۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
دلالان مافیایی، قیمت‌ خودرو را در بازار تعیین می‌کنند/ خریداران زیر چرخ سوداگران سودجو
گزارش میدانی بازار از فروش خودرو

دلالان مافیایی، قیمت‌ خودرو را در بازار تعیین می‌کنند/ خریداران زیر چرخ سوداگران سودجو

ناآگاهی مشتریان بازار خودرو با ممنوعیت درج قیمت خودرو در فضای مجازی منجر به این شده که سود دلالان خودرو هفته‌ای حداقل ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد!

بازار؛ گروه خودرو: خرید و فروش خودرو این روزها بحث اصلی و داغ‌ترین دغدغه مردم محسوب می‌شود. اخبار، نقدها و نقل‌ها همگی اتفاق نظر برای رکود در این بازار دارد. رکودی که زمان مراجعه به مهم‌ترین بازار خرید و فروش خودرو در ایران یعنی، مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر که رنگ و بوی جاده مخصوصی دارد، اثری از آن دیده نمی‌شود. مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر حکایت از جولان قیمت در قلمرو خودروسازان می‌دهد. برای بررسی اوضاع معاملات و انتخاب خودرو به این بازار سری زدیم که در ادامه آن را از نظر خواهیم گذراند:

جریمه یا ورودی؛ درآمد بالا شهرداری
در بدو ورود به مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر اگر برای فروش خودرو رفته باشید، باید ۶۰ هزارتومان ورودی و اگر برای خرید با خودرو خود رفته باشید، باید ۱۰ هزارتومان هزینه پارکینگ پرداخت و با دریافت قبض امکان ورود پیدا کنید. این درحالی است که برخی از مشتریان گله داشتند که به رغم پرداخت هزینه گزاف، جای پارک و ارائه خدمات مرکز مذکور ضعیف است. با این حال آنچه که بیش از همه انظار را به خود جلب می‌کرد، تعدد خودروها و مشتریان بود. مشتریانی که اغلب فروشنده و کمتر خریدار بودند.

کارشناسی، عامل تعیین قیمت خودرو
یکی از مزایایی این مرکز خرید و فروش خودرو، وجود بخش‌های کارشناسی و اصالت خودرو است. اگر برای خرید به این بازار مراجعه کنید، اولین نکته‌ای که زمان بازدید خودرو توجه شما را جلب خواهد کرد، برگه کارشناسی است. در این برگه سلامت فنی و بدنه خودرو، اصالت و تعیین قیمت تثبت شده است. مشتریان واقعی از وجود این برگه‌ها رضایت‌مندی داشته، زیرا معتقد هستند که علاوه بر تعیین قیمت شفاف، از کلاهبرداری و فروش خودرو تصادفی به نام بی رنگ پیشگیری می‌کند.

برای بررسی شیوه عملکرد ارزیابی خودرو به محل کارشناسی مراجعه کردیم، بیشتر کارشناسان این مرکز در گام نخست بدنه را از نظر رنگ داشتن و تصادف، کیفیت لاستیک، شماره شاسی، کیفیت چراغ‌ها و سالم بودن رینگ و... بازدید می‌کنند. در گام دوم سلامت موتور و گیربکس درکنار صحت فنی آن را مورد ارزیابی قرار داده و در انتها نیز در برگه چک لیست فنی آن را شرح می‌دهند.

کارشناسان این مرکز معتقد هستند در ماه‌های اخیر حجم معاملات خودروهای تصادفی که به نام بی رنگ معامله می‌شوند، افزایش یافته است، ‌با این حال کارشناسی مانع از سوداگری افراد سودجو است. هرچند که در حاشیه این مرکز ابزارهای تشخیص رنگ مغناطیسی خرید و فروش می‌شود، اما داشتن این ابزار تنها عامل شناسایی خودرو تصادفی نبوده و بلکه تجربه و تخصص نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

تعیین قیمت خودرو در دست سودگران
زمان گشت و گذار در بازار خودرو چیتگر، جمع‌های چند نفره از مالکان خودروها را می‌بنیید که اغلب در خصوص قیمت‌ها بحث می‌کنند. اگر به بحث‌های آن‌ها توجه کنید، متوجه خواهید شد که عامل تعیین قیمت خودرو در بازار همچنان دلالان هستند. دلالانی که به صورت گروهی محصولات دپو کرده خود را با قیمت‌های هماهنگ عرضه بازار می‌کنند.

این سودجویان قیمت‌گذاری خودرو را براساس زمان‌بندی تعیین کرده و مرتب آن را دستخوش نوسان می‌کنند. به گفته برخی از آن‌ها حداقل هفته‌ای ۳۰ میلیون تومان سود از فروش خودرو با قیمت‌های غیر واقعی نصیب شان می‌شود. این درحالی است که مشتریان با ناآگاهی در خصوص قیمت‌ها به بازار مراجعه کرده و با هر قیمتی که فروشنده اعلام کند، ناچار به خرید خودرو است. به بیانی دیگر دلیل آشفته بازار خودرو ناشی از عدم درج قیمت در فضای مجازی است.

اگر در فضای مجازی قیمت خودروها درج شود، تعیین شاخص نرخ ایجاد شده و در  بازار آزاد قیمت‌ها این مقدار افزایش نخواهد یافت. در جمع دلالان، صحبت از مشکل معاینه فنی برای فروش خودرو به گوش می‌رسید، برخی از آن‌ها می‌گفتند در خصوص اخذ معاینه فنی، می‌توان خودرو را با قیمت بیشتر از ۱۰ میلیون تومان معامله کرد. البته آن‌ها از حضور دلالان شهرستانی که هماهنگ با خودشان فعالیت نمی‌کردند و خودروهای با پلاک تهران را به فروش می‌رساندند چندان رضایت نداشتند اما باز هم سود چرب حاصل فروش خودرو برایشان رضایت بخش بود.

چه خودروهای بیشتر مشتری دارد؟
در گذشته نه چندان دور، کیفیت و خدمات پس از فروش از ارکان اصلی انتخاب و خرید خودرو به شمار می‌آمد. اما در شرایط فعلی، مشتریان در بازار تمایل به خرید خودروهای دارد که مجهز به موتور ملی هستند. پس از آن عمدتا به دنبال خرید خودروهای کارکرده حتی از رده خارج و کلاسیک هستند.

زمانی که دلیل را از مشتریان جویا می‌شدیم، در پاسخ ایمنی و کیفیت را دریافت می‌کردیم. هرچند که هم مقام خرید و فروش خودروهای داخلی، خودروهای چینی بود. اما خودروهای صفر کیلومتر را بیشتر سودجویان بین خود معامله می‌کردند. شاید کمتر مشتری توان خرید خودروهای صفر را داشته باشد. مشکل اصلی دلالان در این مرکز خرید کارشناسی خودرو است.

آن‌ها معتقد هستند، اگر بتوان این کارشناسی را حذف کرد، می‌توان با قیمت بالاتر خودرو را فروخت. برخی از آن‌ها معتقد بودند که زمانی که خودروی مدل ۸۵ را می‌توان با قیمت ۸۷ فروخت، پس عجله در فروش نباید داشت. بلکه باید خودرو را دپو و نگهداری کرد. این مساله عامل اصلی عدم تعادل عرضه و تقاضا است.

فروش خودروهایی که به دادسرا منتهی می‌شود
باتوجه به اینکه روز شلوغ و داغ خرید و فروش خودرو در چیتگر، جمعه است. دفاتر اسناد رسمی این مرکز تعطیل بودند و خدماتی به مراجعه کنندگان نمی‌دادند. ازسوی قولنامه‌ها به صورت دستی تنظیم و بین افراد مبادله می‌شد. هنگام عبور از کنار جمع فروشندگان، سخن از مشکلات قانونی خرید و فروش به گوش می‌رسید.

یکی از آن‌ها توضیح داد که مالکی چندی پیش خودروی خود را با قیمت ۴۲۰ میلیون به مشتری فروخته است. اما هنگام مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی برای انتقال سند، درخواست دریافت ۵۳۰ میلیون تومان می‌کند. این مساله منجر به عدم معامله و شکایت خریدار شده است. در روزهای اخیر به ویژه با افزایش قیمت برخی از محصولات داخلی این موضوع در بازار ببیشتر شده است. زیرا قیمت خودرو در بازار لحظه‌ای افزایش یا کاهش دارد.

زمان مناسب خرید خودرو
باتوجه به تب و تاب خرید و فروش خودرو در بازار و گره زدن بازار خرید و فروش خودرو زمانی رونق سابق را پیدا می‌کند که نخست واردات آزاد شود. دوم، قدرت خرید مردم افزایش یابد یا به حالت گذشته بازگردد. زیرا اگر در شرایط فعلی واردات نیز آزاد شود، باتوجه به نوسان نرخ ارز و شرایط گمرکی، خرید و فروش را در بازار را به دلیل کاهش مشتری با چالش مواجه خواهد کرد.

سوم، نرخ ارز و شرایط گمرکی باید کاهش و اصلاح شود. زمانی عرضه و تقاضا در صنعت و بازار خودرو ما متعادل خواهد شد که صنعت خودروی ما به معنای واقعی خصوصی‌سازی شود. به عبارتی دیگر امکان رقابت و انتخاب برای مصرف کننده ایجاد شود، اگر قدرت مشتری برا خرید به نقطه‌ای رسید که بدون گمرکی و افزایش تعرفه بتواند از هربرندی محصولی انتخاب کند. در این شرایط می‌توان بیان کرد که بازار خودرو و صنعت آن در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.

کد خبر: ۴۵٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha