۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
قانون ورود موقت میوه به کشور، موضوع جدیدی نیست
مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی:

قانون ورود موقت میوه به کشور، موضوع جدیدی نیست

فریادرس، مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قانون ورود موقت میوه به کشور، موضوع جدیدی نیست و این قانون سالهاست که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، در حال اجراست.

به گزارش بازار، ولی الله فریادرس با اشاره به این که موضوع ورود موقت ذیل ماده ۵۱ قانون امور گمرکی دیده شده افزود: این موضوع هیچ گاه ممنوع نبوده که وزارت جهاد آن را آزاد کند به این شکل که در واردات یک ورود مقطعی کالا به کشور وجود دارد که کالا وارد و در سرزمین اصلی مصرف می‌شود، اما در ورود موقت، کالا برای صادرات به کشور وارد می‌شود و به هیچ وجه به بازار داخلی نشت نمی‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس، کالای وارد شده با پردازش یا بدون پردازش، به کشور مقصد صادر می‌شود به عنوان مثال در حال حاضر در بهترین حالت ظرفیت مصرف آرد در کشور ۱۴ میلیون تن است در حالی که ظرفیت کارخانجات آردسازی به ۲۰ میلیون تن می‌رسد بنابراین برای استفاده از این ظرفیت گندم از کشورهای خارجی وارد کشور می‌شود و بدون این که به بازار داخلی نشت کند تبدیل به آرد شده و به کشورهایی که آرد نیاز دارند صادر می‌شود تا به این ترتیب هم ایجاد اشتغال شود و هم ارزآوری.

مدیرکل دفتر مقررات وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: برای واردات موقت، فرآیندی دیده شده که محصولی که وارد کشور می‌شود به هیچ وجه به بازار داخل نشت نکند به این ترتیب که در دفتر صادرات گمرک به عنوان مسئول اجرای قانون شرایطی به وجود آمده که متقاضی ورود محصول باید مراجعه کند و مدارکی در جهت این که به عنوان تولید کننده فعالیت می‌کند را ارائه کند و پس از این که مسجل شد محصول برای واحد تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد تضامین لازم از فرد برای نشت نکردن کالای وارداتی به بازار گرفته می‌شود و به فرد براساس قانون، زمان مشخصی داده می‌شود که کالا را وارد، تبدیل و صادر کند.

فریادرس گفت: بنابراین قرار نیست محصولی مانند میوه و خشکبار وارد کشور شده و راهی بازار داخلی شود که این قانون سال هاست وجود دارد و موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: تاکنون هیچ تقاضایی حتی برای واردات موقت میوه از سوی تولیدکنندگان داده نشده و فرآیندی سفت و سخت برای ورود موقت دیده شده که تنها برای استفاده از مزایای ایجاد اشتغال و ارزآوری فرآوری مواد خام دیگر کشورهاست.

مدیرکل دفتر مقررات وزارت جهاد کشاورزی گفت: در شرایطی که حتی کشور مشکل ارزی نداشت ورود میوه به جز چهار مورد خاص به بازار ممنوع بوده و این موضوع به صورت سفت و سخت دنبال شده است بماند در حال حاضر که مشکلات ارزی نیز وجود دارد که قطعا این قانون به شکل جدی تری دنبال می‌شود.

فریادرس با اشاره به این که همچنان براساس قانون تنها واردات چهار میوه موز، نارگیل، آناناس و انبه به کشور آزاد است اادامه داد: در شرایط فعلی به هیچ عنوان به دنبال واردات میوه دیگری نیستیم.

وی گفت: صحبت‌های انجام شده از سوی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی که اطلاعات کامل در این مورد ندارند باعث برداشت‌های اشتباهی در خصوص آزادشدن واردات میوه به کشور شده که به هیچ عنوان با واقعیت همخوانی ندارد.

مدیرکل دفتر مقررات وزارت جهاد کشاورزی افزود: حتی افغانستان که به شدت متقاضی صادرات میوه و خشکبار به کشورماست را نیز تابع همین مقررات گرفته ایم و به صورت سفت و سخت از واردات میوه و تره بار از این کشور ممانعت به عمل آمده و به آن‌ها اعلام شده که تنها در صورت واردات موقت می‌توانیم از محصولاتشان استفاده کنیم.

کد خبر: ۴۵٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha