۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
دره شهر قطب تولید خیار در ایلام/ رفت و آمد دلالان برای خرید محصول کشاورزان
بازار گزارش می‌دهد؛

دره شهر قطب تولید خیار در ایلام/ رفت و آمد دلالان برای خرید محصول کشاورزان

ایلام- شهرستان دره شهر در حالی به عنوان قطب تولید خیار در استان ایلام شناخته می شود که بیشتر این محصول توسط دلالان از کشاورزان منطقه با قیمت های بسیار پایین خریداری می شود.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه سیمره یکی از مناطق پرظرفیت در بخش کشاورزی است که بخش زیادی از مردم شهرستان از طریق همین کشاورزی امرار معاش می کنند.

طبق گفته کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر، سالانه ۵۰ نوع محصول کشاورزی شاملی باغی و زراعی در ۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان کشت می‌شود.

طبق آمارهای رسمی سالانه ۱۸۰ هزار تن محصول زراعی در این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود و بیش از ۱۰ هزار بهره بردار کشاورزی در سطح شهرستان دره شهر فعال است.

 در این شهرستان محصولات زیادی توسط کشاورزی از جمله گندم، برنج، کلزا، باقلا، ذرت، خیار، طالبی و… کشت می‌شود که بیشتر مردم شهرستان از طریق کشت و برداشت همین محصولات امرار معاش می‌کنند.

با وجود ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی در شهرستان، این شهرستان در تولید خیار یکی از قطب های اصلی این محصول در استان و حتی غرب کشور است که علت اصلی این مسئله کیفیت بالای خیار تولیدی شهرستان است.

این شهرستان از زمان های بسیار دور تاکنون در زمینه کشت خیار فعالیت داشته و در حال حاضر بیشتر مردم استان، خیار این شهرستان را به عنوان یک محصول با کیفیت می شناسند.

آغاز برداشت خیار پاییزه در شهرستان دره شهر
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دره شهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خاک حاصلخیر و آب مناسب باعث شده خیار تولیدی در این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

طیار فیلی عنوان کرد: سالانه در دو کشت پاییزه و بهاره بیش از ۴۰ هزار تن خیار در این شهرستان تولید می شود

طیار فیلی عنوان کرد: سالانه در دو کشت پاییزه و بهاره بیش از ۴۰ هزار تن خیار در این شهرستان تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر  برداشت خیار پاییزه درسطح ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان آغاز شده است، گفت: پیش بینی می‌شود از هر هکتار بالغ بر ۲۰ تن خیار برداشت شود.

فیلی گفت: از هکتار کشت خیار، بیش از ۵۰ میلیون تومان درآمد نصیب کشاورزان می شود، در حال حاضر ۸۰۰ بهره بردار در زمینه کشت خیار در شهرستان فعال هستند.

صادرات خیارشور به کشورهای خارجی
وی با اشاره به اینکه تولید خیار در این شهرستان علاوه بر تامین نیاز استان به دیگر مناطق کشور نیز ارسال می شود، گفت: تولید خیار با کیفیت باعث ایجاد کارخانه خیارشور در شهرستان دره شهر شده است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دره شهر افزود: هم اکنون این کارخانه در سطح شهرستان فعال است و باعث اشتغال زایی و رونق تولید خیار در این شهرستان شده است.

وی گفت: کیفیت خیار شور این کارخانه باعث شده ۵۰ درصد تولیدات این کارخانه به کشورهای خارجی مثل عراق، استرالیا، افغانستان و...صادر شود.

وی گفت: کیفیت خیار شور این کارخانه باعث شده ۵۰ درصد تولیدات این کارخانه به کشورهای خارجی مثل عراق، استرالیا، افغانستان و...صادر شود.

فیلی با اشاره به احداث چند ایستگاه پمپاژ آب و استفاده از سیستم های آبیاری نوین در مناطق مختلف شهرستان، گفت: در آینده ای نزدیک میزان اراضی کشاورزی شهرستان افزایش خواهد یافت و قطعا تولیدات خیار در این شهرستان بیشتر می شود.

وجود دلالان در منطقه برای خرید خیار کشاورزان
در کنار همه ظرفیت های و پتانسیل های تولید خیار در شهرستان دره شهر، مسئله مشکلات فروش محصول و وجود دلالان برای خرید محصول کشاورزان با قیمت های بسیار پایین هر ساله وجود دارد.

یکی از کشاورزان شهرستان دره شهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: رونق کشت محصول خیار در سال های اخیر دوچندان شده و کشاورزان در دو نوبت از سال خیار کشت می کنند که این امر باعث رونق اقتصادی منطقه و اشتغال در  این دیار شده است.

محمد عباسی بیان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در بحث محصول خیار شهرستان دره شهر مشاهده می شود حضور دلالان در کنار روستاها و مزارع خیار است، این افراد با قیمت هایی بسیار پایین این محصول را خریداری و با قیمت بسیار بالا در نقاط مختلف کشور به فروش می رسانند.

وی گفت:  این معضل و مشکل که هر ساله نیز وجود دارد، نیاز مبرم به چاره اندیشی خاص مسئولان دارد، به عنوان مثال ایجاد یک میدان میوه و تره بار می تواند بخشی از مشکل را حل کند.

اقتصاد شهرستان دره شهر بر پایه کشاورزی، باغداری و دامداری استوار است، قطعا می توان با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و میدان های میوه و تره بار زمینه برای افزایش تولید محصولاتی مثل خیار در شهرستان فراهم کرد.

ساماندهی مسئله فروش محصولات کشاورزی شهرستان دره شهر مثل خیار یکی از نیازهای اصلی شهرستان محسوب می شود که باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.

با توجه به اینکه کیفیت خیار تولید شده در این شهرستان، رونق و توسعه کشت خیار همراه با حل مشکلات فروش محصولات می تواند به منجر به افزایش درآمد برای کشاورزان منطقه شود.

کد خبر: ۴۴٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha