۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
گردشگری در رتبه اول زیان‌ده‌ترین صنعت قرار گرفت/ توریسم رو به ورشکستگی
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری زنجان:

گردشگری در رتبه اول زیان‌ده‌ترین صنعت قرار گرفت/ توریسم رو به ورشکستگی

زنجان- کیانی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری زنجان گفت: صنعت گردشگری در رتبه اول زیان‌ده‌ترین صنعت قرار گرفته و بسیاری از مراکز خدمات گردشگری مشهور دنیا و کشور تحت تاثیر این موضوع رو به ورشکستگی بروند.

اویس کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضمن تبریک به مناسبت هفته ملی گردشگری، با بیان اینکه صنعت گردشگری یکی از سه صنعت پول‌ساز دنیا به شمار می‌رود، افزود: این صنعت نیز امروز همانند خیلی از صنایعی که در رسته خدمات قرار می‌گیرند، به سبب وجود اپیدمی جهانی موجود، لطمه فزاینده‌ای به خود دیده است.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به صورت آمار رسمی جهانی سازمان گردشگری، این وضعیت را به صورت خلاصه بررسی کنیم، باید اظهار کرد که در مقیاس جهانی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به طور مستقیم در این صنعت، در آستانه ورشکستگی هستند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش سفر به میزان ۷۸ درصد نسبت به سال گذشته برسد که رقم نگران‌کننده‌ای است.

عضو هیئت رئیسه باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو با یادآوری اینکه ۶۰ درصد از مشاغل خدمات گردشگری دنیا را بانوان مدیریت کرده و به همین خاطر بیشترین سهم از دست دادن شغل در این حوزه نیز مربوط به بانوان است، ادامه داد: این اپیدمی باعث شده است تا صنعت گردشگری در رتبه اول زیان‌ده‌ترین صنعت قرار گرفته و بسیاری از مراکز خدمات گردشگری مشهور دنیا و کشور تحت تاثیر این موضوع رو به ورشکستگی بروند.

صنعت گردشگری درآینده نیاز به برنامه ریزی درستی دارد
کیانی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در عصر حاضر دوران تحول و نوشدگی خود را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: زمانی که در کشور به این باور (نوشدگی) رسیده و به این موضوع اعتقاد پیدا کنیم، می‌توانیم برنامه‌ریزی درستی در آینده برای این صنعت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ریزی موجود کلان کشور در حوزه گردشگری برای طولانی‌مدت همان سندی است که قبل از اپیدمی وجود داشت، ابراز کرد: امیدوارم به زودی شاهد برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و کارشناسی شده باشیم تا بتوانیم در این بحران، این صنعت را در کشور مدیریت کنیم.

بازرس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو با تاکید بر اینکه اگر همین امروز نیز اقدام به این برنامه‌ریزی‌ها کنیم، باز هم از زمان عقب خواهیم بود، بیان کرد: موکول کردن این موضوع به آینده باعث خواهد شد تا در سال‌های آتی شاهد کوچ افراد باسابقه و نخبه این صنعت باشیم، هر چند امسال نیز بسیاری از همکاران این بخش وارد مشاغل دیگری شده و عطای این صنعت را به لقایش بخشیده‌اند.

باید نیروهای متخصص درحوزه گردشگری تربیت شوند
کیانی با اشاره به اینکه برای تربیت یک متخصص حوزه گردشگری با کوله‌باری از سابقه و تجربه، هزینه زیادی صرف شده است، عنوان کرد: با این وجود، امروز شاهد ترک این افراد و متخصصان از این صنعت هستیم و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از روی دادن چنین اتفاقی نداریم، این در حالی است که امروز باید به دوران بعد از کرونا بیاندیشیم و اینکه آن وقت دوباره باید به فکر تربیت این نیروها بیافتیم.

وی با اعتراف به این موضوع که از اساس، صنعت گردشگری ما و همه مشتقات و زیرشاخه‌های آن آمادگی رویارویی با بحرانی در مقیاس ملی را نداشته و ندارد، گفت: درس بزرگی که کرونا به ما داد، این بود که باید برای کسب و کار خود در گردشگری، همیشه برنامه و طرح محکم برای روزهای بحرانی داشته باشیم، همان‌طور که اکثر مشاغل موفق فعلی دنیا برای کسب و کار و موجودیت خود، برنامه و طرح برای آینده دارند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری زنجان، با اشاره به اینکه بحران کرونا علی‌رغم همه مشکلاتش، جنبه‌های مثبت فراوانی نیز به همراه داشت، افزود: معمولاً تغییر همراه با یک تحول و نوشدگی همراه بوده و سپس دگرگونی در الگو و اصطلاحاً تغییر پارادایم رخ می‌دهد.

مشاغل سنتی در بخش گردشگری دیگر جایی ندارد
کیانی ادامه داد: بزرگ‌ترین نوید و نقطه مثبت کرونا، همین مسئله بود، زیرا می‌توانیم بر اساس آنچه برش‌های تاریخی صد ساله به ما می‌گوید و آنچه از اسفندماه مشخص بود، پیش‌بینی کرد. در صنعت گردشگری نیز قبل از کرونا این دگرگونی الگو در روند پیشرفت کسب و کار مشهود بود که در همین راستا به دفعات اعلام کرده‌ایم که باید بافت سنتی گردشگری در ایران به صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی تغییر کند؛ چرا که به زودی این نوع مشاغل سنتی دیگر جایی برای رقابت نخواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه دوران حین کرونا و پسا کرونا به هیچ وجه شکل و محتوای گردشگری که ما از آن یک تصویری در ذهن‌مان تداعی می‌شود را نخواهد داشت، تصریح کرد: به همین منظور استان زنجان در صورتی که می‌خواهد با ضرباهنگ گردشگری در دوران کرونا و پساکرونا پیش برود یا حداقل در این مسیر گام بردارد باید این مسئله را جدی بگیرد و دراین میان استان زنجان در صنعت گردشگری بیشترین آسیب از کرونا را دیده است.

کد خبر: ۴۵٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha