۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
حذف شدگان از لیست یارانه هم کارت الکترونیکی کالا می گیرند!
خیز مجلس برای دستیابی افراد کم درآمد به سبد مصرفی کالا؛

حذف شدگان از لیست یارانه هم کارت الکترونیکی کالا می گیرند!

سبزی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که نام خیلی از افراد کم درآمد در لیست یارانه بگیران وجود ندارد و یا عده ای بدون بررسی دقیق از وضعیت مالیشان یارانه آنها قطع شده است، مجلس برای دستیابی آنها به حقوقشان برنامه دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: حذف چند میلیون از لیست یارانه بگیران در طول سالهای گذشته، در کنار عدم ثبت برخی از خانوارهای ضعیف و کم درآمد برای دریافت یارانه، این روزها داد آنها را درآورده که چرا بدون بررسی میزان درآمد، نوع شغل و دارایی که دارند یارانه اشان حذف شده است. از طرفی چرا طی این مدت که جامعه با رشد سرسام اور قیمت ها در بازار مواجه و قدرت خرید مردم کاهش یافته است هیچ وقت راستی آزمایی نشده اند. اکنون که ارایه یارانه معیشتی و کارت الکترونیکی کالا به افرادی که در لیست یارانه بگیران قرار دارند تعلق می گیرد. بنابراین حقوق خیلی از کم درآمدها که عمدا و یا سهوا از این لیست خارج شده اند تضییع شده که البته مجلس یازدهم بدنبال دستیابی آنها برای دریافت کارت الکترونیکی کالا و یا واریز یارانه معیشتی است.

سفره کم درآمدها روز به روز کوچک تر می شود
محمد سبزی عضو کمبسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره رشد روز افزون قیمت ها در بازار و کاهش قدرت خرید مردم گفت: تامین هزینه های زندگی این روزها برای مردم بسیار سخت شده آنگونه که قشر کم درآمد و ضعیف جامعه تحت فشار قرار دارند و روز به روز سفره آنها کوچک و کوچک تر می شود.
وی با بیان اینکه خیلی از افراد جامعه تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند و یارانه ای هم دریافت نمی کنند، اما اکنون در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار دارند که خواهان یارانه معیشتی و کارت الکترونیکی کالا شده اند، افزود: رشد قیمت ها در بازار و کاهش ارزش پول ملی باعث شد تا دهک های میان درآمدی به جرگه دهک های پایین درآمدی بپیوندند و دهک های پایین درآمدی نیز به زیر خط فقر فرو روند در چنین شرایطی است؛ مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم باید فکری اصولی به حال اقشار ضعبف کم درآمد جامعه کند.

مجلس پیگیر احقاق حقوق ضعفا
این نماینده مجلس تصریح کرد: پیگری مجلس برای دستیابی سری افراد نیازمندی که یارانه آنها قطع شده و یا نام آنها در لیست یارانه بگیران قرار ندارد ادامه دارد البته این موضوع در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. علاوه بر این بحث جاماندگان سهام عدالت نیز موضوعی است که مجلس سفت سخت پیگر احقاق حقوق مردم در این بخش است.  سبزی خاطرنشان کرد: اکنون حقوق بگیران و قشر متوسط جامعه از همه نیازمندتر شده اند چرا که حقوق ثابتی دارند اما ارزش آن در مقابل رشد سرسام آور قیمت ها بشدت پایین آمده است. کاهش قیمتی که برای بازنشستگانی که ۲ میلیون حقوق می گیرند فاجعه است.
عضو کمسییون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: قرار است کمیسیون های تخصصی مجلس با بررسی دقیق سری افراد جامانده از سهام عدالت و یا کسانی که مستحق دریافت کارت الکترونیکی کالا و سبد معیشتی هستند اما نام آنها در لیست قرار ندارد به دقت شناسای و تحت پوشش این طرح ها قرار گیرند.

بررسی جاماندگان سهام عدالت در مجلس 
بنا به این گزارش، نمایندگان در حالی پیگیر زنده کردن حقوق تضییع شده خیلی از ضعفا که نامشان از لیست یارانه بگیران حذف شده است که مجلس مدتهاست به دنبال ارایه سهام عدالت به جاماندگان است. طوری که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اخیرا در این باره گفته است؛ بعضی وقتها اصلاً تعجب می‌کنیم در فضای اجرایی کشور یک اتفاقاتی می‌افتد که بررسی مثلاً جامعه کوچکی از تصمیمات در حوزه اقتصادی که هیچ جامعه بزرگی در یک اشتباه تصمیم‌گیری شاهد هستیم، به‌عنوان مثال در زمانی که قرار بود سهام عدالت واگذار شود براساس ضوابط و مقررات مقرر شده بود که این سهام عدالت به شش دهک کم‌درآمدی جامعه تعلق بگیرد، اتفاقی که بعد از سالها در گزارشهای اخیر کمیسیون اقتصادی به آن دسترسی پیدا کردیم این است که  حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد واجدالشرایط که جزو شش دهک کم‌درآمد جامعه بودند  به‌دلیل فقدان اطلاعات کامل یا عدم دقت در پردازش اطلاعات یا سهوی یا به هر شکل دیگری از سهام عدالت محروم شدند و این یکی از ــ به‌عبارتی ــ مسائل عجیب کشور است که امروز به آن رسیدیم.
وی افزود، یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد فاقد سهام عدالت هستند و دومیلیون و ۱۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند، مجموع اینها که دهک‌های مختلف را حساب کردیم حول‌وحوش نزدیک به ۲۰ میلیون نفر می‌شوند به‌عبارت دیگر ۲۰ میلیون نفر واجد شرایط شش دهک کم‌درآمدی نبودند و سهام عدالت دریافت کردند و از آن طرف کسانی واجد بودند دریافت نکردند.

کد خبر: ۴۵٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha