۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کوپن به ۲۵ قلم کالا اختصاص می‌یابد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

کوپن به ۲۵ قلم کالا اختصاص می‌یابد

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما در این طرح، ۲۵ قلم کالا را لحاظ کردیم که اکثر آن‌ها هم در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی موجود هستند.

به گزارش بازار، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیته اصلاح بودجه مجلس درباره بازگشت کوپن گفت: ما در وضعیت فعلی وظیفه داریم که از مردم برای تأمین مایحتاج به ویژه کالاهای اساسی حمایت کنیم.

وی با اذعان به وضعیت نامناسب معیشتی مردم گفت: اینطور نبوده که مجلس طرحی دهد بلکه این طرح از نیاز جامعه شکل گرفته است، زیرا ما هم مخالف توزیع کالاهای یارانه‌ای هستیم و حتی معتقدیم که یارانه را هم باید یک روزی حذف کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تورم بالای ۳۰ درصد و حتی ۴۰ درصدی در حوزه کالاهای اساسی اظهارکرد: مجلس در تلاش است تا در جهت تأمین کالاهای اساسی از مردم حمایت کند؛ همان کالاهایی که قرار بود ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها اختصاص داده شود!

نماینده مجلس با بیان اینکه ما در این طرح، به هیچ وجه به سقف بودجه دست نمی‌زنیم اظهارکرد: محل تأمین این کار، بر اساس بند «واو» تبصره ۲ بودجه مبنی بر فروش دارایی‌های دولت و پرداخت بخشی از آن برای بدهی به سازمان تامین اجتماعی و همسان‌سازی و محل دوم هم از تبصره ۱۴ بودجه یعنی استفاده از منابع حاصل از فروش حامل‌های انرژی و مصارف آن می‌باشد.

زنگنه ادامه داد: مجلس به دولت این اجازه را می‌دهد که سقف فروش دارایی‌هایش را افزایش دهد تا ۳۰ درصد از هزینه‌ها از این محل تأمین شود در واقع ما نقدینگی را از دست مردم جمع می‌کنیم و در مقابل، دارایی‌های دولت را می‌دهیم و مبلغش را هم به صورت یارانه بین دهک‌های نیازمند تقسیم می‌کنیم.

وی افزود: ما در شرایط خاص اقتصادی امروز جداول را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که امکان تأمین بخشی از اعتبار مورد نیاز از سرفصل‌های این تبصره وجود دارد.

وی گفت: ما در کارت کالابرگ ماهانه مبلغی را به عنوان اعتبار تخصیص می‌دهیم و مردم می‌توانند مایحتاج خود را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکتها یا مواد پروتئینی تامین کنند و در حقیقت هیچ کالا و یا پول نقدی را در جامعه توزیع نمی‌کنیم.

زنگنه اظهارکرد: ما در این طرح، ۲۵ قلم کالا را لحاظ کردیم که اکثر آن‌ها هم در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی موجود هستند، ضمن اینکه بانک مرکزی و وزارت رفاه هم اعلام کردند که از نظر زیرساختی امکان انجام این کار را دارند و به همین دلیل هم به این جمع بندی رسیدیم.

در ادامه، دکتر یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی گفت: در شرایط عادی نیازی به کوپن نیست و بازار بر اساس عرضه و تقاضا پیش می‌رود اما اگر به هر دلیلی اعم از شرایط جنگی، تحریمی و کاهش قدرت خرید، کالا در بازار نباشد یا پول نباشد باید طرحی نو در انداخت.

وی افزود: ما در شرایط جنگ که بنده مسئولیت داشتم با محدودیت دسترسی مردم به کالاهای اساسی، کمبود کالا و ارز و همچنین شرایط تحریمی مواجه بودیم که در این شرایط از سیاست کوپن استفاده کردیم.

وزیر اسبق بازرگانی تصریح کرد: متأسفانه نظامات توزیع، تأمین، ذخیره سازی و قیمت‌گذاری از ریل خارج شده و شرایط اضطراری است.

آل اسحاق ادامه داد: در شرایط فعلی هم که کالاهای اساسی به دلیل تورم، کاهش قدرت خرید ۶۰ درصد مردم و نوسانات روزانه و هفتگی قیمت مواد اولیه در بخش کشاورزی و صنعت به اندازه کافی نیست می‌توان توزیع کوپن را به صورت الکترونیکی و اینترنتی انجام داد.

کد خبر: ۴۵٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha