۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
تحلیل تکنیکال و بنیادی خگستر؛ بنیادی خوب با اهداف قیمتی عالی
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی خگستر؛ بنیادی خوب با اهداف قیمتی عالی

بررسی صورت مالی، وضعیت تولید و معاملات آن در بورس نشان می‌دهد که نماد خگستر دارای بنیاد خوب است.

بازار؛ گروه بورس؛ شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو(سهامی عام) در اواخر سال ۷۶ با نام قطعه سازان دانش افزاء ثبت شد که در سال ۸۳به نام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو تغییر کرد. طی مصوبه مجمع عمومی فوق العاده در دی ماه سال ۸۴ این شرکت به «سهامی عام» تبدیل و در سال ۸۵  با نماد «خگستر» در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت.

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو به عنوان نهاد مالی و یکی از بزرگترین هلدینگ‌های کشور با هدف سرمایه‌گذاری در شرکت­های تولیدی، تجاری و پولی در خدمت زنجیره تأمین گروه صنعتی ایران خودرو فعالیت می‌کند.

این شرکت دارای ۱۳ شرکت تابعه و ۶ شرکت وابسته است، بازارهای اصلی شرکت‌های تحت پوشش تامین خطوط تولید  OEM گروه صنعتی ایران خودرو می‌باشد. این شرکت در بخش تولید قطعه در زمینه تولید موتور، گیربکس، اسکل(محور)، تزئینات داخلی و خارجی بیشترین فعالیت را دارد و در بخش مالی و اقتصادی بیشتر در زمینه بانک، خدمات بیمه‌ای فعالیت قابل توجه داشته است.

کارخانه ایران خودرو، ۴۵.۶درصد عمده‌ترین سهامدار این شرکت است و بعد از آن گروه مالی پارسیان با ۵.۲۵درصد سهم و شرکت سرمایه گذاری سمند با ۳.۴۴درصد در رده‌های بعدی سهامداران عمده این شرکت قرار گرفته‌اند.

سرمایه این شرکت در سال ۷۹ برابر با ۱۴۰.۰۰۰ هزار میلیون ریال که طی ۴ مرحله به ۳۹.۶۰۵.۱۳۷ میلیون ریال در سال ۸۹ رسید. بیشترین سرمایه آن از محل تجدید ارزیابی با ۱۵۵۰درصد بوده است.

مهمترین پروژه های تحت پوشش این شرکت، تولید گیربکس ۳۰۱، گیربکس شش دنده دستی، راه اندازی خط مونتاژ at است. بر اساس گزارش تفسیری منتهی به ۳ماهه اول سال ۹۹ این شرکت درصد پوشش نیاز ایران خودرو به  محصولات کارخانجات زیر مجموعه این شرکت در مجموع ۱۵درصد کاهش داشته است.

ترازنامه
مجموع دارایی‌های جاری شرکت برای ۱۲ ماه منتهی به سال ۹۸ برابر با ۲.۴۸۹.۲۹۶ میلیون ریال بوده که بیشتر آن برگرفته از دریافتی تجاری بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۰درصد رشد داشته است. در کنار آن مجموع دارایی‌های غیر جاری این شرکت برای سال مالی منتهی به ۱۲ اسفند سال ۹۸ برابر با ۶۳.۲۴۷.۳۵۳ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۸۰۰درصد رشد داشته است که این رشد حاصل از تجدید ارزیابی شرکت در سال ۹۸ می‌باشد.  مجموع دارایی‌های این شرکت اعم از جاری و غیر جاری برای سال ۹۸ برابر با ۶۵.۷۳۶.۶۴۹ میلیون ریال بوده که نسبت به مشابه سال ۹۷ حدود ۶۶۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

جمع بدهی‌های جاری این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۱۹.۶۱۱.۶۲۱ میلیون ریال بوده که بیشتر آن ناشی از حاصل پرداختی‌های غیر تجاری بوده که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۲هزار ۹۸۰ درصد رشد داشته است. در کنار آن جمع بدهی‌های غیر جاری این شرکت ۳۲.۰۱۷ میلیون ریال برای سال ۹۸ بوده که نسبت به سال ۹۷، ۴۸درصد رشد را نشان داده است. نکته مثبتی که در بدهی‌های غیر جاری وجود دارد این است که بدهی‌های غیر جاری این شرکت تنها حاصل از ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان است و هیچ گونه تسهیلات بلند مدت ندارد. جمع حقوق صاحبان سهام ۵۱۵ درصد رشد داشته است که این موضوع را می‌توان به سود حاصل از تجدید ارزیابی شرکت ارتباط داد.

صورت سود و زیان شرکت

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید درآمدعملیاتی شرکت برای سال مالی ۹۸ برابر با ۷۹۱.۲۹۳ میلیون ریال بوده که نسبت به مشابه سال ۹۷، ۳۳۴ درصد رشد داشته است. هزینه‌های عملیاتی این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۹۶.۳۸۴ میلیون ریال است که اگر هزینه‌های مالی و مالیات را از درآمدهای عملیاتی کم کنیم سود خالص شرکت ۷۰۳.۰۷۳ میلیون ریال برای سال ۹۸ به دست می‌اید که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۲۰ درصد رشد داشته است.

 اما این اعداد برای ۳ ماهه سال ۹۹ کمی متفاوت هستند. چرا که درامد سود سهام برای این دوره سه ماه ۳.۴۹۱ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال ۹۸، ۳۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. اما سود حاصل از سرمایه‌گذاری این شرکت بیش از ۹۰۰۰ددرصد رشد داشته است. در کل جمع درآمدهای عملیاتی این شرکت در دوره مالی سه ماه ابتدای سال ۹۹ بیش از ۷هزار درصد سود را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه هزینه‌های عملیاتی شرکت در گزارش سه ماهه روند کاهش را نشان می‌دهد سود خالص آن در این دوره نسبت به مشابه دوره قبلی ۵۴.۵۷۹ درصد رشد داشته است.

همچنین سود هر پایه سهم برای سه ماهه سال ۹۹ برابر با ۵۴ریال بوده که این رقم برای دوره مشابه سال ۹۸ به ۲ریال رسیده بود. این رشد اعداد برای سه ماه سال ۹۹ حاصل از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بوده است.

نسبت های مالی
برای بررسی توان شرکت در تولید و همچنین در پرداخت بدهی‌ها بررسی نسبت های مالی آن از اهمیت خاصی برخورد دار است. در گزارش تفسیری شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نسبت‌های مالی به شکل زیر است

نسبت جاری شرکت نشان می‌دهد که وضعیت نقدینگی شرکت مطلوب است و بیشتر مورد قبول بستانکاران (اعتباردهندگان) قرار دارد. در نتیجه توانایی شرکت را در بازپرداخت بدهی‌های جاری از محل دارایی های جاری مناسب است.

نسبت آنی آن هم مانند نسبت جاری وضعیت مطلوب‌تری دارد  این نسبت بهتر می‌تواند نقدینگی واحد تجاری را در باز پرداخت بدهی ها ارزیابی کنندنسبت بدهی این شرکت هم تفاوت چندانی با دوره مشابه سال ۹۸ نداشته است. بالا بودن این نسبت بیانگر ریسک بالای اعتباردهندگان بوده و موجب می گردد تا آنها نظر مساعدی نسبت  به تمدید اعتبار یا اعطای اعتبار جدید نداشته باشند و در نتیجه شرکت برای اخذ وام بایستی هزینه بیشتری تحمل کند.

تابلوی بورس
نماد خگستر با میانگین حجم ماه ۱۴۳ میلیون واحد، سهام شناوری ۵۲درصد، حجم مبنای ۱۵میلیون واحد، و ارزش بازار ۱۸ هزار میلیارد تومانی، سودآوری ۷۲ و نسبت درامد به سود ۴۶.۶۶ در تابلوی بورس ثبت شده است.

قیمت ارزش سهام این شرکت در اخرین روز معاملاتی برابر با ۴.۶۰۰ریال معامله شده است. ارزش سهام این شرکت در بالاترین سطح ۷ مرداد ۹۹ بود که به ۱۲.۷۰۰ریال رسید و بعد از آن روند نزولی در پیش گرفت. هماگونه که رشد سهام این شرکت به صورت شارپی بوده است، اصلاح آن هم به صورت شارپی بوده است.

با توجه به بررسی وضعیت تولید شرکت، صورت مالی و تابلوی بورس آن نشان می‌دهد که این شرکت دارای بنیاد خوب است. افرادی که بنیاد سهم برای آن‌ها ارزش ندارد پیشنهاد می‌شود نگاهی به تکنیکال سهم داشته باشند.

تحلیل تکنیکال
خگستر در تایم فریم روزانه دو روزی است که به ناحیه مثبت بازگشته و بعد از اصلاح طولانی باید انتظار سوددهی فوق العاده از این نماد داشت.

خگستر اگر بتواند همین منوال صعود را طی کند، اهداف قیمتی بالایی را خواهد داشت این نماد در میان مدت تارگت ۱۸۵۰ تومانی دارد و در بلند مدت به قیمت ۲۷۰۰ تومان می اندیشد، جالب است بدانید قیمت فعلی خگستر ۴۶۰ تومان است.

تحلیل بنیادی:پژمان مرادی

تحلیل تکنیکال: وحید بلالی

کد خبر: ۴۵٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha