱۰ درصد آن را بتوانیم آزاد کنیم به مدت یک سال مشکلات کالاهای اساسی و غیراساسی ما حل می شود و باید دولت پی گیری کند و مجلس هم کمک می کند.

در شرایطی که امروز کشور دچار مشکل است متاسفانه سیاست های اشتباه دولت تولید رمز ارز در اقتصاد کشور را متوقف کرده است

انتقاد از نادیده گرفتن ظرفیت ارز دیجیتال
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: فصل دیگر مساله استفاده از ظرفیت های کنونی اقتصاد مثل ارز دیجیتال (رمز ارزها) است؛ در شرایطی که امروز کشور دچار مشکل است متاسفانه سیاست های اشتباه دولت تولید رمز ارز در اقتصاد کشور را متوقف کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده با همین ظرفیت دستگاه های ماینر موجود در ایران بین ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار امکان تولید منابع برای اقتصاد کشور است که ظرفیت خوبی است و باید به آن توجه شود.

وزیر صمت بسته مشوق صادارتی را با هماهنگی اتاق بازرگانی به منظور جلوگیری از توقف صادرات ظرف هفته آینده عملیاتی کند

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: چرا دولت در این خصوص این گونه تصمیم می گیرد؟ این ها نمونه سیاست های درونی اشتباه است.

وی تاکید کرد: هیچ چیزی امروز در حوزه تراز تجاری کشور واجب تر و مهم تر از صادرات غیرنفتی برای افزایش توان کشور در تراز تجاری نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر جدید صمت که متولی حوزه بازرگانی خارجی است باید رایزن های بازرگانی این وزارتخانه را در خارج از کشور فعال کند و درخواست داریم بسته مشوق صادارتی را با هماهنگی اتاق بازرگانی به منظور جلوگیری از توقف صادرات ظرف هفته آینده عملیاتی کند.

وی با اشاره به فشارهای سنگین دشمنان در حوزه اقتصادی و تصمیمات کاملا غیرکارشناسی و ناکارآمد دولت، گفت: اطمینان داشته باشید با اقداماتی که امروز در دستور کار قرار گرفته و با روی کار آمدن دولت جدید از گردنه سخت اقتصادی عبور خواهیم کرد.

پورابراهیمی ظرفیت های اقتصادی ایران را بسیار بالا دانست و افزود: متاسفانه از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نشده است که نتیجه آن امروز در کشور مشاهده می شود.

کد خبر: ۴۶٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha