۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
مصرف سرانه سوسیس و کالباس درکشور به ۶ کیلوگرم افزایش یافته است
رئیس اتحادیه فروشندگان فرآورده های گوشتی درگفتگو با بازار؛

مصرف سرانه سوسیس و کالباس درکشور به ۶ کیلوگرم افزایش یافته است

معروف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان فرآورده های گوشتی(سوسیس، کالباس و همبرگر) تهران گفت: هم اکنون میزان مصرف فرآوردهای گوشتی در بین مردم سالانه به ۵.۵ تا ۶ کیلوگرم افزایش یافته است در حالی که میزان مصرف آن در کشورهای اروپایی و امریکا بیش از ۱۰ برابر ایران است.

بازار؛ گروه اصناف: «مصطفی معروف خانی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه هیچ کارخانه تولید سوسیس و کالباس غیراستاندارد در استان تهران نداریم، گفت: بالا و پایین بودن قیمت سوسیس و کالباس نیز در بازار به میزان درصد مصرف گوشت، مرغ و یا سایر ترکیبات آن، بستگی دارد.

معروف خانی با اشاره به اهمیت رعایت دقیق استانداردهای تولید سوسیس و کالباس برای سلامتی مردم، اظهارداشت: خوشبختانه تولید سوسیس و کالباس در تمام ۱۰ کارخانه تولیدی این محصولات در استان تهران و کارخانه های دیگر در سطح کشور با نظارت دقیق بازرسان وزارت بهداشت انجام می شود و علاوه بر این، مهندسان صنایع غذایی و یک دکتر نیز در این کارخانه ها، برتولید کیفی این فرآورده ها نظارت می کنند.

وی افزود: تولید فرآورده های گوشتی سوسیس و کالباس با درصد مصرف مشخص گوشت و یا مرغ استانداردهایی دارد که تمام تولید کنندگان باید این استانداردها را در تولید این محصولات به دقت رعایت کنند.

در ماههای اخیر قیمت  فراورده های گوشتی تصاعدی افزایش یافته است و علت آن نیز، افزایش قیمت مواد اولیه از جمله گوشت، مرغ، سویا، ادویجات و سایر ترکیبات افزودنی است که این مساله در میزان فروش این محصولات نیز اثر گذاشته است

رئیس اتحادیه فروشندگان فرآورده های گوشتی تهران با بیان اینکه هم اکنون این اتحادیه حدود یک هزار واحد صنفی عرضه کننده سوسیس و کالباس در سطح  شهر تهران دارد، گفت: شهروندان برای اطمینان خاطر بیشتر باید سوسیس، کالباس، همبرگر و ناگت مورد نیاز خود را از این فروشگاه ها خریداری کنند.

معروف خانی در خصوص افزایش قیمت این محصولات در ماههای اخیر نیز گفت: کارخانه های تولید فرآورده های گوشتی در تعیین قیمت آن نقشی ندارند، بلکه قیمت ها توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین و در بازار عرضه می شود.

وی یادآورشد: متاسفانه قیمت این محصولات در ماههای اخیر تصاعدی افزایش یافته است و علت آن نیز، افزایش قیمت مواد اولیه از جمله گوشت، مرغ، سویا، ادویجات و سایر ترکیبات افزودنی است که این مساله در میزان فروش این محصولات نیز اثر گذاشته است.

در گذشته مصرف سرانه این فرآورده های گوشتی در ایران ۱.۵ کیلوگرم بود، اما در سال های اخیر سرانه مصرف آن در کشور به  بیش از ۵.۵ کیلوگرم افزایش یافته در حالی سرانه سالانه مصرف آن در کشورهای اروپایی ۶۰ و در آمریکا ۷۰ کیلوگرم است

معروف خانی اظهارداشت: در صورتی که قیمت مواد اولیه تولید سوسیس و کالباس افزایش یابد قیمت آن افزایش و اگر قیمت مواد اولیه آن کمتر شود، قیمت آن نیز در بازار کاهش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرآورده های گوشتی تهران در پایان تصریح کرد: به عنوان مسئول این صنف در تهران تاکید می کنم که ما در استان تهران کارخانه تولید فرآوردهای گوشتی غیراستاندارد نداریم و بالا و پایین بودن قیمت برندهای مختلف این محصولات به درصد مصرف مواد اولیه آن بستگی دارد.

شایان ذکر است که بررسی های میدانی خبرنگار بازار حاکی از افزایش قیمت این محصولات طی ماه های گذشته در سطح کشور و تهران بوده است و این سبب شده مصرف فرآورده‌های گوشتی سوسیس، کالباس، همبرگر، انواع ناگت مرغ و گوشت در بین مردم کاهش یابد.

فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس، کالباس، همبرگر، انواع ناگت مرغ و گوشت ازجمله محصولات درسبد غذایی خانوارهای ایرانی هستند و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات و فراورده‌های گوشتی در کشور تولید و به مصرف مردم می رسد.

در گذشته مصرف سرانه این فرآورده های گوشتی در ایران ۱.۵ کیلوگرم بود، اما در سال های اخیر سرانه مصرف آن در کشور به  بیش از ۵.۵ کیلوگرم افزایش یافته در حالی سرانه سالانه مصرف آن در کشورهای اروپایی ۶۰ و در آمریکا ۷۰ کیلوگرم است.

هرچند که عده ای از مردم به غذاهای نیمه‌آماده و فست‌فودها دیدگاه‌های منفی دارند اما آمارها نشان می دهد که مصرف این مواد غذایی و انواع فست‌فودها در کشور روند صعودی دارد.

عده ای ازکارشناسان صنایع غذایی درایران معتقدند که تولید فرآورده‌های گوشتی درایران از نظر رعایت استانداردهای مربوطه در شرایط بسیار خوبی قراردارد.

کد خبر: ۴۶٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha