۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
عملکرد مثبت اِمتا در احراز هویت متقاضیان طرح فروش فوق العاده خودرو

عملکرد مثبت اِمتا در احراز هویت متقاضیان طرح فروش فوق العاده خودرو

با توجه به اینکه مرحله اول و اصلی احراز هویت در فضای مجازی، شناسایی (ثبت‌نام) غیرحضوری کاربران است و در فرایند این شناسایی، اطلاعات مهم هویتی کاربران اخذ می‌گردد، لذا کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی ذیل شورای عالی فضای مجازی راه‌اندازی این سامانه را با شرط صیانت از داده‌های کاربران به تصویب رسانده است.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، سامانه اِمتا به صورت API در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد و یکی از اهداف اصلی تدوین و ابلاغ سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی لزوم صیانت از داده‌های کاربران در فضای مجازی است، بنابراین فرایند شناسایی و احراز کاربران باید در بستر این سامانه طی شود.

ابزار احراز هویت گوگل (Login With Google Account) که مورد استفاده بسیاری از پلتفرم‌ها و کاربران ایرانی است نیز به همین شیوه است.

فرایند شناسایی بیش از هشت میلیون کاربر در سامانه اِمتا
نقطه قوت شیوه احراز هویت اِمتا نسبت به شیوه پیشنهادی برخی منتقدان، فرایند ساده و کوتاه آن است، به این شکل که کاربر فقط یک مرتبه شناسایی می‌شود و در دفعات بعدی تنها با نام کاربری (شماره موبایل) و رمز عبور یکتای خود احراز می‌گردد.

در حال حاضر بیش از هشت میلیون کاربر، فرایند شناسایی آنها در سامانه اِمتا طی شده است و این کاربران تنها با وارد نمودن شماره موبایل و رمز عبور خود برای کسب‌وکارها احراز هویت می‌گردند.

کارنامه اِمتا در تجربه احراز هویت متقاضیان طرح فروش فوق‌العاده خودرو
یکی دیگر از نقاط قوت سامانه اِمتا تجربه بسیار موفق این سامانه در احراز متقاضیان طرح فروش فوق‌العاده خودرو است، به گونه‌ای که در مدت ۱۰ روز بیش از هفت میلیون کاربر شناسایی و احراز هویت گردیدند و رکورد کم‌نظیر احراز هویت بیش از یک میلیون کاربر در یک روز با حجم بالای ترافیکی و استعلام همزمان از سه دستگاه مختلف و هدایت کاربران به سامانه‌های دو خودروساز ثبت گردید.

این سامانه تطابق شماره موبایل کاربران با کدملی آنها را از طریق سرویس شاهکار که یکی از ابزارهای شناسایی و احراز هویت است انجام می‌دهد و این سرویس تمامی سیم‌کارت‌های کشور اعم از دائمی و اعتباری را پوشش می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، با توجه به ساختار، ویژگی‌ها و کارکردهای سکوهای آگهی هیچ یک از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی قابلیت‌های کاربردی در این خصوص را ندارند و از طرفی صرفا کاربرانی ریزش می‌کنند که به قصد انجام اقدامات سوداگرانه و خلافکارانه در این بسترها فعالیت می‌کنند.

یکی از عللی که کاربران به سمت شبکه‌های اجتماعی خارجی هدایت می‌شوند، استعلام قیمت برخی کالاهاست که از سکوهای آگهی حذف شده است، که در این خصوص نظر کارشناسی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز عدم حذف قیمت‌هاست و درصورتی که این سکوها دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیته عالی نظارت بر کسب‌وکارهای مجازی در شهریورماه سال گذشته را که یکی از بندهای مهم آن الزام احراز هویت آگهی‌دهندگان است رعایت می‌کردند، قیمت‌های خودرو و مسکن از این سکوها حذف نمی‌گردید.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به استناد قانون تجارت الکترونیکی و وظایف محوله به موجب اساسنامه خود، به همان اندازه که مسئولیت حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی و توسعه تجارت الکترونیکی را بر عهده دارد، مسئول صیانت از حقوق مصرف‌کنندکان این حوزه نیز است، لذا در سیاستگذاری‌ها و ارائه خدمات همواره سعی نموده است تمامی جوانب امر را در نظر گیرد.

به طور مثال، این مرکز در همین زمینه در دو مرحله (آذرماه سال گذشته و مردادماه سال جاری) با نمایندگان سکوهای ‌آگهی و اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای فضای مجازی طی جلسات رسمی در خصوص اجرای احراز هویت کاربران با مدل فعلی سامانه اِمتا به توافق رسید و اصلاحات مربوطه را نیز بر روی سامانه اعمال نمود ولی سکوهای مذکور هیچ اقدام عملی نسبت به اتصال به این سامانه حتی در محیط تستی نیز ننمودند.

کد خبر: ۴۵٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha