۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
اعتبارات در بخش کشاورزی به اندازه نیاز نیست/ در تامین برخی نهاده های دامی عقب هستیم
وزیر جهادکشاورزی:

اعتبارات در بخش کشاورزی به اندازه نیاز نیست/ در تامین برخی نهاده های دامی عقب هستیم

بیرجند- وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تسهیلات و اعتبارات در بخش کشاورزی به اندازه نیاز دیده نشده است، گفت: با اعتبار هزار میلیارد تومانی تعاون روستایی چگونه می توان همه محصولات کشاورزی را خریداری کرد؟

به گزارش خبرنگار بازار، کاظم خاوازی یکشنبه شب در جمع تشکل ها، فعالین و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی  که در محل استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: توجه ویژه بر زراعت گیاهان کم آب بر در خراسان جنوبی ضروری بوده و در این راستا کشت جو و نفوذ ارقام این محصول باید توسعه یابد.

وی با بیان اینکه منابع آبی پاسخگوی کشاورزی سنتی نیست، افزود: مجمع نمایندگان خراسان بزرگ باید در راستای رفع مشکل آب، از صندوق ذخیره ارزی رقمی برای احیای قنوات مشخص کنند.

خراسان جنوبی نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی
وی در ادامه با بیان اینکه خراسان جنوبی نیازمند صنایع تبدیلی و تکمیلی است برای ایجاد این مراکز در استان قول مساعد داد.

خاوازی با اشاره به اینکه در پرداخت تسهیلات برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی محدودیتی وجود ندارد، افزود: در راستای توسعه سردخانه های محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی آمادگی داریم.

وی همچنین بیان کرد: این وزارتخانه در راستای جلوگیری از خام فروشی محصولات و توسعه گلخانه ها نیز آماده همکاری است.‌

وزیر جهاد کشاورزی خواستار حفظ محصولات بومی خراسان جنوبی شد و گفت: وزارت جهاد برای توسعه زراعت گیاهان کم آب با تمام توان در کنار این استان قرار دارد.

خاوازی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی باید پایلوت های بزرگ ارزن و سورگم دانه ای باشد، گفت: در راستای توسعه خارشتر نیز باید در سطح استان برنامه هایی تدوین شود.

 ذخیره گاه ژنتیکی زرشک و عناب در استان ایجاد شود
وی ضمن اظهار گلایه از ناشناخته بودن عناب در برخی از نقاط کشور اعم از تهران، اظهار داشت: متاسفانه در راستای معرفی محصولاتی از جمله زرشک و عناب اقدامات شایسته ای انجام نشده  و باید در راستای تولید مستند و برنامه هایی برای معرفی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی اقدامات لازم انجام شود.

خاوازی با بیان اینکه چرا باید مردم برای خرید میوه خارجی اشتیاق داشته باشند اما عناب را نشناسند؟ گفت: بدون معرفی محصولات، عملا تحریکی برای مصرف ایجاد نخواهد شد.

وزیر جهاد کشاوزی بر ایجاد یک باغ مادر در  حوزه محصولات زرشک و عناب در خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: این استان باید ذخیره گاه ژنتیکی حفظ این محصولات باشد.

خاوازی در ادامه از آمادگی لازم برای سرمایه گذاری در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا در استان خبر داد و تصریح کرد: اشتغال در این بخش می تواند انقلابی ایجاد کند لذا در پرداخت تسهیلات هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

 عقب ماندگی در تامین نیاز کنجاله و جو
وی با اشاره به تحریم ها و قرار گرفتن در جنگ اقتصادی دشمن نیز بیان داشت: در سطح کشور نسبت به تامین جو و کنجاله  مورد نیاز دامداران نیز عقب هستیم.

خاوازی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶۰ هزار تن ذرت، ۳۴۰ هزار تن جو و ۵۴ هزار تن کنجاله در سامانه بازارگاه آماده معامله است

خاوازی ادامه داد: در راستای کمبود نقدینگی مشکلاتی وجود دارد و در حال حاضر در کشور پنج قلم کالا دارای ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بوده و مابقی دارای ارز نیمایی شده اند.

وی با بیان اینکه تسهیلات و اعتبار در بخش کشاورزی به اندازه نیاز دیده نشده است، اذعان داشت: کل اعتبار سازمان تعاون روستایی هزار میلیارد تومان بوده که با این میزان اعتبار چگونه می توان محصولات کشاورزی را خریداری کرد.

وی در پایان گریزی به مشکلات فروش گوشت قرمز زد و از آماده سازی طرحی در این راستا خبر داد و گفت: در صورت تصویب، این طرح به نفع دامدار بوده و در بخش دام و قیمت گوشت بسیار موثر است.

کد خبر: ۴۵٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha