۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
موتور دیزلی OM۳۵۵ با استاندارد اروپا ۵، در آستانه تولید انبوه
مدیر پروژه موتورهای دیزلی شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو خبر داد

موتور دیزلی OM۳۵۵ با استاندارد اروپا ۵، در آستانه تولید انبوه

مرادی، مدیر پروژه موتورهای دیزلی شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) گفت: شرکت ایدم، سطح آلایندگی موتور OM۳۵۵ را که در محصولات ایران خودرو دیزل استفاده می‌شود، با پشتیبانی شرکت ایپکو به سطح اروپا پنج ارتقا می‌دهد و تجاری سازی این موتور تا پایان سال میسر خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ایران خودرو، امین مرادی، مدیر پروژه موتورهای دیزلی نیمه سنگین شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، در این باره گفت: این طرح، با استفاده از سامانه سوخت رسانی چند راهه سوخت مشترک درحال اجرا بوده و تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

مرادی درباره ویژگی های این موتور گفت:  OM۳۵۵موتور دیزلی ۱۲ لیتری شش استوانه است که سامانه سوخت رسانی فعلی آن مکانیکی است. با توجه به استانداردهای آلایندگی و الزام دولت برای بهبود استاندارد آلایندگی موتورها، طرح ارتقای آن مطرح شد و این موتور به سامانه سوخت چندراهه مشترک مجهز شد. این سامانه به صورت الکترونیکی بوده و با افشانه های سلونوئیدی، دارای سامانه هوشمند کنترل موتور(ECU) است که در این حالت کنترل سوخت در شرایط بهتری انجام می شود. با استفاده از این سامانه عملکرد موتور بهبود یافته و آلاینده های خروجی موتور توسط سامانه SCR نیز کاهش خواهد یافت.

وی افزود: در این طرح، نهایی سازی نگاشت موتور و انجام آزمون های تاییدیه آلایندگی موتور با توجه به تجارب و دانش فنی شرکت ایپکو در این زمینه و استفاده از امکانات و تجهیزات مشترک آزمون شرکت‌های ایپکو و ایدم انجام می گیرد. شرکت ایپکو خدمات پشتیبانی و مشاوره صحه گذاری مکانیکی موتور OM۳۵۵ مجهز به چند راهه سوخت مشترک را برعهده دارد.

مدیر طرح موتورهای نیمه سنگین ایپکو ضمن اشاره به مراحل توسعه این موتور گفت: درحال حاضر در مرحله نگاشت موتور هستیم. در کمتر از یک ماه آینده وارد مرحله صحه گذاری موتور و خودرو شامل آزمون های وظیفه ای و دوام خواهیم شد، که با استفاده از توان مهندسی شرکت ایپکو در این زمینه و ظرفیت‌ها و امکانات انجام آزمون در شرکت‌های ایپکو و ایدم انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد:‌ بعد از انجام فعالیت‌های نهایی نگاشت، نیاز به انجام آزمون‌های تاییدیه آلایندگی و مصرف سوخت است که این موارد بر اساس استانداردهای تعریف شده و بر اساس گزارش آزمون های تاییدیه آلایندگی و مصرف سوخت موتور دیزل نیمه سنگین در داخل کشورصورت خواهد گرفت. پس از تاییدیه نهایی سطح آلایندگی در آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست، موتور برای تنظیمات نهایی بر روی خودرو نصب خواهد شد و پس از صحه گذاری موتور در اتاق آزمون و روی خودرو، محصول نهایی آماده تولید انبوه خواهد بود.

وی تاکید کرد: با انجام این طرح در داخل کشور، از خروج ارز در شرایط کنونی کشور جلوگیری شده است. همچنین با اجرای این طرح، زمینه لازم برای ارتقای دیگر موتورهای تولیدی ایدم که در محصولات ایران خودرو دیزل استفاده می شود شامل موتورهای  OM۳۶۴  و OM۴۵۷ نیز فراهم خواهد شد.  

کد خبر: ۴۵٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha