۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
رنج‌های پنهان مازندران در زیر برگ‌های سبز؛ از بیکاری تا «ب رَنج»
بازار گزارش می‌دهد؛

رنج‌های پنهان مازندران در زیر برگ‌های سبز؛ از بیکاری تا «ب رَنج»

ساری- مازندران استانی که آوای دهل سرسبزی آن از دور خوش است و محرومیت زیربرگ‌های بهاری و همیشه سبزش موج می‌زند و مصائب آن قدمت طولانی دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: تعطیلی بخش توجهی از صنایع، ویلاسازی مزارع، بالابودن هزینه های تولید، سهم بری ناچیز از بودجه های ملی و گردشگری بی حساب و کتاب و بی برنامه بخشی از رنجنامه و مصائب سبزترین استان کشور در کرانه دریای خزر است.

استانی که ۴۲ درصد برنج کشور و نیمی از مرکبات را تامین می کند، در تولید ۱۹ محصول رتبه برتر کشور را دارد و سالانه بیش از ۵۰ میلیون مسافر به آن وارد می شود اما در سبد بودجه، اعتباراتش منطقه ای و محلی است.

رویای تعبیرنشده منطقه آزاد
علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار منطقه آزاد را رویایی محقق نشده مازندران بیان کرد و گفت: مازندران تنها استان ساحلی کشور بوده که از داشتن چنین منطقه ای محروم است و با شکل گیری آن می تواند روند توسعه صادرات در استان تحقق بخشیده شود.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به حوزه کشاورزی و شالیکاری، حال کشاورزان و برنجکاران را خوب ندانست و گفت: افزایش سرسام آور هزینه های تولید از یکسو و پایین بودن قیمت ها سبب شده تا کشت و کار کشاورزی برای زارعات صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه مازندران از نوعی بی عدالتی توزیع بودجه رنج می برد خواستار نگاه ملی به این استان کشور شد.

در حوزه مرکزی استان و در شهرستان های قائمشهر تا سوادکوه نیز حال و روز این مناطق چند ان خوب و مطلوب نیست و به گفته کمال علیپور نماینده مردم این مناطق در مجلس، سهم مازندران از بودجه کشور متناسب با ظرفیت ها و مسائل ان نیست.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مازندران خدمات ملی می دهد اما بودجه آن محدود و استانی است، تصریح کرد باید به روند افزایش بودجه استان در سطح ملی توجه اساسی شود.

وی کم توجهی به حوزه سدسازی در گذشته را از جمله چالش ها ذکر کرد و گفت: این مسائل سبب هدررفت بخش زیادی از منابع آبی استان شده و این امر کمبود کم آبی در حوزه کشاورزی را دامن زده است.

نرخ ۱۸ درصدی بیکاری
بیکاری ۱۸ درصد شرق مازندران در حالی است که سومین بندر بزرگ کشور و بندر نسل سوم کشور در این منطقه فعالیت دارد و غلامرضا شریعتی نماینده مردم شرق مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار، وضعیت بیکاری در این منطقه رانگران کننده خواند و گفت: طرح تنفس جنگل و تعطیلی بسیاری از طرح ها، بر بیکاری روزافزون جوانان منطقه دامن زده است.

وی خواستار تسریع در اجرای طرح هایی نظیر پتروشیمی برای رونق بخشی به اشتغال و اقتصاد منطقه شد و گفت:همچنین بهره بردرای مناسبی از ساحل استان صورت نگرفته است.

بیش از پنج هزار پروژه نیمه کاره در مازندران وجود دارد که بخشی از انان قدمت طولانی و تاریخی دارد و طولانی شدن روند ساخت بسیاری از طرح ها را از حیض انتفاع خارج کرده است

بیش از پنج هزار پروژه نیمه کاره در مازندران وجود دارد که بخشی از انان قدمت طولانی و تاریخی دارد و طولانی شدن روند ساخت بسیاری از طرح ها را از حیض انتفاع خارج کرده است. منصورعلی زارعی نماینده مرکز مازندران در مجلس با اشاره به اینکه میانگین پروژه های عمرانی در استان بین ۱۸ تا ۲۲ سال زمان می برد، این مسئله را چالش و دغدغه برشمرد و خواستار رفع این مشکل شد.

وی که در کمیسیون کشاورزی مجلس عضویت دارد با اشاره به قطب کشاورزی بودن استان، ناچیزبودن مکانیزاسیون را از جمله مصائب فراروی استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر نیمی از اراضی شالیزاری استان مورد استفاده قرار می گیرد و ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری مزارع استان را تهدید می کند.

وی کاهش نرخ اشتغال درحوزه کشاورزی، افزایش قیمت نهاده های دامی و کشاورزی را از دیگر چالش های فراروی استان مازندران بیان کرد.

پسماند، تعطیلی صنایع و کارخانه ها، کمبود آب شرب، گردشگری بی برنامه از دیگر چالش های استان مازندران است و این مشکلات روی میز تمامی دولت ها قرار داشته است.محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که به مازندران سفر کرده بود در جلسه مجمع نمایندگان مازندارن با اشاره به مشکلات فراوان این استان با تاکید براینکه باید گردشگری مازندران را به فرصت تبدیل کرد، گفت: نگرانی‌های مردم استان را باید به رونق اقتصادی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای مازندران تصریح کرد: این ظرفیت ها در حالی است که مشکلات مردم را نباید نادیده گرفت و باید بررسی و واکاوی شود که مشکل کار کجاست و چرا مازندران پیشرفت لازم را نداشته است.

قالیباف با بیان اینکه مردم اساس و محور کار هستند و این محوریت وباور به مردم را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم، بر لزوم قانونگذاری درست و رفع موانع با تصویب قوانین جامع از سوی مجلس تاکید کرد و گفت: باید ریل گذاری هدفمندی را پایه‌گذاری کنیم.

وی گردشگری و کشاورزی را جزو مزیت های خوب و بالای مازندران برشمرد و گفت: مسائل فراروی استان باید آسیب شناسی شود و اینکه چرا گردشگری به جای فرصت به هزینه و تهدید در استان تبدیل شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به ظرفیت‌های بالای منابع آبی مازندران اشاره کرد و وجود چالش‌های آبی در استان را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: حضور بالای مسافران و گردشگران در مازندران امری طبیعی است اما باید گردشگران هزینه حضور در مازندران را برای تامین هزینه‌های زیرساخت‌ها، جمع آوری زباله و ارائه خدمات بپردازند.

کد خبر: ۴۵٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha