۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
مهاجرت معکوس روستایی با اشتغال و درآمدزایی محقق می شود
معاون سرمایه گذاری اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری:

مهاجرت معکوس روستایی با اشتغال و درآمدزایی محقق می شود

رزمجو، معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: مهاجرت معکوس در روستاها با ایجاد اشتغال و درآمدزایی تحقق پیدا خواهد کرد.

به گزارش بازار، «منوچهر رزمجو» افزود: طبق آمارهای رسمی کشور ۶۵ درصد جمعیت ایران در سال ۱۳۳۵ در مناطق روستایی ساکن بوده که این عدد امروز به ۲۶ درصد رسیده است.

وی اظهارداشت: بخشی از این کاهش جمعیت بواسطه تبدیل شدن روستاهای بزرگ به شهر بوده و بخش دیگر به سبب بی توجهی به موضوع اشتغال و درآمدزایی در مناطق روستایی است.

معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: دولت پس از انقلاب خدمات زیر ساختی خوبی به روستاهای سراسر کشور ارائه داده اما به حوزه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در این مناطق توجه چندانی نکرده است.

وی در ادامه افزود: این امر باعث شده روند مهاجرت از روستا به شهر با آهنگ تندتری صورت گیرد.

رزمجو بیان داشت: آمارها نشان می دهد روند مهاجرت روستایی از سال ۱۳۹۶ به این سمت با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در بحث طرح های اشتغال افزایی و کارآفرینی در روستاها متوقف یا رشد منفی (شش دهم درصد) پیدا کرده است.

معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: یکی از اهداف پرداخت تسهیلات کم بهره اشتغتال پایدار به روستائیان و عشایر به جهت افزایش درآمد زایی و مهاجرت معکس درروستاهاست.

وی افزود: افزایش اشتغال روستایی علاوه بر تثبیت توسعه اقتصادی یکی از عوامل مهم در ماندگاری خانواده ها در روستا و مهاجرت از شهر به این مناطق است.

رزمجو بیان داشت: هر طرح و برنامه ای که در کشوراجرا می شود ممکن است اشکالات و نواقصی داشته باشد و طرح قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری با محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نظارت عالیه سازمان برنامه و بودجه در حال اجراست.

معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: اینکه گفته می شود مرکز آمار ایران پیش بینی کرده تا سال ۱۴۱۰ رشد جمعیت روستایی و عشایری کشور منفی خواهد شدضرورت ایجاب می کند با توجه به اهمیت موضوع همه به معنای واقعی پای کار باشند تا جلوی این اتفاق بد گرفته شود.

وی افزود: افزایش رشد جمعیت در مناطق شهری به دلیل مهاجرت از مناطق روستایی و همینطور تخلیه روستاها پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی زیادی را به دنبال دارد.

رزمجو بیان داشت: خدمات ارزنده ای نظام جمهوری اسلامی برای توسعه و آبادانی روستاها را نباید نادیده گرفت چرا که تلاش های زیادی طی دوران پس از انقلاب در این حوزه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: روستاها کانون تولید و اشتغال هستند از اینرو برای توسعه و رونق اقتصادی این مناطق باید بیش از هر زمانی تلاش و کوشش شود.

معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: لازمه توسعه اقتصادی و آبادانی در روستاها ایجاد هم افزایی و تعامل هرچه بیشتر در بین دستگاه های اجرایی است.

وی افزود: مسئله اشتغال و مشکلات اقتصادی یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت روستانشینان به مناطق شهری است.

رزمجو یادآورشد: بدون شک ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در کاهش آمار مهاجرت روستائیان به شهر داشته باشد.

کد خبر: ۴۶٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha