۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
اصلی‌ترین دلیل گرانی مرغ، قرار گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی در دستان سودجویان
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

اصلی‌ترین دلیل گرانی مرغ، قرار گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی در دستان سودجویان

آزادی خواه، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مشکل گرانی مرغ آنجا است که با بی‌تدبیری ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار افراد سودجو و اهل رانت قرار گرفت و این را باید اصلی ترین دلیل گرانی مرغ دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احد آزادی خواه با انتقاد از گرانی مجدد مرغ در روزهای اخیر به علل گرانی و راه‌های ایجاد ثبات قیمتی این کالای اساسی اشاره کرد و گفت: ریشه گرانی مرغ را باید در قیمت‌های متفاوت ارز در کشور جستجو کرد و این مشکل به حدود و سه سال گذشته باز می‌گردد زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را وارد عرصه تجارت و اقتصاد وارد کشور کرد و انواع ارز همچون ترجیحی، ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی به وجود آمد چراکه در کنار واردکننده واقعی، افرادی سودجو نیز به اسم واردکننده وارد کار واردات شدند و تـــــا توانستند از دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اما هیچ کالایی وارد کشور نکردند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۷۰ درصد نهاده‌های دامی وارد کشور نشده و این مسئله نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است، افزود: مشکل گرانی مرغ به مجلس یازدهم و حتی یک سال اخیر مربوط نمی‌شود بلکه به دو سال گذشته باز می‌گردد، آنجا که با بی‌تدبیری ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار افراد سودجو و اهل رانت قرار گرفت و این را باید اصلی‌ترین دلیل گرانی مرغ دانست.

وی دلیل دیگر گرانی مرغ را عدم اهمیت به تولیدکننده دانست و گفت: متاسفانه به بهانه حمایت از مصرف‌کننده حقوق تولیدکننده نیز رعایت نشد، درواقع زمانی که جمع هزینه‌های تولیدکنندگان به مراتب از قیمت محصول عرضه شده آن‌ها بیشتر می‌شود طبیعتا این گرانی اتفاق می‌افتد بنابراین اگرچه حمایت از مصرف‌کننده یک اصل است اما نباید مساوی با نابود کردن تولیدکننده باشد.

آزادی خواه ادامه داد: زمانی که هزینه‌های آب، برق، گاز و بیمه کارگر تولیدکنندگان توسط دولت افزایش پیدا کرده است چطور می‌توان از آن‌ها خواست قیمت محصول خود را افزایش ندهند؟

به گفته وی این مشکل در نانوایی‌ها نیز وجود دارد چراکه دولت نانواها را مجبور به ثابت نگه داشتن قیمت نان می‌کند اما هزینه آب، برق، گاز، بیمه کارگر و... آن‌ها مدام در حال افزایش است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه حمایت از مصرف‌کننده به معنای جلوگیری از اضافه شدن بار هزینه‌های جانبی بر دوش تولیدکننده نیست،  اضافه کرد: مرغداران در ۳ ماه گذشته در ختم مقدم جبهه تولید بودند چراکه علیرغم تمام این مشکلات، قیمت مرغ را برابر قیمت اعلامی وزارت صمت به بازار ارسال کردند.

به گفته آزادی خواه نهاده‌های دامی انبار شده در بنادر نیــز به بهانه‌های واهی، توزیع نشده‌اند و دستگاه‌های متولی مانند وزارت صمت، جهاد کشاورزی و گمرک نتوانستن پاسخگوی این غفلت باشند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: این سوال مطرح است که چگونه تولیدکننده نمی‌تواند نهاده مورد نیاز خود را خریداری کند اما همین محصول به کرات در بازار سیاه یافت می‌شود آیا غیر از این است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و چرا حتی با ارز نیمایی به دست تولیدکننده نمی‌رسد و تولیدکننده باید به قیمت بازار سیاه آن را تهیه کند؟.

کد خبر: ۴۶٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha