۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
عضویت در اورآسیا قربانی یک اشتباه/ تجارت خارجی ایران قربانی مناقشه ارمنستان و آذربایجان
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان مطرح کرد

عضویت در اورآسیا قربانی یک اشتباه/ تجارت خارجی ایران قربانی مناقشه ارمنستان و آذربایجان

یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: مناقشه بین دو کشور منطقه، عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همه تلاش‌ها برای حضور محصولات ایرانی در بازار کشور ارمنستان و دیگر اعضای این اتحادیه را تهدید می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان، هرویک یاریجانیان افزود: در شرایطی که ارمنستان در حال تبدیل شدن به یکی از شرکای تجاری بزرگ ایران است، نباید اجازه دهیم چنین موضع‌گیری‌های بی‌دلیل رابطه اقتصادی و مناسبات تجاری دو کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه صادرات ایران به ارمنستان طی یک سال گذشته دو برابر شده و از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیون دلار  رسیده‌است، تصریح کرد: این مهم پس از عضویت ناظر ایران در اتحادیه اقتصادی اورآسیا تحقق یافته و در آینده نزدیک قطعا شاهد رشد چند برابری این اعداد و همچنین توسعه مناسبات اقتصادی با دیگر اعضای این اتحادیه است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان ادامه داد: با وجود این شرایط متاسفانه یک رفتار خارج از عرف دیپلماسی اقتصادی در مرز ایران و ارمنستان در حال تبدیل شدن به چالشی است که می‌تواند تمام رای‌زنی‌های دیپلماتیک دولت‌های دو کشور و تلاش‌های بخش خصوصی طرفین را از بین برده و موجب شود محصولات ایرانی به نفع کشورهای رقیب از بازار ارمنستان حذف شود.

وی با اشاره به اینکه مناقشه سیاسی _ نظامی ارمنستان و آذربایجان نباید بر تجارت خارجی کشورمان تاثیر بگذارد، توضبح‌داد: در حالیکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری بی‌طرف سعی دارد با میانجی‌گری بین این دو کشور، مانع از شعله‌ور شدن آتش اختلافات شود، نباید با اشنباهاتی کوچک نقش بی‌طرفی و صلح‌طلبی کشورمان را خدشه‌دار کنیم.

یاریجانیان با بیان اینکه متاسفانه برخی از محموله‌های تجاری صادر شده به ارمنستان بدون دلیل در مرز دو کشور معطل مانده، افزود: کالاهای صادر شده در گروه محصولات نساجی از قبیل پتو و ملحفه هستند که نه از سوی ایران در فهرست ممنوعیت صادراتی قرار دارند و نه اقلام نظامی هستند.

وی گفت: نباید فراموش کنیم در تمامی کشورهای منطقه هرگاه به دلیلی روند صادرات محصولات ایرانی کند یا موقتا متوقف شده، کشور ترکیه بی‌درنگ در آن بازار نفوذ و عرصه را بر صادرکنندگان کشورمان تنگ کرده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان در پایان اظهار امیدواری کرد که هرچه سریعتر دستگاه‌های مسوول به موضوع ورود کرده مشکل پیش آمده در مرز دو کشور را حل کنند، اظهارداشت: در شرایطی که تحریم‌های خصمانه تجارت خارجی کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است، نباید فرصت تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا بالاخص ارمنستان را به این سادگی از دست بدهیم.

کد خبر: ۴۵٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha