۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
اجاره مجوز واحدهای غیرفعال؛ اساس کار واسطه‌ها در بورس کالا
رئیس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه مطرح کرد

اجاره مجوز واحدهای غیرفعال؛ اساس کار واسطه‌ها در بورس کالا

صبوری، رئیس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: دلالان و واسطه‌ها با اجاره مجوزها و کارت‌های واحدهای غیرفعال در بورس کالا فعالیت و به خرید مواد اولیه اقدام می‌کنند.

به گزارش بازار، سعید صبوری افزود: دلالان و واسطه‌ها اسناد موردنیاز واحدهای غیرفعال را نیز تهیه و کارگزاران آن‌ها به عنوان تولیدکننده در بورس شرکت و خرید می‌کنند از این رو مواد اولیه به جای تولیدکنندگان نصیب دلال‌ها می‌شود و تولیدکننده مجبور است این مواد را از واسطه‌ها تهیه کند.

رئیس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان این که قدرت مالی تولیدکننده واقعی محدود و در حد خرید ۲۰ تا ۲۰۰ تن مواد اولیه در بورس است اضافه کرد: در این بین واسطه‌ها به راحتی هزار تا ۲ هزار تن ماده اولیه را از بورس خریداری می‌کنند و بعد از آن با عرضه کمی که در بورس صورت می‌گیرد کار به رقابت و افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت در بورس می‌انجامد از این رو واسطه‌ها کالاهای خریداری شده از بورس را با قیمت‌های دلخواه در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

صبوری همچنین گفت: مجموعه زنجیره تامین حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان بدون تعدیل قیمت از خودروسازان مطالبه دارند که از این میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق است.

وی افزود: اگر نقدینگی به قطعه سازان تزریق و مطالبات آن‌ها پرداخت نشود قطعه سازان مجبورند مواد اولیه مورد نیاز را به صورت مدت دار و با قیمت بالاتر خریداری کنند که این موجب زیان قطعه سازان و افزایش قیمت تمام شده می‌شود این در حالی است که قطعه سازان اگر از بورس هم خرید کنند باید قبل از خرید پول را به صورت نقد واریز کنند و کالای موردنظر دو تا سه ماه بعد برای آن‌ها ارسال می‌شود.

کد خبر: ۴۵٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha