۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
سوءمدیریت مهم‌ترین دلیل مشکلات اقتصادی کشور؛ روند بازار سرمایه مثبت می شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

سوءمدیریت مهم‌ترین دلیل مشکلات اقتصادی کشور؛ روند بازار سرمایه مثبت می شود

بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عمده‌ترین دلیل مشکلات فعلی سوءمدیریت، سوءتدبیر و نگاه به بیرون است، گفت: اگر دولت با روحیه جهادی کار می‌کرد، نگاه جامع‌تری داشت و به بیرون نگاه نمی‌کرد، بخش زیادی از مشکلات قابل مدیریت بود و در اقتصاد کشور شاهد شرایط تورمی و شوک‌های ارزی نبودیم.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدرضا پورابراهیمی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری که در دانشگاه فرهنگیان کرمان با اصحاب رسانه کرمان برگزار شد با بیان اینکه در حال حاضر مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی انتظارات بیشتری از مجلس یازدهم دارند، تصریح کرد: مسائل اجتماعی سبب شده نگاه جدیدی به مجلس یازدهم شکل بگیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولتی که ماه‌های پایانی خود را طی می‌کند در طول هفت‌ونیم سال گذشته مسیری را پیموده که منجر به شکل‌گیری مشکلات اقتصادی کنونی در کشور شده است.

وی با تایید اینکه بخشی از مشکلات فعلی کشور به دلیل تحریم‌ها است، اظهار داشت: تحلیل‌گران عقیده دارند تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد و شرایط کنونی کشور حدود ۳۰ درصد است و عمده‌ترین دلیل مشکلات فعلی سوءمدیریت، سوءتدبیر و نگاه به بیرون است.

پورابراهیمی گفت: اگر دولت با روحیه جهادی کار می‌کرد، نگاه جامع‌تری داشت و به بیرون نگاه نمی‌کرد، بخش زیادی از مشکلات قابل مدیریت بود و در اقتصاد کشور شاهد شرایط تورمی و شوک‌های ارزی نبودیم.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه تحت تأثیر نگاه مدیریتی و تصمیمات اقتصادی است، تصریح کرد: نگاه دولتمردان این بوده که بخش عمده مشکلات باید از طریق مذاکره حل شود اما بعد از گذشت چند سال می‌بینیم مذاکرات به اندازه سرسوزنی تاثیر نداشتند و آمریکایی‌ها در کمال گستاخی از مذاکرات خارج شدند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نتیجه نگاه به بیرون، از دست دادن ظرفیت‌های درونی و عدم برآورده شدن انتظارات است.

حذف فرار مالیاتی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس
وی در ادامه، وضعیت نامتوازن و کسری بودجه  را از دلایل شوک ارزی بیان کرد و گفت: دولت برای کسری بودجه باید پول قرض کند و این مساله منجر به بروز مشکلات اقتصادی می‌شود.

پورابراهیمی، اولویت اصلی کمیسیون اقتصادی مجلس را اصلاح ساختار بودجه‌ای کشور دانست و اظهار داشت: حذف فرار مالیاتی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و برآورد می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به پیگیری انتقال حساب شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به استان گفت: بخشی از این شرکت‌ها حساب خود را انتقال دادند، شرکت ملی مس هنوز کامل این کار را انجام نداده و بعضی از شرکت‌ها نیز تمکین نکردند که باید مراحل قانونی آن انجام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پیگیری سهام عدالت در مجلس، تصریح کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خانواده کمیته امداد و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند در حالی که دولت سهام دارد و باید این سهام را به افراد واجد شرایط واگذار کند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اشتغال در استان یادآور شد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان در حوزه صنایع و معادن ایجاد شده و  کرمان در حال حاضر قطب فولاد کشور است و امیدواریم این مسیر برای توسعه و اشتغال جوانان ادامه داشته باشد.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد اشتغال، گفت: پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌ها بزرگ، سبب می‌شود کار با نگاه علمی و تخصصی پیش برود و اشتغال جدید با توسعه فعالیت‌ها شکل بگیرد.

کمبود آب، بزرگ‌ترین محدودیت توسعۀ استان کرمان
وی در ادامه با اشاره به معدنی بودن استان کرمان گفت: به‌عنوان نماینده مردم کرمان و راور در مجلس از وزیر جدید صنعت و معدن درخواست کردم که استان کرمان اولین مقصد سفرش باشد تا مشکلات استان در این زمینه را بررسی کند.

پورابراهیمی با اشاره به ذخایر بزرگ سنگ آهن در استان کرمان، تصریح کرد: متاسفانه قیمت سنگ‌آهن که از کرمان خریداری می‌شود معادل یک‌دوم قیمت صادراتی سنگ‌آهن است و قیمت‌گذاری مواد معدنی کرمان باید اصلاح شود.

وی با بیان این‌که قیمت محصولات فولادی ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر از فوب خلیج فارس است، تاکید کرد: طرح‌های توسعه ظرفیت‌های معدنی می‌تواند هزاران شغل ایجاد کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، خواستار تنظیم بازار و مدیریت قیمت کالاهای اساسی مردم از سوی وزیر جدید صنعت و معدن شد و گفت: تحول در ساختار اکتشاف، بهره‌برداری و استخراج معادن خواسته دیگر ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت است و اینکه استان کرمان تبدیل به قطب صنعتی و معدنی کشور شود زیرا این ظرفیت در استان وجود دارد.

وی بزرگ‌ترین محدودیت استان کرمان در توسعه را کمبود آب بیان کرد و افزود: خوشبختانه بعد از سال‌ها پیگیری و تلاش در استان، انتقال آب خلیج فارس به کرمان عملیاتی شد و به‌زودی خط انتقال آن به مس سرچشمه خواهد رسید.

پورابراهیمی اظهار داشت: در آینده نزدیک کلنگ‌زنی خط دوم انتقال آب به استان کرمان با حضور وزیر صمت انجام خواهد شد.

وی توضیح داد: بخشی از انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان برای آب شرب است که در فازهای بعدی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

روند بازار سرمایه مثبت خواهد بود
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره بورس اظهار داشت: بازار سرمایه یک بازار ریسکی است و بدون اینکه اطلاعات کامل به مردم داده شود شاهد بودیم مردم فوج فوج به سوی بورس آمدند و انتظار می‌رفت اطلاع‌رسانی اولیه به مردم انجام شود.

وی تصریح کرد: به علت عدم نظارت دولت بر بازار سرمایه بعضی از سهام‌ها افزایش زیادی پیدا کرد و امروز باید اقداماتی انجام دهیم که از ضرر و زیان مردم جلوگیری شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه به طور متوسط ۲۰ درصد ظرفیت تولید شرکت‌های بورسی نسبت به ماه گذشته و ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش ظرفیت تولید و فروش داشته‌اند، گفت: افزایش ظرفیت تولید یکی از عوامل اثرگذار در افزایش قیمت سهام است و با توجه به تغییر نرخ ارز پیش‌بینی می‌کنیم روند بازار سرمایه مثبت خواهد بود.

وی افزود: نوسانات جزو ذات بازار است و به مردم توصیه می‌کنیم سهام شرکت‌هایی را خریداری کنند که ارزش بازار آن بیشترین و قیمت به درآمد آن، کمترین باشد و نگاه میان مدت و بلندمدت داشته باشند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید در بازار سرمایه مبنا و اساس با رویکرد علمی و تخصصی جلو برود اما در مجموع نگرانی بابت بازار سرمایه ندرایم و تاکید ما به مردم این است کسی با قرض و وام وارد بازار سرمایه نشود.

کد خبر: ۴۵٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha