۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹
وقتی کره‌ای‌ها برای آلمانی‌ها خط و نشان می‌کشند!
هیوندای i۳۰ N؛ ریزجثه چموش زیبا

وقتی کره‌ای‌ها برای آلمانی‌ها خط و نشان می‌کشند!

هاچ‌بک کوچک خانوادگی سگمنت C، یعنی i۳۰ به دلیل پرفورمنس بالا و البته ظاهری اسپرت، از جایگاه ویژه‌ای برخودار است و این روزها برای خودرو سازان آلمانی خط و نشان می کشد.

بازار؛ گروه خودرو: شرکت خودروساز هیوندای از اواخر سال ۲۰۱۸، محصولات پرفورمنسی خود را با پسوند N به جهان معرفی و عرضه بازار کرد. در این میان هاچ‌بک کوچک خانوادگی سگمنت C خود، یعنی i۳۰ به دلیل پرفورمنس بالا و البته ظاهری اسپرت، از جایگاه ویژه‌ای برخودار است.  
نسل سوم این خودرو محبوب که اواخر سال ۲۰۱۶ به بازار معرفی شد، نسبت به نسل‌های قبل خود از ظاهری اسپرت‌تر بهره می‌گیرد.  
سه روز گذشته شرکت هیوندای به صورت رسمی از نسخه i۳۰ N رونمایی کرد، در این مدل فیس‌لیفت جزئی روی خودرو صورت گرفته که می‌توان به جلوپنجره جدید به فرم سوناتا، گرافیک V افقی چراغ‌های جلو و اضافه شدن خطوط قرمز روی بدنه و گرافیک V افقی در چراغ‌های عقب و دیفیوزر و دو خروجی بزرگ در طرفین اشاره کرد.


 نمای جلو خودرو به لطف خطوط تیز و ایجاد حجم‌های روی کاپوت و فرم جدید جلوپنجره، گرافیک V شکل چراغ‌های جلو و اضافه شدن خط قرمز رنگ به لیپ سپر جلو، چهره‌ای کاملا تهاجمی برای i۳۰ N به ارمغان آورده است.  
اما در نمای عقب چراغ‌های کشیده با همان فرم V شکل افقی درون چراغ‌ها و دیفیوزری که به نوار قرمز مزین شده در کنار دو خروجی بزرگ کروی‌شکل، نمای اسپرت و جذابی از i۳۰ N را به نمایش می‌گذارد.  


البته مهندسان شرکت هیوندای برای ارتقا بخشیدن عملکرد خودرو، از قطعات آیرودینامیکی چون لیپ سپر جلو، رکاب‌های اسپرت N، قاب آینه‌های اسپرت به رنگ مشکی پیانوی، اسپویلر روی در عقب و دیفیوزر و دو خروجی کروی‌شکل اسپرت بهره گرفته شده است.  
از طرفی رینگ‌های ۱۹ اینچی آلیاژی فورج شده در نظر گرفته شده که مطابق آنچه شرکت هیوندای اعلام کرده، نسبت به رینگ‌های ۱۹اینچی آلیاژی، ۱۴.۴ کیلوگرم سبک‌وزن‌تر بوده که این موضوع سبب بهبود پرفورمنس خودرو نیز می‌شود.  


تایرهای سفارشی پیرلی پی-زیرو امکان سفارش برای مشتریان را دارد، این در حالی است که به صورت استاندارد تایرهای میشلن Pilot Super Sport  نصب شده است.  
در زمان ورود به کابین i۳۰ N همان سبک طراحی که در مدل ۲۰۱۹ آن شاهد بودیم، اما تغییرات اساسی اما جزئی به دریچه‌های سیستم تهویه که به کروم مجهز شده‌اند، غربیلک فرمان اسپرت با دو دکمه انتخاب رانندگی و وضعیت ریس(مسابقه‌ای)، دسته دنده اسپرت با نوار آبی رنگ مشابه بدنه می‌شود.  
اما صندلی‌های اسپرت مونوفرم با پوشش آلکانترا و دوخت آبی رنگ روی صندلی‌ها و پدال‌های شیفتر نسبتا بزرگ در پشت غریبلک فرمان، هیجان رانندگی را در زمان قرارگیری در پشت فرمان i۳۰ N دوچندان می‌کند.
همچنین شرکت هیوندای اعلام می‌کند که باتوجه به اینکه چنین طراحی در صندلی‌ها به کار گرفته شده حدود ۲.۲ کیلوگرم سبک وزن‌تر از نسخه‌ای استاندارد خود است.  
اما در بخش فنی همچنان شاهد نصب همان پیشرانه چهارسیلندر دولیتری توربوشارژ هستیم که کمی ارتقا یافته است، پیشرانه دولیتری توربوشارژ هیوندای i۳۰ N موسوم به Nu با دو سیستم پاشش سوخت مستقیم و توربوشارژ می‌تواند ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند، البته اگر خواهان افزایش قدرت باشید می‌توانید پکیج پرفورمنس را روی i۳۰ N تنظیم کرد تا قدرت را به ۲۸۰ اسب‌بخار و گشتاور را به ۳۹۲ نیوتون‌متر می‌رساند.  


همچنین دو گیربکس شش سرعته دستی و هشت سرعته دوکلاچه اتوماتیک برای مشتریان دردسترس است که سیستم قفل مکانیکی دیفرانسیل و لغزش محدود آن نیز عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد.  

پنج حالت رانندگی اکو، نرمال، اسپرت، N و N کاستوم تعبیه شده تا با توجه به سیستم تعلیق و فرمان برقی و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی می‌تواند بالاترین سطح لذت رانندگی را فراهم آورد.  
هیوندای i۳۰ N تنها ۵.۹ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به ۱۰۰کیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر برساعت می‌رسد تا بتواند رقیب جدی برای فولکس‌واگن گلف GTI، فورد فیستا ST و رنو مگان اسپرت باشد.  
از سوی دیگر دیسک‌های ترمز ۳۶۰میلی‌متری در جلو و ۳۴۵ میلی‌متری در عقب با سیستم‌های کنترل کشش، ABS و پایداری الکترونیکی می‌تواند ایمنی سرنشینان را تضمین کند، در زمینه ایمنی نیز سیستم‌های چون سیستم کمکی حفظ خطوط، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم کمکی رانندگی، سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشدار نقاط کور و شناسایی عابرپیاده نصب شده‌اند تا ایمنی خودرو را بهبود بخشند.  

کد خبر: ۴۶٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha