۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
سفر مهم‌ترین رکن فرهنگ‌سازی است/ رونق گردشگری روستایی در ایام کرونا
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان:

سفر مهم‌ترین رکن فرهنگ‌سازی است/ رونق گردشگری روستایی در ایام کرونا

اصفهان- رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان گفت: شیوع کرونا منجر به افزایش گردشگری در روستاهای کشور شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، مریم هداییان شامگاه جمعه در حاشیه افتتاح اقامتگاه بومگردی «گرکویه» شهر محمدآباد با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا در کشور از تعداد گردشگران خارجی کم شده اما حضور گردشگران شهری در روستاها منجر به رونق این بخش شده است، اظهار داشت:  جوامع کوچکتر محلی معمولا از امکانات کمتری برخوردارند و با رشد صنعت گردشگری، می‌توانند که موارد رفاهی بیشتری به دست آورند، زیرا وقتی مسافرت‌ها به منطقه‌ای کوچک زیاد شود، توجه مسئولان نیز به آن جلب می‌شود و در این شرایط سطح اقتصادی و کیفیت زندگی این منطقه با پیشرفت بسیار خوبی روبه‌رو خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهر محمدآباد، توضیح داد: محمدآباد علی‌رغم فاصله کم از اصفهان و ظرفیت‌های فراوانی که دارد، هنوز به خوبی حمایت نشده است‌، با برنامه‌ریزی درست، این اتفاق خواهد افتاد. با ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی «گرکویه» مهم‌ترین رکن یعنی نفع بردن جامعه محلی گردشگری به دست می‌آید.

هداییان با بیان اینکه گردشگری وقتی کارساز است که سطح زندگی جامعه محلی را افزایش دهد، تاکید کرد: برای تحقق این امر مهم‌ترین رکن، فرهنگ‌سازی سفر است. راهنمایان می‌توانند در این فرهنگ‌سازی بسیار موثر باشند، چرا که آن‌ها بهترین مشاوران برای افراد محلی و موسسان اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی هستند، آن‌ها می‌توانند بسته‌های سفر مناسب برای گردشگران‌ طراحی کنند و همینطور بهترین کانال ارتباطی بین مسافران و جامعه محلی هستند.

وی افزود: باید در تورهای برگزار شده به مقصد روستاها و شهرهای کوچک، حتما با راهنمایان گردشگری مشاوره شود، زیرا این جوامع آسیب بیشتری می پذیرند؛ همینطور باید آموزش ها به برگزارکنندگان تورها به خوبی داده شود.

روستاها مهم‌ترین مرکز توسعه گردشگری
همچنین فریبا یوسفی، یک‌ مدرس گردشگری در ادامه این مراسم گفت اظهار داشت: گردشگری پنج رکن اساسی دارد که جاذبه‌ها، حمل‌ونقل، اقامت، بازاریابی، خدمات فروش و غذا و نوشیدنی ارکان اصلی آن هستند؛ حال با توجه به این ارکان نمی‌توان مسئله اقامت را نادیده گرفت. بوم‌گردی‌ها شکل دیگری از سفر را به وجود آورده و باعث توسعه گردشگری روستایی شدند.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا گردشگری خارجی و شهری وجود ندارد و تمرکز اصلی صنعت گردشگری بر روی روستاها است. این اتفاق به واسطه فرهنگ غنی و بکر بودن روستاها، می‌تواند گردشگری را رونق بخشد و شرط مهم آن، نهادینه کردن مبحث خلاقیت در تمامی ارکان است.

معاون علمی دانشگاه سیتی سنتر افزود: مردم روستا از اقتصادهای سنتی رها شده و به گردشگری رو بیاورند زیرا اقتصاد گردشگری، وضعیت زندگی روستاییان را پایدارتر خواهد کرد و مهاجرت نیز در این مناطق کمتر می شود. امیدوارم که توسعه گردشگری روستایی با تکیه بر توسعه پایدار اتفاق بیافتد.

وی درباره ظرفیت‌های گردشگری محمدآباد توضیح داد: پیش‌تر نگاه فرهنگی تاریخی به این منطقه بود، اما ظرفیت‌های این منطقه بسیار گسترده‌تر است، گردشگری معدنی، گردشگری ناملموس، خلاق و اکوتوریسم محمدآباد همگی از ظرفیت‌های این منطقه هستند که در کنار این‌ها، گردشگری عشایر این منطقه نیز  بی‌نظیر است و لذا محمدآباد وضعیت اقلیمی چهار فصلی دارد و صنعت غذا در این منطقه نیز بسیار قدرتمند بوده و برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است.

کد خبر: ۴۵٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha