۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
 «سامانه بازارگاه» سبب سردرگمی تولیدکنندگان شده است
کارشناس مسائل حقوقی:

«سامانه بازارگاه» سبب سردرگمی تولیدکنندگان شده است

جوزری، کارشناس مسائل حقوقی بیان کرد: هیچ اقدام تخصصی در بحث راه اندازی «سامانه بازارگاه» نهاده‌های کشاورزی صورت نگرفته و این سامانه بیشتر سبب سردرگمی تولیدکنندگان شده است.

به گزارش بازار، افشین جوزری اظهار کرد: براساس پایش اتاق بازرگانی چند عامل سبب پیچیده شدن کار تولیدکنندگان می‌باشد که شامل غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه به خاطر نوسانات ارزی، بی‌ثباتی سیاست‌ها و مقررات کسب و کار است که از تصمیمات هیجانی و یک شبِه سیاست گذاران نشات می‌گیرد.

وی بیان کرد: با راه اندازی «سامانه بازارگاه» اتفاق نابه‌هنجاری در کشور رخ داده و ایجادکنندگان آن توان کنترل نداشته و تولیدکننده را سردرگم کرده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اشکالات این سامانه این است که مجری و ناظر خود دولت است و به نوعی نظام تشکلی در امر نهاده را نابود کرده است و دولت به جای آنکه ناظر باشد تبدیل به مجری و ناظر شده و دیگر این سامانه نمی‌تواند کارکرد داشته باشد.

جوزری بیان کرد: در بحث سامانه بازارگاه هیچ اقدام تخصصی صورت نگرفته است، این در حالی است که قرار بود تمام ارکان دخیل در حوزه مرغ و گوشت در این سامانه دیده شود، اما توزیع کننده در این سیستم حذف شده است.

وی گفت: اکنون بخشی از دولت عنوان می‌کند که نهاده‌ها از قبل وارد کشور شده و از آن طرف بخش دیگری از دولت می‌گوید که اصلا نهاده‌ای در اختیار ما قرار نگرفته است!

این کارشناس حقوق در حوزه تولید بیان کرد: در کشورما ۴۰۰ وارد کننده ثبت شده وجود دارد اما نهاده‌های دام و طیور صرفا توسط ۱۰ واردکننده صورت می‌گیرد؛ حال سوال این جا است که این ۱۰ وارد کننده چگونه ۳۰ هزار امضا و درخواست نهاده را مورد پوشش قرار دهند؟

جوزری بیان کرد: در سال گذشته نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و توزیع شده و در اختیار تولید کننده قرار گرفته است اما علت سردرگمی فعلی این است که فاصله بسیار زیادی میان ارز آزاد و ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد و همین مهم سبب فساد شده است.

این کارشناس حقوق در حوزه تولید در خاتمه گفت: در عمل، اصل ۴۴ قانون اساسی رها شده و اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در امر توزیع کنار گذاشته شده‌اند و سیستم به شدت دولتی شده است.

کد خبر: ۴۶٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha