۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا چه بر سر انتخابات می آورد؟
۳۰ روز تا انتخابات امریکا

ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا چه بر سر انتخابات می آورد؟

در سالی که بحران هایش تمامی ندارد، خبر ابتلای رییس جمهوری ۷۴ ساله امریکایی به کرونا آن هم ۳۰ روز قبل از انتخابات رسمی امریکا هیاهوی زیادی در رسانه ها ایجاد کرد. سوال این است که چه بر سر انتخابات خواهد آمد؟

بازار؛ گروه بین الملل: در روز گذشته خبر ابتلای رییس جمهوری۷۴ ساله امریکایی و همسرش به بیماری کوید-۱۹ مهمترین خبر رسانه های دنیا بود. خبری که شخص رییس جمهور در حساب توییترش آن را تایید کرد.

در ابتدا بیان شد که حال رییس جمهوری و بانوی اول امریکا خوب است و آنها دوره قرنطینه را در خانه خود در کاخ سفید می گذرانند ولی چند ساعت بعد خبر انتقال رییس جمهور به دلیل بیماری به بیمارستان والتر رید واشنگتن دست به دست می شد. این بیمارستان در واشنگتن یک بیمارستان خصوصی ارتش آمریکا است که مسئولیت درمان روسای جمهوری این کشور در صورت مواجهه با مشکلات جسمی را بر عهده دارد.

اخبار رسیده از کاخ سفید خبر از سرفه شدید ترامپ، تنگی نفس، گرفتگی بینی و درد بدنی دارد. علایمی که تا کنون در تمامی مبتلایان به کرونا مشاهده شده است ولی انتقال او به بیمارستان این گمانه زنی را ایجاد کرد که حال این رییس جمهوری ۷۴ ساله وخیم است. از طرف دیگر باید در نظر داشت که ترامپ هم از نظر سنی و هم به دلیل اضافه وزن و بیماریهای زمینه ای در زمره گروه های حساس قرار دارد و این نگرانی وجود دارد که حال این رییس جمهور ۷۴ ساله رو به وخامت برود یا دوره درمان او طولانی بشود. حال سوال این است که چه بر سر انتخابات پیش روی امریکا می آید؟

اگر رییس جمهور کناره گیری کند چه می شود
در برخی از رسانه ها در مورد وخامت حال ترامپ صحبت شده است. این رسانه ها  نوشتند اگر رییس جمهور در اثر این بیکاری ضعیف شود و نتواند به مسولیتهای خود به عنوان رییس جمهور امریکا عمل کند، چه بر سر انتخابات خواهد آمد؟ اگر او در اثر ضعف و بیماری مجبور به کناره گیری شود یا اینکه در اثر این بیماری جان خود را از دست بدهد چه خواهد شد؟

طبق گزارش منتشر شده توسط گاردین در صورتیکه ترامپ به عنوان رییس جمهور نتواند مسئولیت اداره کشور را بر عهده گیرد یا مایک پنس معاون اول او باید در این سمت قرار گیرد یا نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا. ولی این قانونی است که در صورت بیماری شدید یا مرگ یک رییس جمهور در کشور اجرا می شود. در شرایط فعلی وضع فرق دارد و مردم در پروسه رای گیری قرار دارند و اینکه قدرت برای یک دوره ۴ ساله به معاون اول سپرده شود، در قانون تایید نشده است.

 از طرف دیگر احتمال لغو شدن انتخابات در وضع کنونی بسیار کم است زیرا شمار زیادی از مردم امریکا از طریق پست آرای خود را ارایه دادند. در این سال پر هیاهو، چنین انتخابات پیچیده و پر هیاهویی هم دور از انتظار نبود.

اگر انتخابات به تاخیر بیفتد چه می شود
در برخی دیگر از رسانه ها در مورد تاخیر در زمان برگزاری انتخابات صحبت می کنند. تاخیر حداقل یک ماهه تا زمانیکه ترامپ بتواند سلامت خود را به دست آورد و دوباره به کمپین بازگردد. مساله ای که شخص او در دوره کمپین ها بارها در موردش صحبت کرده بود و خواستار تاخیر در برگزاری انتخابات بود.

در برخی از رسانه ها حتی به این مساله پرداخته شده است که شاید در مورد بیماری ترامپ و بانوی اول بزرگنمایی شده است تا آنها به هدف خود یعنی تاخیر در برگزاری انتخابات برسند یا اینکه زمینه برای افزایش محبوبیت انها فراهم شود. مطالعات  نشان داده است زمانی که بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا به کوید-۱۹ مبتلا شد و سپس بهبود یافت محبوبیت او در میان مردم بریتانیا افزایش چشمگیری پیدا کرد.

این افزایش محبوبیت برای ترامپ که بسیاری از رسانه ها از عقب بودن او آرای ملی نسبت به جو بایدن خبر می دهند، می تواند پدیده مطلوبی باشد. ولی در مورد اینکه ابتلا به بیماری برای شخص ترامپ که بارها در مورد رعایت پروتکل های بهداشتی با تردید سخن گفته بود، ماسک نمی زد و از باز شدن مدارس حمایت می کرد هم زمینه را برای افزایش محبوبیت فراهم کند بسیار دور از انتظار است.

رویترز بر این باور  است که ابتلای ترامپ به کوید-۱۹ بعد از انتقادهای زیادی که به مدیریت ضعیف او در مقابله با ویروس کرونا مطرح شده بود، نشان داد  که امریکایی ها در این زمینه درست می گفتند. او نه تنها توانایی مدیریت این بحران در کشور را نداشت بلکه نتوانست از خانواده خود در برابر ویروس محافظت کند و تنها دلیل این مساله هم بی توجهی به مسایل علمی و پروتکل های بهداشتی بود.

از طرف دیگر باید در نظر داشت ابتلای ترامپ به کرونا بعد از اولین مناظره پر هیاهوی او باعث شد تا مناظره های بعدی نیز لغو شود و لغو این مناظرات برای کاندیدی که بسیاری از تحلیل گران از او به عنوان بازنده اولین مناظره نام می بردند خبر خوبی است.

در پایان باید در نظر داشت که بحران کرونا تحولات زیادی در سال جاری ایجاد کرد و تاثیر آن روی انتخابات هم دور از انتظار نبود.

کد خبر: ۴۵٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha