۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
رشد نقدینگی در شهریور ماه کاهشی شد/ ادامه افزایش پایه پولی کشور

رشد نقدینگی در شهریور ماه کاهشی شد/ ادامه افزایش پایه پولی کشور

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که رشد ماهانه و نقطه به نقطه نقدینگی در شهریور ماه سال جاری کاسته شده و احتمالا این روند در ماه های آتی نیز تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از بانک مسکن، آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که میزان نقدینگی در پایان نیم سال نخست سال جاری به رقم ۲۸۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مرداد ماه رشد ۱.۵ درصدی را ثبت کرده است. نکته قابل توجه این است که رشد ماهانه نقدینگی در مرداد ماه نسبت به تیرماه حدود ۵.۹ درصد بوده است که رکوردی در رشد ماهانه نقدینگی به حساب می آید. این موضوع نشان می دهد که رشد نقدینگی در آخرین ماه کاهش یافته است. بنابراین شرایطی به وجود آمده که از رشد نقدینگی جلوگیری شود.

از سوی دیگر، آمارها نشان می دهد که رشد نقطه به نقطه نقدینگی نیز روند کاهشی را ثبت کرده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی رشد نقطه به نقطه نقدینگی در شهریور ماه به رقم ۳۴.۳ درصد رسیده است. این رقم در مرداد ماه سال ۳۵.۵ درصد ثبت شده بود. در این خصوص رییس کل بانک مرکزی تاکید کرده که رشد نقدینگی در ماه های آتی روند نزولی را ثبت خواهد کرد. رئیس شورای پول و اعتبار اعلام کرده با توجه به تعدیل اصلاح انجام شده در نرخ سپرده قانونی که به خاطر مساعدت به بانک‌ها در پرداخت وام‌های کرونا انجام شده بود و همچنین اقدامات احتیاطی که به‌زودی دنبال خواهد شد، در ادامه سال شاهد تعدیل نرخ رشد نقدینگی خواهیم بود. علاوه بر این برنامه این بانک برای کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها را از دیگر اقدامات بانک‌مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی اعلام و تصریح کرد: مدیریت نرخ سود به‌عنوان ابزار اصلی کنترل تورم دنبال خواهد شد. رییس کل بانک مرکزی، بر این موضوع تاکید کرده است و احتمالا بانک مرکزی در روزهای آینده بیشتر از انتظارات برای کنترل تورم بهره خواهد برد.

بانک مرکزی در کنار آمار نقدینگی، آمارهای مربوط به پایه پولی را نیز منتشر کرد. بررسی ها نشان می دهد که در ۶ ماه نخست سال جاری رشد پایه پولی به میزان ۵.۴ درصد بوده است. به این ترتیب پایه پولی کشور در پایان شهریور ماه به رقم ۳۷۱ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مرداد ماه رشد ۲.۴ درصدی را ثبت کرده بود.

در سه ماه نخست سال جاری میزان پایه پولی رشد قابل توجهی را ثبت کرده است که دلیل اصلی آن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بود، البته این موضوع را سیاستگذاران هشدار داده بودند. استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بدون این که منابع ارزی آن در دسترس باشد، باعث رشد ذخایر خارجی و پایه پولی می شود.

بانک‌مرکزی در توضیح کاهش رشد ماهانه پایه پولی در مرداد ماه به تامین کسری بودجه دولت از محل انتشار اوراق مالی و فروش اموال و سهام دولت اشاره کرده که زمینه‌ساز افزایش سپرده‌های دولت نزد بانک‌مرکزی بوده است. بنابراین دلیل رشد ماهانه پایه پولی در شهریور ماه به نسبت مرداد ماه کاهش سپرده‌های دولت نزد بانک‌مرکزی است.

کد خبر: ۴۵٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha