۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
بزرگترین طرح ملی پنبه بنیان در فارس اجرا شد
معاون جهاد کشاورزی فارس:

بزرگترین طرح ملی پنبه بنیان در فارس اجرا شد

شیراز- معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بزرگترین طرح ملی پنبه بنیان با پنج زیر پروژه در استان اجرا شده است.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمود ظهیری با اشاره به فرا رسیدن پانزدهم مهرماه روز جهانی پنبه با بیان اینکه استان فارس دارای رتبه اول کیفیت الیاف پنبه در کشور است، ابراز کرد: طرح ملی پنبه بنیان با توسعه کمی و کیفی این محصول اجرا می شود.

به گفته وی، طرح پنبه بنیان شامل زیر پروژه های مقایسه ارقام، تغذیه، روش های کشت، کنترل تلفیقی عوامل خسارت زا و بهینه سازی مصرف سموم با سم پاش های مختلف است.

ظهیری افزود: در طرح مقایسه ارقام ۱۰ رقم با هدف انتخاب رقم متحمل به شوری(EC  بالا)، مقاوم به تنش‌های خشکی، دارای عملکرد بالا، زودرسی و کیفیت الیاف بالا بررسی می شوند.

وی با بیان اینکه در پروژه تغذیه چهار پلات در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در پلات اول بر اساس آزمون خاک، پلات دوم بر اساس آزمون خاک به اضافه ۲۵ درصد افزایش مواد تغذیه ای، پلات سوم بر اساس آزمون خاک به اضافه محلول پاشی با سولوپتاس  و پلات چهارم بر اساس آزمون خاک به اضافه پتاس بالا (حداقل۱۰۰ کیلو نسبت به شاهد) و محلول پاشی روی و بُر پروژه تغذیه اجرا می شود.

معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس از پروژه کنترل تلفیقی عوامل خسارت زا نیز سخن گفت و افزود: این پروژه تلفیقی از مبارزه شیمیایی، نصب کارت و تله فرمونی و مقایسه با مزرعه شاهد در شرایط معمولی کشاورز است و در پروژه پنجم مصرف سموم با سمپاش های مختلف پهپاد بوم دار و سمپاش های در دسترس کشاورزان بررسی می شود.

به گزارش بازار، طرح ملی پنبه بنیان در سطح پنج هکتار و با تناوب پنبه با غلات اجرا می شود و حداقل به مدت سه سال استمرار خواهد داشت.

کد خبر: ۴۵٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha