۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
با اجرای طرح کالابرگ؛ یارانه ها حذف نمی‌شوند
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

با اجرای طرح کالابرگ؛ یارانه ها حذف نمی‌شوند

حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: طرح کالا برگ در راستای کمک به اقشار ضعیف به طور مستقل انجام می شود و هیچ ارتباطی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه ها و طرح معیشتی ندارد.

به گزارش بازار، حمیدرضا حاجی بابایی درباره تصویب طرح کالابرگ برای اقشار ضعیف جامعه گفت: با توجه به وضعیت معیشتی، افزایش قیمت‌ها و فشار وارده به اقشار مختلف جامعه سعی بر اجرای طرحی داریم تا بتوانیم کالاهای اساسی را در این شرایط به دست مردم برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۶۰ میلیون نفر از کارت معیشت برخوردار هستند و ما از این طریق با این افراد در ارتباطیم. اعتباری برای افراد در نظر گرفته می شود تا به واسطه آن بتوانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را تهیه کنند. این افراد به دو گروه ۲۰ میلیونی و ۴۰ میلیونی تقسیم خواهند شد که گروه اول افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند که البته ۷ میلیون از این آمار نیز تحت پوشش هیچ سازمانی قرار ندارند. هر فرد با دریافت اعتبار ۱۲۰ هزارتومان می تواند این اعتبار را در راستای تهیه کالاهای اساسی خود خرج کند. همچنین برای کارمندان و حقوق بگیران که گروه ۴۰ میلیونی را تشکیل می‌دهند نیز نصف این اعتبار پرداخت خواهد شد. لازم به ذکر است که این طرح هیچ ارتباطی با یارانه ها، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و دیگر طرح های کمک معیشتی ندارد.

وی با ذکر اجرایی شدن این طرح به مدت شش ماه و تمدید آن در صورت پایدار بودن شرایط فعلی گفت: بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای این طرح در نظر گرفته شده است و این طرح رقمی را بر بودجه دولت اضافه نمی کند و باعث ایجاد تورم نمی‌شود.

حاجی بابایی در خصوص احتمال کاهش کیفیت کالاهای اساسی به دلیل عدم مجاز بودن فروشندگان به افزایش قیمت کالاها گفت: برای جلوگیری از این اتفاق باید نهاد نظارتی وجود داشته باشد و بتواند کار خود را به نحو احسن انجام دهد. این طرح در مجلس ۲۱۸ نفری توانست ۲۱۳ رای مثبت را به خود اختصاص دهد و این به نوبه خود بی سابقه است. دولت و مجلس در اجرای این طرح متحد هستند. ما نباید واقعیت های جامعه را پنهان کنیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح در کشورهایی مثل امریکا هم در حال اجرا است اظهار داشت: این کالا برگ ها کوپن به حساب نمی آیند؛ بلکه ما از این طریق تنها می‌خواهیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. در حال حاضر چاره ای جز کمک به مردم از این طریق نداریم.

حاجی بابایی نماینده مجلس یازدهم در انتهای این گفتگو درباره طرح دریافت مالیات بالا از مالکان خودروهای لوکس بالای ۵۰۰ میلیون تومان تاکید کرد: این طرح در حال حاضر به دلیل تغییر شدید قیمت خودروها اجرایی نخواهد شد و چنین بحثی در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح نیست اما اگر بخواهد اجرایی شود باید مبنای آن افزایش قیمت فعلی خودرو باشد و طرح قبلی مصوبه دولت قابلیت اجرایی ندارد.

کد خبر: ۴۵٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha