۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
گیلان پربارش‌ترین و یزد کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور
گزارش سال آبی ۹۹- ۹۸ منتشر شد

گیلان پربارش‌ترین و یزد کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور

گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد در سال آبی ۹۹- ۹۸ گیلان با ۱۲۵۶ میلی‌متر بارندگی پر بارش‌ترین و یزد با ۱۱۰ میلی‌متر بارندگی، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، بر اساس آمار دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران، سال آبی ۹۹-۹۸ در حالی به پایان رسید که امسال با متوسط میزان ۳۱۷.۷ میلی‌متر بارندگی‌ جزو پربارش‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال گذشته بوده، اما با این وجود این رقم در مقایسه با سال آبی قبل از آن با میزان بارش ۳۴۲ میلی‌متر حدود ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بیشترین میزان بارندگی تجمعی از ابتدای سال آبی تا ۳۱ شهریورماه سال‌جاری (پایان سال آبی ۹۹-۹۸) را استان گیلان با ۱۲۵۶.۶ میلی‌متر بارش به خود اختصاص داده که نسبت به سال آبی گذشته یک درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش مقایسه‌ای، استان یزد نیز با ۱۱۰.۵ میلی‌متر بارش کمترین میزان بارندگی در بین استان‌های کشور را دارد که نسبت به سال آبی گذشته ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
طبق این آمار، استان سیستان و بلوچستان با ۲۰۲.۱ میلی‌متر بارندگی بیشترین اختلاف را با ۶۲ درصد افزایش نسبت به مقدار بارش سال آبی گذشته دارد؛ این در حالی است که این استان طی سال آبی (۹۸-۹۷) با ۱۲۵ میلی‌متر بارندگی جزو استان‌های کم بارش‌ کشور بود.

این گزارش می‌افزاید، بیشترین میزان کاهش بارش نسبت به سال گذشته در بین استان‌های کشور به ایلام با ۵۱۲.۳ میلی‌متر بارندگی اختصاص دارد که بیانگر کاهش ۴۳ درصدی بارندگی در این استان است.

مقایسه درصد اختلاف سال آبی جاری با متوسط درازمدت بین استان‌های کشور نشان‌ می‌دهد چهارمحال و بختیاری با هفت درصد، اردبیل پنج درصد و خوزستان با سه درصد نسبت به متوسط بلندمدت (۵۱ ساله)، بیشترین میزان کاهش در بارش‌ها را داشته‌اند.

همچنین در همین بازه زمانی، بیشترین میزان افزایش بارش‌ها را استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان هرکدام با ۹۳ درصد، هرمزگان با ۱۱۴ درصد نسبت به متوسط بلندمدت (۵۱ ساله)، به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر: ۴۵٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha